Vad har ni i lekhinken? 😊 söker tips pĂ„ roliga investeringar

Hej, inser att min och sÀkert mÄnga andras benÀgenhet att faktiskt investera eller investera i högre utstrÀckning hÀnger ihop med att man tycker investeringen Àr rolig/roligare Àn tex sparkonto.

NÄgra exempel nedan pÄ i mitt tycke roliga investeringar.

Solceller - kul att följa samt kÀnslan för miljö o nörda kring elpriser
Batteri hemma - likt ovan, för frekvensreglering
Aktier - fokus pÄ egen analys och delvis utdelning
Tessin/Kameo - kul med fastighetsprojekt och analysera dem o lÄna ut till hög rÀnta

Vore toppen om ni slÀnger in era roliga tips sÄ blir man kanske inspirerad att gneta lite extra för att investera i det och vips ligger man bÀttre till ekonomiskt pÄ köpet.
Kan ju va att analysen Àr det roliga eller annat. Avkastningen fÄr gÀrna va rolig men inget krav :blush: helst positiv iaf :blush:

Min stÄende rekommendation Àr att ju att jag avrÄder frÄn den hÀr typen av investeringar. Vi har mÄnga trÄdar dÀr alla dessa gÄtt ordentligt fel av mÄnga förutsedda och oförutsedda anledningar. :slightly_smiling_face::see_no_evil:

Sedan avsnitt 277 undviker jag faktiskt det mesta i Lekhinken, men sitter fast med en lekhink med gamla synder med allt frÄn enskilda aktier, onoterat till champagne. :see_no_evil:

2 gillningar

Min lekhink har tvÄ olika aktier, sen rÀknar jag ocksÄ en stÄende rad pÄ Eurojackpot och en lott pÄ Postkodlotteriet som lekhink.

KÀnns lagom för mig, köper inte underhÄllning nÀr jag investerar, köper störst chans till positiv avkastning över tid.

SpÀnning och underhÄllning fÄr jag frÄn onlinespel och andra medier. :blush:

Min lekhink Àr utlÄning via Kameo. Jag tycker att det Àr roligt pÄ flera sÀtt. Gillar ocksÄ att mina utlÄnade pengar bidrar till byggandet av fler bostÀder.

Jag har hitills fĂ„tt tillbaka utlĂ„nade pengar och utlovad rĂ€nta pĂ„ samtliga lĂ„n. ÅterstĂ„r att se om det fungerar för alla lĂ„n ocksĂ„ framöver.

Jag har inte champagne, men dÀremot öl i lekhinken.
Onoterat och för att stödja bryggeriet. FörvÀntar mig inte att bli rik via den. VÀl medveten att den kan gÄ till noll.

3 gillningar

HÄller med Jan. Faktan vi har idag sÀger tex att lysas sÀtt över tid slÄr raket fonder.

Kan sjÀlv skryta lite med att jag red bra pÄ fastighet, Ryssland, bioteknik och elbatterier. Har lÀtt med facit pÄ 20 Är fÄtt 4% regeln att se ut som ett skÀmt.

Men Àrligt, Àven om det var saker pÄ kÀnn som gjorde att jag ombalanserade. FÄr jag nog vara Àrlig och sÀga att samtidigt har jag tur att jag inte har mindre Àn hÀlften av mitt vÀrde idag. Och med dagens osÀkerhet skulle jag ej göra om det.

3 gillningar

Hur lyckas du investera dÀr. Man har typ 1 minut pÄ sig nÀr de öppnar för bud :joy:

1 gillning

Jag Àr snabb :slight_smile: SÀtter ett larm till tvÄ minuter innan lÄnet öppnar. Loggar in och trycker pÄ lÄnet prick nÀr klockan slÄr heltimmen. Oftast fÄr jag lÄnet (dock var det en period dÄ det bara hÀngde sig). Vid A-lÄn brukar det hÀnga sig rejÀlt sÄ jag rÀknar inte med att fÄ dem men har ett gÀng av ocksÄ dem.

1 gillning

80% om jag pĂ„ minuten försökte satsa. NĂ€r sidan vĂ€l laddades
 FULLTECKNAT :joy:

Ligger ett c-lÄn uppe nu med 13 % rÀnta och endast 87 % utlÄnat . DÀr har du god chans :).

1 gillning

Har gett up med kameo. Testar just nu saveland 100 ÄterbÀring. Se om det kan ge 5% per Är efter skatt

1 gillning

Jag och min fru har nÄgra rabatterade fonder pÄ SAVR och nÄgra investmentbolag hos Nordnet som vÄr lekhink.

1 gillning

Champange o öl va ju intressant. Tycker man det Àr kul kan det sÀkert öka investeringsglÀdjen.
Whiskey kan ju va nÄt :+1::blush:

1 gillning

SAS -aktierna gick Ät helvete, men mina Scandic som jag köpte för 30,5 2021 har ju stigit. Har lite Investor B, Realty Income,

1 gillning

Jag fÄr ÄterbÀring vid aktieÀgartrÀffar i flaska :grin:
Godaste avkastningen nÄnsin :partying_face:

1 gillning

Kikat pĂ„ “Whiskytunnor” dock inte slagit till Ă€n, nĂ„gon som testat? HĂ„ller de vad de lovat?

1 gillning

Bitcoin och Ethereum certifikat :grin: vilket medför att min lekhink har gÄtt överlÀgset bÀst.

3 gillningar

KorslÀnkning:

Har bara ett bolag i min lekhink, Clinical Laserthermia (CLS). Litet Lundabaserat företag som har tagit fram en laser/laserbehandling mot cancer.

KÀnns bra att stödja forskning mot en sÄ hemsk sjukdom samtidigt som det Àr en bra krydda i portföljen. Kan bli en riktigt fin resa om det bÀr ivÀg.

Dom stÄr pÄ tröskeln till att ta stor plats pÄ en stor marknad! Ett antal kliniker i USA kör regelbundet behandlingar för prostatacancer och fler Àr pÄ vÀg, helt pÄ kommersiella grunder. Deras amerikanska partner hÄller pÄ att lansera behandling mot hjÀrntumörer och har flera betalande sjukhus med fler pÄ vÀg. FDA-godkÀnnande pÄ plats. Studier pÄgÄr Àven i Lund för godkÀnnande i Europa. Singapore godkÀnde nyss prostatabehandlingar med systemet.

BörsvÀrdet Àr riktigt lÄgt idag, till stor del för att dom lÀr behöva nya pengar pÄ ganska kort sikt. En del saker tyder pÄ att dom löser sitt kapitalbehov mha sin amerikanska partner. Blir det pÄ vettig vilkor skulle det kunna bli en tio-taggare bara i Är!

SÄklart med stor risk, men hyffsad risk för utspÀdning via FE de nÀrmsta 6 mÄnaderna. Men i mina ögon (har följt bolaget i över tio Är) Àr det et guldlÀge om man Àr villig att chansa med en liten slant :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Brukar skoja att: behöver jag pengarna om 10 Är sÀljer jag, om inte sÄ blir det fest! Dör jag, sÄ blir det ocksÄ fest och muta för folk att komma. :rofl::see_no_evil:

köpstrategin Àr: bara flaskor jag vill dricka sjÀlv. Nedan fick vi Äka och klappa pÄ flaskorna.

3 gillningar