Avanza Zero sopar mattan med SEB Sverige indexnära

Jag har följt forumets rekommendation om att byta från Avanza Zero till ett brett index, nämligen SEB Sverige indexnära.

De senaste åren har det gått sådär.

SEB indexnära har bara avskastat 2.7% på tre år. Alltså mindre än 1 % avkastning per år, samtidigt som inflationen äter upp värdet på investeringen. Även på 5 år har Avanza Zero vunnit.

Fråga till forumet:

När vänder det ?

Kommer det breda indexet någonsin ikapp vad det förlorat till OMX30?

Alla hypoteser tas tacksamt emot !

1 gillning

Det där är ju ren slump. Om du hade kikat tre år tidigare så såg det tvärtom ut.

10 gillningar

Ren slump? Jag trodde det berodde på räntornas påverkan på småbolag, iallafall delvis.

Kanske är det storbolagens era vi är inne i?

:slight_smile:

Om man visste det för tre år sedan så skulle man såklart ha valt Avanz Zero då. Om man bara kan se det med facit i hand så var det ren slump.

14 gillningar

“Forumets rekommendation” att byta till breda indexfonder istället för smala, är inte för att breda med säkerhet avkastar bättre på kort eller lång sikt. Poängen är istället att du får en mer diversifierad portfölj. Det är i sig i linje med den forskning som finns om att framtiden inte går att förutspå och att man därför bör investera så brett som möjligt. Över tid har det nämligen visat sig omöjligt, förutom i undantagsfall, att slå index.

Ditt utfall är därför inte oväntat, men inte heller väntat. Däremot är din nuvarande placering helt i linje med den forskning som finns om investeringar. Tycker detta gestaltas bra även av @emilv:s inlägg ovan.

5 gillningar

Eller är det kanske korträntefonden’s tid? Har avkastat nästan lika mycket under den tiden, men med lägre risk? (Jag är inte allvarlig)

Man vet aldrig i förväg hur det kommer att gå. Ju bredare desto bättre.

3 gillningar

6 gillningar

Alltså ni som skickar skärmdumpar. Kan ni snälla ladda era mobiler!? Får ju ångest här!

14 gillningar

Över tid borde SEB fonden vara bättre. Sparhorisonten på de fonderna är 5+år och då blir tre år lite kort tid att titta på.
Märk väl SEB fonden exkluderar en del bolag, tex olja vilket kan påverka rätt mycket vissa år.
Generellt ska man äga småbolag, inte endast såklart, de ger över tid bättre avkastning än bolagen på omxs30.
Mitt tips är att slopa Avanza Zero.

2 gillningar