Jag tänkte att vi kunde använda den här tråden för att dela tips och idéer om kryptovalutor. Det finns redan flera trådar för fonder och aktier, men jag tycker det borde finnas en för krypto också.
Den här tråden är inte för att diskutera om man är för eller emot krypto, utan mer som en plats där vi kan hjälpa varandra med konkreta råd, exempelvis:
När det kan vara läge att köpa eller sälja.
Hur marknaden ser ut just nu.
Allmänt stöd och insikter för de som är intresserade av krypto.
Tanken är att skapa en slags bas för oss som vill prata krypto, eftersom det är en växande och relevant tillgångsklass (den sjunde mest värdefulla i världen!). Vi kan också dela hur det har gått för våra investeringar över tid för att lära av varandra.
Själv investerar jag 90% av min portfölj i globala aktier, men funderar på att lägga resterande i krypto istället för andra alternativ. Vad tycker ni?
Jag tror att en portfölj utan exponering mot bitcoin - och endast bitcoin - kommer prestera märkbart sämre än en med. Tror det finns flera undersökningar som visar på att uppsidan ökar markant samtidigt som risken inte ökar nämnvärt (lång horisont ) för runt 5-10% bitcoinexponering.
Om man skall köra på rika tillsammans-tänket och köpa i ur och skur och hålla, då är det bara bitcoin som gäller. Övriga har bara tappat i värde över tid mätt i bitcoin.
Trading slutade jag med pga jag orkade inte följa nyheterna och tugget så nära som jag behövde för att stadigt gå med extra vinst kontra bara äga bitcoin. Men det kanske finns några quants här på forumet hehe.
Jag ligger störst i indexfonder (80%).
Sen lite aktier.
Men någon form av bitcoin -exponering behövs.
Jag gjorde ett asymmetriskt bet. 6.5% av portföljen i Microstrategy (borträknat riktiga bitcoins).
Tack vare detta har portföljen gjort 60.5% på ett år. Med maximalt 6.5% nedsida (utöver indexfonderna) om MSTR hade gått i konkurs.
De kommande 4 åren ser mycket positivt ut för amerikanska företag inriktade på Bitcoin och AI.
Trump har föreslagit David Sacks som “Crypto and AI czar”. Jag är inte bekant med just den officiella titeln inom amerikansk politik, men det låter som att denna riskkapitalist kommer ha stark inverkan på regleringar och marknadens spelregler 2025–2028.