Erik Strand portfölj

I vintras lyssnade jag igenom samtliga avsnitt med Erik Strand och kunde inte riktigt släppa tanken på en 50/50 portfölj med aktier och guld. Så för cirka en månad sen blev det så, 50% aktier baserat på basportföljen och 50% guld i form av Xetra Gold och WisdomTree physical swiss gold. I efterhand stoppade jag även in lite silver och korta räntor i form av sparkonto+ Så fördelningen nu är väl snarare 50% aktier, 30% guld och 10% vardera av silver/kontanter.

Såhär i efterhand inser jag fördelarna med en portfölj som “står emot” i oroliga tider, nattsömnen blev nog lite bättre när ngt på Avanza lyser i blått. Att det dessutom ligger lite fysiskt guld i vapenskåpet gör inte saken sämre :grinning: :pray:t2:

Tack för ordet och trevlig kväll på er!

8 gillningar

Kör själv ca 15% guld 5% silver och 5% silver bullet (lek)

Har definitivt vägt upp för dyket i aktiedelen. Skulle tro att jag i år ligger ca -2% totalt i portföljen.

Är man väldiversifierad är det rätt underhållande att se när paniken sprider sig på diverse forum och sociala medier.

4 gillningar

Det beror väl på syftet med portföljen. Jag förstår att det känns bra med bättre siffror än genomsnittet i kristider, men känns det lika bra att ha sämre siffror i andra tider? :slight_smile:

7 gillningar

Även jag har numera 10-20% guld plus 5-10% blandade råvaror i mina primära portföljer. Går bättre än index i dåliga tider. Men räknar med sämre avkastning på lång sikt jämfört med index. Men som person mår jag bättre av att veta att det inte sjunker lika mycket än att det inte hänger lika mycket uppåt.

Dock i allt sparande till pension så är det 100% aktier i både med och motgång som gäller för mig.

2 gillningar

Just nu har inte den portföljen ett större syfte än att testa Eriks teori lite. Självklart är den tråkigare att kolla på när aktier är i fullt uppsving… Men å andra sidan, då har jag andra portföljer som väger upp och är roligare att kolla på. Följer ju fortfarande råden här bortsett från portföljen med 100% investmentbolag, och den är också rätt trevlig, dock inte i tider som dessa haha.

Jag har också inspererats av Eric Strand, kanske lite för mycket. Ändrade i augusti till en större del guld + silver i min portfölj. Tror inte på marknadstiming på dags eller veckobasis, men tror man kan tjäna på att köpa en del av det som är billigt för tillfället. Till exempel har jag nu medel till att köpa mer aktier när börsen faller, något jag inte hade kunnat göra med min tidigare 100% aktieportfölj.

1 gillning

Exakt, det blev plötsligt tillgång till mer torrt krut i fall man känner köplust i rådande klimat.

1 gillning

Eric Strands fonder har varit en välsignelse för mig. Har haft hans produkter redan sedan tiden med Pacific Precious. Kom in helrätt i Silver Bullet under coronadippen när margin calls fick allt att falla. Säljer av en del nu för att växla över till aktier. Planen är dock att behålla en rätt stor exponering mot ädelmetaller med alla tre AuAg-fonderna på lång sikt. Jag tror på ädelmetaller.

3 gillningar

Samma här, har hans fonder också. Gillar överlag ha hans tankesätt.

2 gillningar

Jag tror på fortsatt goda tider för råvaror och energi och viktade om min portfölj i december-januari. Satsade på Franklin Natural Resources och Atlant Green Tech Metals. Därtill Strands Silver Bullit och Precious Green samt diverse råvarurelaterade aktier. Min plan är att ligga lång i dessa investeringar och jag ser än så länge inga skäl att tänka om. Det finns argument både för och emot ädelmetaller, men tror det kan vara smart att vara positionerad för en möjlig positiv utveckling 2023. I övrigt köper jag mest i det globala indexfonder.

1 gillning