Största innehavet i er portfölj

Tycker det vore intressant att veta vilken aktie som väger tyngst i er portfölj? Vilken vikt den har, om det är inköpt vikt eller om det varit en raket som gjort att den blivit så stor. Detta är alltså en tråd om aktier, inte fonder.. Jag börjar:

Har gjort om min portfölj från att ha olika aktier på olika marknader, till att ha en renodlad svensk investmentbolag portfölj. Det är således inköpt vikt just nu, som sen ska få växa.

Mitt största innehav är:

Lundbergföretagen B- 25% av portföljens värde.

Det är det företaget jag tror mest på inför framtiden helt enkelt. Jag är trygg med nuvarande vikt i portföljen.

2 gillningar

Lysa Hållbar står för cirka 65% av mitt kapital. Mitt största och enda aktieinnehav i mitt långsiktiga sparande är Storskogen. Den pendlar mellan 1% och 2% av totalen.

1 gillning

Brk B och MSFT har växt sig ganska stora i min portfölj står för ca 30% vilket är waaay to much.

Berkshire hade jag också en stor andel förut. Pga buffetts ålder och dollarns styrka sålde jag av faktiskt. Knske är dumt i långa loppet eftersom jag gillar innehaven i portföljen. Men är inte lika säker på att de som kommer efter buffett kan fortsätta överavkasta på buffetts vis…:confused: Gillar mest de stora innehaven i Apple&Coca-Cola

AstraZeneca väger 34% av min portfölj. Mest på grund av att jag köpte när den var utbombad under Coronan.
Tänker hålla den under lång tid.

Är i skrivande Stund Arctic Paper [ARP], inte för att jag satsat störst utan för att det är ett innehav som gått riktigt bra i denna annars nedåtgående marknad :slight_smile: Plockade upp dem på 10.55 under 2020, och idag står dem i 40.95. Är inte ett fast innehav, utan hänger med sålänge dem uppfyller specifika kriterier.

Största fasta innehavet är självklart Investor [INVE B] :slight_smile:

5 gillningar

Microsoft, mycket pga dollar/rusning
Därefter Astrazeneca, pga fallit mindre.

Vet inte om investmentbolag räknas dom e ju inte riktigt enskilda aktier? I så fall investor.

Edit: ingen över 10% av totalen även om Microsoft snuddar via tillägget från lf global

1 gillning

Investor (9.8%) är mitt största innehav följt av Talenom (8.5%).
Detta är alltså i förhållande bara till aktieportföljen.

1 gillning

Investor såklart :slight_smile: In Wallenberg we trust!

2 gillningar

Avanza
SBB
BP
Dem tre pendlar om att vara störst just nu på ca:10% av portföljen styck.

1 gillning

Bevakade Arctic paper, men slog aldrig till dessvärre :sweat_smile:

Investor är det näst största i min portfölj. På 18% :blush:

1 gillning

Svar ja, de är ju indexfonder med väldigt liknande fördelning :slight_smile: .

Förlåt. Aktie. Min enda aktie jag äger i min långsiktiga portfölj är Storskogen. Kanske når 2% av totalen?

Ajaj, den har blivit ordentligt slaktad :sweat:

Jag är nästan helt likvid förutom lite AstraZeneca, ingen betydande andel av totalen. Men jag vill testa lite idéer och då hamnade valet på det bolaget. Jag ligger back på den. Det beror på att jag inte varit disciplinerad nog att följa mina regler. Självförvållat och dumt av mig. Att baka in sina egna svagheter i sin strategi är inte fel, för att inte säga nödvändigt.

Ligger kvar och försöker skärpa mig.

AstraZeneca 43% och Hexatronic 20%; båda inhandlade i februari 2021 och gått väldigt bra sedan dess.

3 gillningar

Uranium Royalty Corp. Handlar dock inte mycket enskilda aktier.

2 gillningar

Mina tre största innehav i aktier är:

Storskogen
Microsoft
Apple

Vilken som är störst pendlar lite över tid. Varje utgör typ 20% av min lekhink var.

1 gillning

Största innehaven som utgör basplattan i portföljen, ca 75%, hyffsat likaviktat:
Investor
Lundbergs
Industrivärden

Sista 25% i småbolag, både investmentbolag och egenplockade

1 gillning

Nvidia. Gammal raket från någonstans 2016 som genererat vinster för andra investeringar. Idag utgör den någonstans 3-4% av portföljen men jag har också en extremt bred portfölj lite på temat att bygga min egen indexfond med bolag som jag gillar :slight_smile:

Lundbergsföretagen - utveckla gärna varför du tror speciellt mycket på detta bolaget?

Jag har det själv men är väl lite ljummare eftersom det nästan är inga onoterade innehav, vilket jag tycker är mest intressant med IB annars.

Räknar jag rätt så har Lundbergsföretagen 12-13 innehav i princip bara andra listade bolag, och då medräknat under-innehaven i deras Industrivärden ägande. Ganska traditionell OMX30ish typ av innehav. Såklart fint om man köpt med substansrabatt och det är nog mest det jag kikar på mht L. Dock intressant att höra dina tankar? :slight_smile:

1 gillning

Dom har också ca 25% av portföljen i egna fastigheter samt ca 10% i Huvfudstaden, kanske är dom TS tror extra mycket på. Annars skulle jag säga det är en skapligt defensiv aktie med stabila kassaflöden. Ingen :rocket: direkt :slight_smile: (bortsett från dom 15% Indutrade då)

1 gillning