Hej!
Vad tror ni om Aktiespararna direktavkastning. Kan den vara en ersättare för nordnet superfonden sverige eller SEB Sverige index?
Hittills verkar den prestera bättre.
Hej!
Vad tror ni om Aktiespararna direktavkastning. Kan den vara en ersättare för nordnet superfonden sverige eller SEB Sverige index?
Hittills verkar den prestera bättre.
Alla är bra fonder. De sista månaderna har Aktiesparanas fond gått bättre än SEB. I början på året var det tvärtom.
Aktiesparanas fond har en relativt kort historik så att ge ett “rätt” råd är i princip omöjligt. Vilken fond du än väljer så är det inget dåligt val.
Du har väl läst Jans artikel Bästa fonderna 2018?
Jo jag har läst hans artikel. Jag gillade bara att indexet aktiespararna följer verkar ha spöat Sverigeindexet över lång tid!
Tack för svar!
Jo jag har läst den artikeln.
Jag tänkte att jag kanske hade hittat en fond som var bättre än Jans SEB Sverige index.
Jag gillade att indexet SIXDIV15SWGI verkar ha spöat Sverige index över en ganska lång tid.
Tack för svar!
Jo jag har läst den artikeln.
Jag tänkte att jag kanske hade hittat en fond som var bättre än Jans SEB Sverige index.
Jag gillade att indexet SIXDIV15SWGI verkar ha spöat Sverige index över en ganska lång tid.
Vilket Sverige Index har du jämför med?
Finns dom som inte räknar med utdelningen och blir därför sämre.
Det var nog deras egen utsago. Hörde om fonden på petruskos pod.
Svårt att kolla historik på den fonden.
Anledningen varför den har gått bättre än vanliga Six Return index, är nog för att den har t.ex stor del Astra Zeneca och Castellum som båda har stått emot senaste nedgången.
Skillnaden mellan dessa är att Aktiespararnas fond endast har 15 av storbolagen.
Detta ger en mindre riskspridning men kan även ge en bättre avkastning som den nu har gjort.
Tycker däremot att det är bättre med en lite större fond som SEB Sverige Indexfond.
Jag har läst på om Aktiespararna Direktavkastning A, men förstår inte riktigt hur jag som investerare gynnas av utdelningen. På aktieinvestfonder.se läser jag att aktieutdelningen återinvesteras i fondens underliggande innehav. Jag förstår att utdelningen inte kommer till mitt innehav i form av pengar. Innebär det att jag får fler andelar av fonden i min portfölj? Eller är det något annat som sker?