Håller på att uppdatera min lekhink och vill inspireras lite av er andra. Vad har ni i er lekhink?
Home bias, räknas det? ![]()
Har jag med. ![]()
Cirka 1%, är lagom. ![]()
Räknar även min Eurojackpot-rad till lekhinken. Spekulation är lite som lotteri, så passar bra där. ![]()
Bitcoin… 0,5% hadde jag. Som vuxit till 5 %. Helt fel lekihink känner jag, men sjukt jobbigt att sälja och deklarera.
Ingenting.
Ingenting tyvärr, har försökt men säljer alltid efter nån vecka.
Hade Swedbank Robur Technology A och AMF Aktiefond Nordamerika som jag sålde för att få mer i globala indexfonder.
Nu har jag bara DNB Teknologi S kvar i lekhinken.
Ah, det får bli min tillväxtmarknad…
Nu kör jag 80% Avanza global och 20% plus allabolag.
Men innan jag hittade rika tillsammans körde jag mest robur technology, den hade jag nog haft i lekhink i sånt fall!
Ett antal små kanadensiska guld och silvergruvbolag.
Sand och skyffel.
Saab, Investor och två försvarsfonder; wisdom tree European defence och Finserve global security.
Fast jag har bara lekhinken investerad, ligger i övrigt i stort likvid. Detta eftersom jag gjorde slut med globalt index i februari på grund av utvecklingen i USA.
Volvo Car ![]()
Väldigt låg värdering men samtidigt väldigt tuff marknad samt tuff industri att förutspå med tanke på att vi kanske går över till 95% självkörande ![]()
Men definitivt spännande att köpa ett bolag där deras vinst skulle kunna halveras två år i rad och fortfarande ligga på P/E 12 ![]()
Spiltan global investmentbolag ![]()
Spiltan aktiefond investmentbolag ![]()
Avanza zero ![]()
Diffar men målet är cirka 10-12% av portföljen💼
Bear palantir x4
Använder ingen lekhink även om jag köper forumets allmänna rekommendation om att i sådant fall använda 10 % av sitt långsiktiga kapital för ändamålet. På långsikt är och förblir jag 100 procent investerad i globala indexfonder.
98%
livet är en lek
En global indexfond
. Inspirerande ![]()
eller hur? ![]()
Amf småbolagsfond, ca 3 %
Små svenska förhoppningsbolag (1/3 av lekhink) samt svenska kvalitetsbolag (2/3 av lekhink).
Ungefär 25 aktier likafördelade -ish.
Sedan har jag element i min Golden Butterfly som skulle kunna räknas som lekhink, tex bitcoin och småbolag. Men det gör jag inte.
Mvh Kroken