Vilket teknikindex?
Stor andel av bolagen som utgjorde branschen då gick i konkurs. Utöver det så gör man en värdering IDAG utifrån rimliga förväntningar framåt. I det här fallet, så som många andra, får man skilja på process och utfall. Så jag skulle nog säga jo dem var övervärderade. Men blir kanske mer av en investeringsfilosofisk fråga
Handelsbanken Hållbar Energi och IKC fastighetsfond är väl de jag räknar till min relativt överdimensionerade lekhink.
Den senare planerar jag att byta ut mot Plus fastigheter pga avgiften.
tillägg: Jag har ju Spiltan investmentbolag också. Jag är en riktig highroller. 
Vet inte om det fanns ett teknikindex redan då, men föreställ dig om index hade varit populära redan då och vi haft något i stil med PLUS Teknologi då. Du hade ju inte gått back på att sätta en hundring i det år 2000 dagen innan IT-kraschen och tagit ut det idag.
Det tror jag är fullt möjligt att man gjort. Snarare troligt om jag får gissa.
Jag tänker att folks idéer om hur viktigt internet skulle bli var större än vad som kunde levereras de närmaste åren efter hypen runt år 2000, men inte större än vad internet har blivit idag.
På samma sätt tror jag den som är tålmodig kommer få se en omställning som slår dagens fantasier kring vad som kommer krävas. Lite läskigt och inte lika inspirerande som internets framväxt!
Hoppas jag har fel och forskare kommer fram till att vi kan fortsätta leva hyfsat som vanligt. Vill hellre det än att min lilla del ESG i lekhinken ska gå bra.
Närmaste approximeringen utan att rota blir väl NASDAQ Composite? I sådana fall gick man jämnt ut 2014… Många år av att ligga back
Nasdaq composite sen toppen 2000, ca 214 % upp.
S&P 500 sen typ samma datum, ca 212% upp.
Inte direkt som att “teknik” överpresterat.
AMF Småbolag
Plus Småbolag
Spiltan Investmentbolag
Min lekhink består av aktier som mina arbetskollegor rekommenderar, så att man kan gnälla på dem på fikat när aktierna ännu en dag gått på minus. “Ja ja, aktiekursen kommer snart börja rusa, jag looovar!” 
Några (av flera) risker med ESG:
-
Allt blir ESG och alla blir feminister, mot slaveri osv. Det nya normala. Det kommer bli extremt svårt att hitta något som inte är ESG. Tom oljebolagen jobbar med ESG. Vem är sista bossen i ESG spelet om inte oljebolagen?
-
Klimatet ändrar sig inte och partyt är över.
-
Det visar sig att anpassning är effektivare. Klimatet i Flen blir som i Skåne och världen går vidare. Morgondagens kustnära hus byggs 100m från kusten osv.
Aktier
Alphabet
Apple
Facebook
Microsoft
Unity
Shopify
Adobe
Square
Tesla
Nvidia
Paypal
Disney
Crypto
Bitcoin
Etherum
Solana
Cardano
Binance
Polkadot
Chainlink
Cosmos
Uniswap
Enjin
Största delen av Sverige har landhöjning som överstiger havsnivåhöjning. Mest i risk ligger skåne till som har ca 3mm höjd strandlinje per år.
3 dm på 100 år
Innehav:
Silver Bullet
Finepart
10 % av mitt innehav i AMF småbolagsfond