Är det någon här som satsar på Bitcoin eller Dogecoin?
Jag satsar ca 4% av min KF portföljen i Valour Bitcoin SEK Zero. Hos avanza. Inga växlingafgifter, handlas i SEK.
Ganska bra hittils
Nej köper inget av det. Särskilt inte nu på ATH, snart 110k på btc sen viker det ner till 40k igen, de stora drakarna gör miljarder i vinst medan småsparande svensken betalar festen. Bluff alltihop,
Lägger minst 80% av sparandet i bitcoin.
Har ca 1% i en bitcoinfond sedan en månad. Ökning med 55%. Men det känns som ren spekulation.
Btc är en tillgång som sitter vid top 8 av alla tillgångar. Att sitta och spekulera och ta bort tillgångar kan bara ge mindre avkastning till tig. Du bör läsa någon bok av insteringteori innan du placera pengar i marknaden. Sluta spekukera och köp hela höstaken instället. De som har ingen exponering mot guld eller/och btc förlorar pengar säkert.
Jag har en globalfond som i nästa led investerar både i guldgruvbolag, streamingbolag, olja, teknikbolag, sydafrikaner med storhetsvansinne etc.
Jag får exponering mot allt vare sig jag vill eller inte så jag behöver inte spekulera eller överexponera mig mot nånting öht.
Bra! Du bör kompletera med 3-5% btc så du har exponering mot alla tillgångar som finns ![]()
Både och. Bitcoin långsiktigt, dogecoin kort - om/när Musk pumpar den i Q1 är det möjligt att DOGE når den länge memeade $1 gränsen, dvs +100% från idag. Men DOGE är ren meme-coin, ingen riktig utility på den - så det måste man veta.
Varit med i BTC sedan 2016 så har gjort skaplig vinst. Dogecoin skulle jag inte röra med tång.
Väntar ett år så räcker det med 1% ![]()
Bitcoin finns med i lekhinken, dock så lite pengar att det ändå inte gör någon skillnad trots att jag köpte då det låg på 10k. Hämtade precis hem lite vinst dock, bara för att känna att jag gått plus oavsett om det går upp eller ner framåt.
Dodgecoin tror jag på i rent spekulativt syfte men vågar ändå inte köpa. Men Elons favvo och han styr ju rätt mycket av världen snart med sin star link och polare med en av världens mäktigaste män.
Sen är ju samvetet lite sådär då all krypto mest verkar användas till den kriminella världen och drar grymma mängder energi.
Menar du att man borde ha bitcoin i sin portfölj för att det är spekulation att inte ha det…?
Teorin säger man måste ha exponering mot alla tillgångar som finns i marknaden. Även viktigare man måste ha exponering mot en tillgång som ligger till top10 av market capitalization, som BTC är (och guld).
Spekulationen innebär att man väljer att ta bort vissa tillgångar när man investerar. Tex en person som investerar 100% LF global har ingen exponering mot guld, olja, kryptovalutor, försvaraltier, tobaccoaktier osv
Hoppas du vet att man kan bli rik om man vet att någotning ska hända med 100% salonikhet.
Bitcoin är ren spekulation, att påstå att man måste ha det i en portfölj för att inte cherrypicka spekulativt är trams. Det finns inget underliggande värde i Bitcoin (till skillnad från guld, aktier, apelsinjuice mm) och som betalmedel är det otroligt dåligt pga sin volatilitet.
Den endast spekulation är att välja ta bort tillgångar pga spekulation. ![]()
Investera till alla tillgångar som finns med marknads vikt och du kommer bli vinnare på långsiktigt. ![]()
Wow. Just wow
Bitcoin har inget underliggande värde. Därför har du absolut fel! Det enda värdet är spekulativt. Jag har inget emot Bitcoin eller att man investerar i det, men det är INTE vettigt att investera i det på premissen att det har en hög market cap!
Här är några (ledande) frågor man kan ställa sig innan man investerar i Bitcoin “för att undvika spekulation”:
- Är tillgångaslaget spekulativt i sig självt, eller finns en underliggande fundamenta så som vinster och tillgångar?
- Vad händer med min riskjusterade avkastning?
- Ökar värdet i regel när börsen faller?
Som du gillar!
Jag själv förtsätter med 2-5% exponering mot BRC i porföljen, precis som jag har gjort sedan 2017 som jag började med investeringar ![]()
Utveckla gärna på vilken grund du anser att en teknik som möjliggör transaktioner mellan privatpersoner även i olika länder, utan behov av banker, saknar värde?
Det blir svårt för mig eftersom jag inte har sagt det ![]()