Behövs komplementerande regionala fonder om man har en bred globalfond?

Hej!

Jag håller på och sätter ihop en portfölj med 52% av pengarna i Länsförsäkringar global indexnära och 19,5% av kapitelet i Handelsbanken Gl Småbolag. 0.25% av pengarna ska finnas i SEB Sverige Indexfond och samt 0.25% i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Resterande (28%) finns i Avanza Emerging Markets. Självklart kommer viktningen att ändras något om de olika sakerna går olika bra.

Tycker ni att denna portfölj fungerar väl eller borde jag lägga till en regional indexfond mot Amerika och Europa (har funderat på Avanza Europa och SPP Aktiefond USA).

Anledningen till att jag valde Länsförsäkringars Globalfond och funderar SPP:s USA-fond istället för Avanzas fonder på dessa områden är att dessa (SPP och Länsförsäkringar) är registrerade i Sverige istället för Luxemburg, vilket ger mindre källskatt på de Amerikanska utdelningsaktierna. Jag har en lång sparhorisont och har inte några problem med att ta en lite större risk genom att ta 100% aktier.

Tack så mycket för hjälpen.

Hej Erik,

Grunden till din portföljen är helt ok men jag kan tycka att du gjort saker lite mer komplicerad än det behöver vara. Samt som jag känner av lite att du inte har full koll på VARFÖR du vill ha fonder för Sverige/USA/Europa marknaden.

Mina funderingar:

1. 0,25% i 2 Sverige fonder var är så pass lite att man kan lika bra låta bli. Tumregeln är att ha minst 5% i en fond som inte är globalfond för att det ska ha någon påverkan på avkastningen. Annars blir det bara onödigt administration. Själv vill inte ha homebias i mina portföljer och väljer därför bort Sverige. Det finns också en hel sparare som vill ha svenska fonder i sin portfölj. I så fall ofta typ 20% av hela portföljen. T.ex. 10% Spiltan + 10% SEB Sverige skulle passa.

2. 28% Emerging Markets är rejält mycket. Inte att det är fel men om du tar så pass mycket tillväxtmarknad i din portfölj så är du tydligen övertygas att Emerging Markets kommer gå bättre än globalfonder. Själv har jag 16% Emerging Markets.

3. Om du vill lägga mer vikt på USA och Europa då måste du också ha tron att de två marknaderna kommer gå bättre än global. Är det verkligen så eller känner du att dessa två ska vara mer synlig i din portfölj? Annars räcker det bra med en globalfond som redan innehåller stora delar USA och Europa aktier.

4. Du skriver att du vill anpassa viktningen efter hur det kommer gå. Självklart får du göra det, men det är bättre att fastställa hur du vill ha fördelningen global/tillväxt/USA/Europa/Sverige/Småbolag och sedan hålla fast till den oavsett vad marknaden gör. Om du då ombalanserar t.ex. 1 gång om året köper du billig / säljer dyrt. Byter du viktningen då håller du på med marknadstajming. Behöver inte vara fel men bara att du är medveten. Och det finns en stor risk att du kommer förlora på det om du gör fel val.

5. 100% aktier när du sparar långsiktigt är precis vad du ska göra. :slight_smile: Om sparhorisonten kommer närmare någon gång i framtiden då blir det dags att kanske säkerställa en del av din portfölj i räntefonder eller på ett sparkonto.

Om jag skulle bygga om din portfölj så skulle den ungefär se ut som här:

70% LF Global Indexnära
15% Avanza Emerging Markets
15% Handelsbanken Gl. småbolag

Vill du ha homebias i din portfölj så kan du ta bort 20% från globalfonden och investera så här:
10% SEB Sverige
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Tror nu mer på USA- och Europa-marknader kan du göra samma sak. Ta bort de delarna från global och köp 2 lämpliga USA/Europafonder.

Självklart ska du inte följa exakt vad som jag skrev här. Jag är ingen rådgivare men jag hoppas du fått några nya insikter på hur du kan titta på ditt eget portfölj-förslag.

Lycka till!

Blä… ganska mycket skivfel denna gången. Hoppas att du ändå fattade vad jag skrev ner. :=)

Tack så mycket! Väldigt hjälpsamt!

Jag kommer bara att ändra viktning cirka 1 gång per år.