Hej!
Nästan alla här är överens att man bör spara långsiktigt i breda indexfonder på globalnivå, men nu pratar vi om det roliga.
Vad har ni för spännande grejer i lekhinken?
Jag är bland annat intresserad om ni äger någon fond med inriktning på miljö/klimatkrisen/hållbar energi (som alla pratar om 24/7) utöver hållbara indexfonder. I så fall värför och vad har ni tänkt som sparhorisont där.
Jag har under några månader följt lite sådana (se bild) och leker med tanken att skaffa en eller två.
Jag har hört argumentet att dessa aktier/fonder är övervärderade men, det har man sagt sedan några år och dessa fonder bara ökar i värde. Om hela planeten kommer så småningom att ställa om till mera hållbara lösningar hur kan branchen vara övervärderad idag?
Väldigt enkelt, alla som köper är beredda att betala mer än vad det framtida kassaflödet är värt relativt andra branscher. Omställningen tar tid och underskattas tiden av marknaden respektive överskattas tiden ger det att branschen är över eller undervärderad relativt andra branscher.
Det är alltid kvoten mellan framtida kassaflöde och det priset du får betala för det. Är priset högt blir avkastningen låg.
Jag har inte sagt något om värderingen utan bara att du hittat en plats allra längst in i mitten av flocken där det är som varmast och mysigast. Som en Kia plugin hybrid framför Myresjöhuset med nära till ICA och montessoriförskolan
Hur du finner det spännande gör mig genuint nyfiken för det kanske är en ledtråd…
Inflöden via ESG-märkta sovande tjänstepensioner och dylikt kan säkert driva dessa kurser bra länge.
Jag har inget bra svar. Man tror helt enkelt på en sak för att man har stora förhoppningar om vad den kan vara värt i framtiden. Majoriteten är överens att klimatkrisen är akut och måste lösas. Att investera nu i bolag som satsar på grön teknik (eller dylikt)
kan vara lite som att man hade satsat på Google eller Amazon för 10-15 år sedan. Kanske lyckas man med några av dessa satsningar och en liten summa idag blir x10 eller x20 om 10 år.
ESG är absolut crowded jämfört med nuvarande fundamenta, men ESG har typ omvänd politisk risk. Lite som att Alibaba drabbades av den politiska risken som finns i Kina kan ESG-bolag tvärtom drabbas i positiv bemärkning av oväntade politiska beslut.
Om man tror att det kommer komma mycket politisk styrning de kommande 20 åren som artificiellt gynnar ESG på ett extremt sätt är det inte relevant att jämföra ESG-bolags värdering med dagens fundamenta.
Fast hur mycket av detta har redan marknaden spekulerat i? Rätt mycket skulle jag nog vilja påstå. För är det att göra det alldeles för enkelt för sig att inte ta hänsyn till att marknaden redan prisat in (och ev. överprisat in) de riskerna.
Tror du marknaden har prisat in tillräckligt mycket politisk styrning för att lösa klimatkrisen? Kanske, har inte fördjupat mig i det måste jag erkänna. Men jag tror folk underskattar krafttagen som ska till för att klara 2-gradersmålet.
Nej, men överprisat hur fort politiken och verkligheten kommer kunna ändra sig. Oljepriset detta året är ett exempel på hur extrem efterfrågan blir plötsligt. Det driver priset till himlen på olja. Finns inget alternativ.
2-graders målet kan resultera i att vara rent önsketänkande. Om marknaden då prisar in relativa priser motsvarande åtgärder för att nå 2-graders blir det kaputt på klimatvänliga investeringar.
Det är inte vad du vad du vet att du inte vet som kommer åt dig, det är det som du är helt säker är på ett visst sätt som inte är så.
De flesta företag i de flesta branscher anpassar sig allt de kan efter lönsamhet och försöker även vara före konkurrenterna till att bli mer klimatvänliga. För de vet att de dör annars.