Billig skidåkning

Jag bor numera på Balkan och har nyligen börjat åka skidor här. Redan för ett antal år sedan hade svenska tidningar uppmärksammat att det gick att åka skidor i Östeuropa till lägre kostnad än i Sverige, alltså inklusive resa.

Hittills har jag bara varit på en skidort som heter Brezovica här i Kosovo. Det var en av det gamla Jugoslaviens främsta skidorter och en plats där internationella tävlingar hölls under 80- och 90-talen. Idag är hela stället nedgånget. Dock är det i grunden en miljö som har mer gemensamt med Alperna än med Sälen. Att det är nedgånget bidrar till att antalet besökare än begränsat, särskilt på vardagar.

Jag började alltså med skidåkning nu efter ett uppehåll på 33 år. Jag har en bit kvar till att våga mig på svårare backar men jag ska försöka få till det framöver. I just Brezovica är åkning off-pist det som lockar en del mer erfarna åkare. Samtidigt har olyckor inträffat så en viss lokal orientering är en klar fördel.

Det finns en rad andra skidorter i regionen och de är sinsemellan olika. Just Brezovica har fördelen av att vara förhållandevis snösäkert. I år är tydligen snökanonerna ur funktion så de kör enbart med natursnö. När jag var där senast var det pudersnö och jättefint. Det snöar igen nu så imorgon borde det vara likadant.

Om man än van vid ”svensk standard” på saker och ting så är Brezovica nog inte stället att börja med. Det är billigt men också ”oborstat” och kaotiskt på ett sätt som det inte är i Sverige. Liften kan få driftstopp ibland och då hänger man där. Det har inte hänt mig men jag har läst om det. Jag har också förstått från vänner att en viss nivå av oberäknelighet är något man får räkna med.

Ett liftkort för en dag i Brezovica kostar 26 EUR för den stora liften upp till alpmiljön med bergstoppar och utmanande åkning. Till den snälla lilla blå backen enbart kostar liftkortet 10 EUR. Hyra skidor till vuxen kostar 15 EUR eller 8 EUR för barn. En timslång lektion med skidlärare kostar 15 EUR. Språkkunskaperna är varierande men det har löst sig generellt. Man är ganska van vid utländska gäster. Vill man övernatta så fina det flera ”betonghotell” nära backen för 15 EUR per natt inklusive frukost. Det finns trevligare hotell i närheten också men de kostar mer.

Jag ska utforska det här området mer framöver, alltså skidåkning generellt. Jag måste dock säga att jag gillar Brezovica. Det är trevligt att vara där. Det är väldigt mycket Östeuropa över hela platsen. Man improviserar och löser saker. Förmågan att lösa saker är också stor.

Från början fanns det nio liftar i Brezovica men i dagsläget är det 2-3 stycken som är i drift. Jag har här en bild på en av de icke-fungerande liftarna.

De liftar som fungerar är lite bättre. Skillnaden är dock inte enorm. Det är lite enklare standard helt enkelt, men billigt.

5 gillningar

Finns det så man kan åka längdskidor där?

Längdskidor finns över huvud taget inte på Balkan. Däremot förekommer en hel del turskidande i bergen. Jag har i Sverige tidigare egentligen inte räknat med turskidor som ”en egen skidgren” men jag har nu förstått att jag haft fel.

Turskidåkning på kalfjället är för mig att likna vid fjällvandring.

Så kan man se det. Dock finns inga kulliga små fjäll med stora platta toppar på Balkan. Det är höga berg med spetsiga toppar. När man vandrar där sommartid balanserar man ganska ofta på stigar med 50-100 meters fallhöjd rakt ner på ena sidan. Jag brukar hålla mig i om det går. Just där är det nog svårt att åka skidor.

Jag har inte sett riktigt hur turskidåkningen ser ut i skarpt läge på högre höjder här. Jag har mest noterat att olika grupper stakar sig upp längs bergssidan. De kör i slalombacken rakt upp men i fel riktning så att säga. När det är lite öde i backen funkar det att göra så.

Sedan finns alternativet som fransmännen kallar “ski de randonée” när man går med stighudar upp och sedan åker utför.