Vad spekulerar ni i 2022?

Vilka branscher/bolag/fonder spekulerar ni i 2022 och varför tror ni att dessa kommer slå index?

Själv har jag lagt till dessa fonder i Lekhinken 2022:

• DNB finans.

Höjda räntor är på ingång och att det finns data som talar för att banker går bra då.

• Finserve Global Security Fund.

Kriget i Ukraina gör att stora delar av västvärlden har börjat rusta upp sina försvar.

• US Global Jets UCITS ETF - Acc

En ETF för Flygbranchen som jag spekulerar i då världen börjar öppna upp och resandet lär komma igång igen. Stigande oljepriser är något som talar emot denna investering på kort sikt.

• AMF Aktiefond Småbolag

Har denna sedan tidigare och fortsätter att köpa in mig kontinuerligt. Fonden är ner nästan 30% detta år så det är väl officiellt rea på denna fond just nu. Stigande räntor talar emot denna fond men tror på Svenska Småbolag i längden.

Det som gör finans riskfyllt är att det är svårt att få överblick på vilka kreditrisker banker och finansinstitut har mot sektorer och regioner som drabbas av krig och sanktioner.

Jag själv gillar banker, men de är extremt volatila

Råvaror och silver sen i höstas. Har börjat sälja av i dagarna.

1 gillning

Jag spekulerar i certifikat med cirka 2,5% av portföljen. Bull olja och så småningom tänkte jag köpa bull omx. Jag kan extremt lite om certifikat så om det är någon med mer kunskap som vill slänga in några tankar och tips så tar jag gladeligen emot dessa :slight_smile:

Du får ingen exponering över natten med bull/bear cert. Så håll dem bara över dagen.

Annars använd minifutures om du vill ha exponering längre tid är över dan.

1 gillning

Jag leker med: uran, silver och företag som jag tror kommer tjäna pengar på en ny eventuell flyktingkris i Sverige (på boendet, alltså). Har lite pengar i Attendo och Zenzip, avseende det senare.

Energi samt gas och olja (även om de två sistnämnda till viss del ingår i den förstnämnda).

Har haft råvaror ett tag nu i portföljerna men nu även guld också samt långa räntor. Men lutar åt att alltid ha en del av portföljen i dessa innehav och inte ha dom som spekulation, utan mer som diversifiering.

Tycker det låter sunt. Själv har jag guld och råvaror i portföljen som diversifiering sedan i höstas, och har sedan början av åren även börjat köpa in långa räntor samt realräntor i samma syfte.

1 gillning

Min strategi är att minska exponeringen mot ädelmetaller och miners och köpa bolag med 5-7% direktavkastning samt en del undantag typ CocaCola, Sonoco osv.

Vidare minska högrisk en aning om det går utan att sälja med förlust. Hittills har guld med hävstång räddat en del i högriskträsket. Behållningen lägger jag in i mellanrisk (gubbaktier) typ SSAB, SKF, Sandvik, Trelleborg och de svenska investmentbolagen.

Har en fondportfölj också där jag misslyckas friskt med Pellepennans momentumstrategi. Knepigt läge nu när det är så rörigt.

Mycket rött överlag men ligger än så länge plus några procent på utdelningsportföljen. Minus 10-15% på de andra. Inräknat ädelmetaller och miners ligger jag nog plus 8 % totalt.

Saknar nästan helt räntebärande papper - måste lära mig mer om det där och kanske skapa lite exponering åt det hållet.

Förstår inte riktigt poängen, men efter ganska tydliga fall går det upp ibland. Ibland kan det dröja ett tag dock.

Man får ta det som det kommer och ha någon typ av upplägg och regler för vad som är vad kan det nog finnas en poäng med.

1 gillning

Silver (SILVER AVA + AuAg Silver Bullet), uran (enskilda aktier samt Sprott Physical Uranium Trust Unit, som går att köpa på Nordnet) och solenergi (ETF Invesco Solar Energy). Uran och solenergi bör kunna gå bra när fossil energi blir dyrare, inte minst när Europa ska försöka ställa om från rysk olja och gas. Silver som industrimetall.

Hur vet du att det är min strategi? Du har gjort en tolkning som inte fungerade, kanske du behöver göra en annan tolkning? Ibland är det så enkelt att förutsättningarna för en viss strategi inte är så bra, det gäller nog alla strategier. Antingen rider man ut detta, ändrar strategin eller byter till något helt annat.

Inte alls. Månadssparar. :sweat_smile:

2 gillningar

Nej, det kan jag ju inte veta. Jag har gjort ett halvhjärtat försök med metoden du beskriver i en annan tråd. Fungerade rätt bra inledningsvis men nu är det ju som bekant lite rörigt och jag har varit tvungen att lägga min uppmärksamhet på andra delar av portföljen. Gillar dina idéer och skall fortsätta tillämpa min tolkning av dom. Går det bra så får du givetvis hela äran, går det dåligt så skyller jag på börsen och Putin.

1 gillning

När börsen är skakig är det svårt, man behöver ha någorlunda stabila momentum. Dock kan det ändå funka bra på PPM i och med att man kan vara mer agil där utan nackdel i samband med täta byten, i privata sparandet bromsas man av att det tar några dagar innan ett byte är klart och att man då är utanför marknaden.

Behöver ingen ära men kan du göra nya rön som kan förbättra metoder/tankar så är ju detta alltid värdefullt. Man kan göra på ganska många olika sätt då metoden trots allt har ett stort mått av bedömningar i utförandet. Men, en tröst är att man blir bättre och bättre på bedömningar med tiden!

Ja, precis. Jag har stört mig lite på att det tar så lång tid för bytena. Är van med aktier och ETF’er.

En annan svårighet jag haft är att bedöma när det går upp respektive ned - alltså vilken tidsperiod som jag skall tillmäta betydelse. En annan sak som varit lite svår är att jag velat behålla en visitkortspost mest för att se om bytet blev bra eller inte. Det där blev ohållbart efter ett tag. Jag har nog 25 fonder eller mer just nu.

Skall ta ett omtag längre fram så får vi se. Tror dock att det är en del fingertoppskänsla inblandat - antar att du kört den där strategin ett tag. Har lite strategier jag med när det gäller den övriga portföljen men skulle nog inte kunna lära någon annan hur jag gör.

Bättre du diskuterar det i speciella tråden, jag är förbjuden att diskutera det på annat ställe i forumet, samtidigt som att det är obegränsat när det gäller antalet trådar att diskutera indexfonder eller Lysa i…

Vad gäller visitkortspost så är det inget jag sysslar med, däremot kan man ju föra bok på det som sker, jag har gjort så ibland för att utvärdera, och då kanske kolla kursen på det man sålt X dagar senare. När jag väl sett att det fungerar som tänkt slutade jag med uppföljningen för det tog för mycket arbete. Fingertoppskänsla, absolut! Det kommer av erfarenhet efter att ha kört ett tag. Och jag hänger med bra i nyheter och politik, alla indata är bra.

1 gillning

Mest silver.

1 gillning

Ta inte illa upp men jag måste fråga när du dök upp i tråden: Vad spekulerar ni i 2022. Spekulationer och marknadstajming är väl inte det du förespråkar i dom andra trådarna direkt. Du går ju på andra ganska hårt med statistik och påståenden om marknadstajming och hur det ska definieras, givetvis med att du har rätt att välja vad som är vad. Sedan gör du samma sak själv. Men det är kanske skillnad på vem som utför dessa såklart, det gäller kanske bara vissa utvalda. Förmodligen har du ett väldigt bra svar om varför just DU sysslar med just marknadstajming och Spekulationer.

3 gillningar