Ny svensk blockchainfond

Denna nyhet dök upp i mitt flöde:

Det är alltså en aktiv aktiefond som investerar i bolag på temat blockkedjeteknik. Oklart om det är något direkt ägande av kryptovalutor i fonden. Verkar mer vara en indirekt exponering. Vilket inte behöver vara fel (spadar och pannor…).

Något för lekhinken?

Intressant att det kommer en svensk variant.
Sedan tidigare finns ju denna Invesco Elwood Global Blockchain UCITS ETF

(BNXG)

Så här står det om innehaven i informationsbroschyren:

Exempel på företag
inom de ovan nämnda områdena kan vara:
• Företag som deltar i verksamhet inom eller
utvecklingen av datadelningsteknologi och/
eller datacenterverksamhet,
• Företag inom datamarknadsföring,
• ”Miners” av digitala tillgångar och
mininganläggningar,
• Företag som är underleverantörer av
utrustning, datateknik, och infrastruktur till
ovan nämnda.

1 gillning

Ser lika ut
Det här är Elwood indexets fokusområde
Indexet följer resultatet för globala företag som deltar i blockkedjans ekosystem. Detta omfattar företag som verkar inom blockkedjerelaterade aktiviteter
såsom ”mining” av kryptovaluta (dvs. processen för att skapa en kryptovaluta), samt blockkedjerelaterade finansiella tjänster, betalningssystem, tekniska lösningar
och andra områden

1 gillning

Nu finns Go Blockchain Fund A på Avanza och Nordnet. Senaste NAV 100,00, så jag antar att det är färska nyheter.

1 gillning

Det verkar som de investerar i företag som är involverade i eller utvecklar kryptovalutor.
Nu är ju det inte alltid så nu teknik inom blockkedjeteknik utvecklas utan i kretsar som finansierar via tidigare investerare, vilket visar sig i utvecklingen så här långt.
Jag tror du på investera direkt i kryptovalutor via någon av de större etablerade kryptobörserna som finns, det är bara att Googla men det är främst Coinbase, Binance och Gate.io som brukar hamna i topp tio.
Min egen kryptoportfölj har ökat med drygt 100% på två månader så att det fungerar och är en lukrativ marknad står utom tvivel.
Att vara daytrader eller ta utväxling tror jag inte på, än så länge är det är det “buy & hodl” som gäller.
5x eller 10x låter frestande men ger ju lika mycket i förlust eller skuld i värsta fall, så det vågar jag inte.

Jag skulle inte rekommendera Binance, och har inte hört talas om Gate.io. Mitt tips är Kraken.