Har sett en artikel i SVD om ett nytt bolag, Global Ico Fund, som man kan satsa pengar i. Bolaget ska sedan förvalta dessa pengar genom att investera i (seriösa) kryptovalutor och i blockkedjeföretag. Det här området verkar vara på frammarsch. Verkar vara tillräckligt abstrakt och galet för vår tekniktidsålder. Vad tror ni, fel eller rätt att investera i detta om man har några tusenlappar över.
Läste runt lite om fonden och det verkar vara en indexfond för kryptovalutor. Krypto är en väldigt hög risk men självfallet något många tycker är intressant och tror på inför framtiden. Förvaltningavgiften ser ut att vara 1,5% + ytterliga 1,5% vid anslutning vilket är långt över de rekommenderade 0,4% på denna blogg. Dock är det lägre än många andra hedgefonder om man ska jämföra.
Mitt spontana intryck när jag tittat på hemsidan är skepsis, dock kan då tilläggas att jag inte är expert på krypto. De använder ett språk som får det att låta som lägre risk än vad det egentligen är med sin höga volatilitet. Är du väldigt intresserad så kan detta vara en krydda i portföljen men var medveten om den väldiga risken samt att det inte bör vara en alltför stor del av sparandet p.g.a. detta.
I detta inlägg kan du läsa vad Jan som har bloggen har för tankar om kryptovalutor.