Utdelning 2023 aktiespararna direktavkastning B?

Hej,

Har ngn lyckas få reda på vad beslutet blev i dag när utdelningen för 2023 skulle fastslås?

Vänligen
Peter

1 gillning

Tyvärr inte, det står på Ciceros webbsida att beslutet ska fattas på styrelsemötet som påstås vara igår 14/6. Det finns ingen info på deras webbsida eller någon annanstans vad som beslutades. Väldigt märkligt då de borde förstå att väldigt många väntar på denna info. Jag räknar med runt 7% i DA som förra året. Trist bara att SBB lurade sig in i flera utdelande index utomlands och även i denna fond, för att sen ställa in utdelningen på obestämd tid några månader senare. Hade hoppats att förvaltarna hade någon “nödbroms” att ta i för att kringgå reglerna att ombalansera en gång om året endast. Känns väldigt “trögt”…

1 gillning

Petrusko-bloggen är en bra resurs för nyheter om utdelningar.

Från nyaste inlägget på bloggen:

Nu är utdelningen spikad i fonden Aktiespararna Direktavkastning. Fondbolaget har beslutat om en utdelning på 7,23 kronor. Det motsvarar de utdelningar fonden tagit emot sedan förra utdelningen (juni 2022).

De som äger fonden den 16/6 erhåller utdelningen och utbetalningsdatum är 19/6.

Senaste kursen på fonden är 125,16 kronor varpå direktavkastningen är 5,8 procent.

Årets utdelning är betydligt lägre än förra året då den var 9,21 kronor. Det är flera faktorer som spelar in där varav en är att fonden erhöll en jätteutdelning ifrån Tele2 medan telekombolaget inte pyntat någon sådan bonusutdelning den här perioden.

3 gillningar

Nu är den bestämd: 5,6% i DA. Besvikelse…

https://cicerofonder.se/fund/aktiespararna-direktavkastning/

Edit: Woops, Johann hann före, hade inte uppdaterat sidan :smile:

1 gillning

Jag tycker inte det är så farligt, vad är det jag missar? Allt över 4% är jag naivt nöjd med… :see_no_evil:
Tänker att fonden dras med SBB och Intrum som lite sänkte.

1 gillning

Problemet som jag ser det är just totalavkastningen. Många bolag i detta index (Billerud, Fastigheter, Banker) har gått uselt kursmässigt senaste året vilket tryckt ner värdet på denna fond. Det räcker att titta på kursutvecklingen kontra OMXS30 ( Billerud, Valfri bank, valfritt fastighetsbolag, så går det åt helt separat håll, den ene går uppåt, den andra går ner i källaren) Tuffa tider med andra ord. I väldigt många fall kan man ju ändå trösta sig med en hög DA om kursen/marknaden tillfälligt sviker. Jag har ägt direktutdelande aktier väldigt länge och normalt sett (speciellt i utländska innehav) är utdelningarna betydligt segare än kursen (som kan svaja lite här och där).

Jag kan inte tänka mig att svaret på varför DA sjönk från 7% till 5,6% enbart pga Tele2 och SBB som är några få procent av fondens innehav…

2 gillningar

Ingen utdelning så långt ögat kan nå. Samma för er?

Så är det. Gissar att detta är trögt på grund av att det är en fond och igen aktie eller ETF. Kommer väl innan midsommar i alla fall :smiley:

/

Som jag tidigare skrev, jag tycker Petrusko-bloggen är en bra resurs :slight_smile:

Så här har han kommenterat:

Det tar ju lite tid då pengarna ska tryckas, läggas i låda, sättas på åsnekärran, åka till Avanza i Sthlm, packas upp, räknas för hand, stansas in i hålkorten, läsas in i stordatorn och sen ska det därra internätt få vetskap m det också…

Skämt åsido, det borde inte ta längre än minuter. Varför det är så otroligt segt hade varit intressant att få förklarat av någon med insyn.

Sen vet ju inte Petrusko mer än vad han får förklarat för sig från supporten på Avanza/Nordnet

/

2 gillningar

Ursäkta för lite OT men visar Avanza fel grafer för denna fonden? Varför går andelsklass A sämre än B?
Och varför visar Nordnet samma graf på båda andelsklasserna?

Väldigt förvirrad.

1 gillning

Fick utdelningen nu i morse men kunde inte “hitta” pengarna :joy: innan jag noterade att Nordnet har återinvesterat utdelningen!

Vad är det för jävla sätt, då faller hela konceptet, då hade jag kunnat köpa a-varianten eller hellre en annan fond!

Avanza har dock inte återinvesterat pengarna.

/P

1 gillning

Nu är pengarna tillbaka på mitt Nordnet konto. :slight_smile:

Automatiskt eller efter ett supportärende?

Fick cash på Avanza idag. Ganska ok DA på 5.78% ändå :+1:

jag både ringde och skickade mail. Men så jag förstod det så har de åtgärdat för alla som har andelsklass B

1 gillning

Som sig bör, B-fonden är en cash-utdelande fond. De som återinvesterar gör totalfel och ska dras i örat rejält. :smiley:

/

Din fråga var berättigad.
Jag ser att idag är kurvorna justerade både på nordnet och avansa, så A går bättre än B.

I dagsläget ligger Aktiespararna Direktavkastning A +26,8% de senaste tre åren
och
Aktiespararna Direktavkastning B +7,3% pluss utdelningar på 3,4% pluss 7% pluss 8% (siffrorna hämtade från Petrusko).

Jämförelsevis har Länsförsäkringar Global Indexnära de senaste 3 åren gått pluss 58% och Spiltan Investmentbolag har gått pluss 40 % på tre år.

Kanske börjar stockholmsbörsen vara undervärderad eller så sjunker den förväntade avkastningen i Sverige, vem vet.