Exponering mot blockkedjeteknik

Jag har funderat på att på något sätt exponera mig mot blockkedjeteknik som min lekhink, men är osäker på hur. Först funderade jag på att köpa 50/50 i ETH- och BTC-trackers, men egentligen är jag mer intresserad av tekniken bakom än just valutorna. Det skulle vara det billigaste alternativet, men certifikat är ju inte helt kul heller. Undviker helst att köpa riktiga mynt.

På grund av det tidigare lutar det åt fonderna Go Blockchain Fund A och Invesco Elwood Global Blockchain UCITS ETF Acc. Go Blockchain Fund A är en aktivt förvaltad fond med en avgift på 0,85% på Fondo, men att slippa courtage och växlingsavgift är ju en fördel. ETF:en handlas i euro och jag är inte helt säker på vad den skulle kosta på Avanza, men det positiva är att den följer ett index (vet dock inte så mycket om just det indexet).

Vad har ni för tankar? Hur skulle ni göra?

1 gillning

Jag själv hade också lite dessa tankar och va också inne i tankar kring bolag som håller på med blockkedjor.
Däremot så landade jag tillslut i att köra på BTC och ETH via en Hardwarewallet, då får jag “the real deal” när de gäller valutorna, men däremot kanske inte så mycket spridning i exponering mot blockkedjor som man hade fått via en fond.

Men så blev mitt val :slight_smile:

1 gillning

Förstår poängen med det här tillvångssättet, men av olika anledningar är det nog inget för mig.

Kanske får avvakta och se om det dyker upp någon svensk indexfond helt enkelt. Det jag helst vill komma åt är liksom innovationer utanför den finansiella sfären.

Hej!

Investerar också i blockkedjeteknik då jag äger kryptovalutan XRP. Vad jag vet är majoriteten av de bolag som utnyttjar blockkedjeteknik verksamma inom ekonomi? Eller vilka andra företag nyttjar denna teknik just nu till andra saker?

Kan rekommendera valutan XRP som företaget Ripple labs ligger bakom. Finns mycket bra information om företaget och de smmarbetar med riktiga höjdare till företag👍

1 gillning

Som jag förstått det finns det väldigt många olika potentiella tillämpningsområden, exempelvis smittspårning och administration. Just nu är det absolut mest använt av kryptovalutor, men en av anledningarna till att jag vill spekulera är just att jag tror att tekniken kommer tillämpas på fler sätt.

Tekniken har redan tillämpats i fler områden än finans, men jag tror det kommer öka mer.

1 gillning

Du är inte intresserad av aktier i företag som typ Coinbase eller Marathon Digital Holdings för att exponera till blockchain?

Tror det blir lite för mycket fokus på kryptovalutor då för min smak, men jag kanske missförstått vad företagen sysslar med/kommer syssla med?

Jag kan ju tycka det här är intressant. Jag är inte sugen på kryptovalutor per se, men tror absolut att blockkedja är en så kallad plattformsteknologi. Typ som sekventiering av DNA, energilagring, AI eller robotifiiering av industri. Typ inte helt olikt ARK Investments tankar. :thinking:

4 gillningar

Inte helt koll då det inte är något som jag äger själv men jag tror det är plattformar där man säljer olika krypto. Så nä, kanske inte det du söker.

Kan inte blockkedjeteknik vara väldigt intressant ur ett ekonomiskt perspektiv också? Tänk att slippa dessa bankdagar för att köpa och sälja fonder och aktier! Betalningar som sker direkt, friktionsfritt, miljövänligt och billigt oavsett om du skickar 1kr eller 10 miljoner kr. Spelar inte heller någon roll vilka länder du vill skicka pengar till, det jag nämnde ovan appliceras till alla olika länder och valutor👍

Här är en bild som visar hur fantastiskt detta system fungerar! :+1: Detta är även de företag som vill ersätta nuvarande SWIFT system

1 gillning

Blockchain är väldigt spännande för kommunikation också. Det finns stor potential men det kommer nog mer vara en successiv övergång snarare än en mRNA-revolution (vaccinen).

Jag tycker att det är svårt att sia om man ska inrikta sig på nischade bolag eller kanske satsa på företag som Microsoft, PayPal, Amazon med flera. Jag kan väl även slänga in Nestlé som bubblare i den gruppen. :slight_smile:

Har tom med du fallit för Fru Woods marknadsföringstrams? :wink:

Nemen seriöst, tycker ARKs påståenden om guld och gröna skogar från den plattformsteknik de radar upp är i det närmaste löjlig.

1 gillning

Det där med spårbarhet är väldigt intressant, att kunna få upp all information om det vi konsumerar. Miljöpåverkan och klimatavtryck. Tror det är chainlink som driver det där med spårbarhet va? :+1:

Det har säkert du bättre koll på än mig. :slight_smile: Jag har bara precis börjat intressera mig för och studera det närmre. Men man ser ju fördelarna med det rätt så omgående. Ska bli kul att få följa utvecklingen och se hur det gör internet, och världen, lite tryggare.

Vad är ARK?
(20 tecken)

ARK invest är ett amerikanskt “fondbolag” som har ett antal aktivt förvaltade fonder (ETF:er). Grundats och leds av Cathie Wood.

Den största och populäraste fonden (ETF:en) är ARKK. Satsar extremt på disruptiva innovationer och high tech. Så de har gått extremt bra de senaste åren. ARKK startades 2014.

Jag som systemutvecklare till vardags skrockar mest åt deras marknadsföring och förväntade priser på bl.a. Tesla.

3 gillningar