Mining av krypto för länge sen

Hej alla!

Jag minade lite DOGE när det kom men slutade (tyvärr) väldigt snabbt eftersom det mest verkade vara en meme-grej och glömde snart bort dessa.

Det var ingan stora mängder och krypto var så nytt och oklart, så när det var dags att deklarera så hade jag redan glömt bort allt.
Hittade min gamla wallet nu och DOGE har ju gått upp en del så nu är det i runda slängar 100k SEK.

Vill ju naturligtvis göra rätt för mig men tänkte kolla om jag har förstått detta rätt.

2013 minade jag och vad jag förstår så uppstår då en inkomst av tjänst, i mitt fall totalt runt $7 USD eftersom man beräknar (anskaffnings-)värdet när man får sin mining reward. Dollarn stod i 6,54 så ca 45 SEK, långt under gränsvärdet för hobbyverksamhet.

Om jag idag då säljer av dessa, då ska jag räkna försäljningsvärde - anskaffningsvärde = vinst och skatta 30% på detta.

Visst stämmer det?
Får väl ta och ringa Skatteverket och se om de vill ha en rättelse för 2013 för 45 SEK… Men om jag inte gör det och deklarerar försäljning nu, och de kollar upp transaktionen så kan de ju se att jag fick tag på DOGE 2013 utan att deklarera, så det är väl lika bra?

Någon annan som varit i samma sits?

2 gillningar

Hobbyverksamhet har inget lägsta gränsvärde utan beskattas från första kronan (*1), så ja egentligen ska du ha deklarerat dina 45kr mining… men med tanke på att det bara hade ökat din skatt med ca 20kr för det året så tvivlar jag på att nån kommer bry sig. Du kan inte heller göra självrättelse så här långt efteråt (*2).

Så skulle nog säga att enklaste hanteringen för dig är att bara ta upp hela försäljningen på K4D med anskaffningsvärde = 0kr. Dvs 30% kapitalskatt på hela försäljningen.

*1) Däremot finns en gräns för när du behöver momsregistrera dig, det applicerar dock inte på mining då det inte är moms på mining. Och skulle du börja minea mer än motsvarande 1 bitcoin block reward per år (i dagsläget 3.125BTC/år dvs motsvarande ca 3.3 miljoner SEK/år) så klassas det som näringsverksamhet istället för hobbyverksamhet.

*2) Självrättelse kan göras sex år bakåt i tiden, däremot nämner skatteverket att man bör rätta äldre deklarationer om man gjort sig skyldig till grovt skattebrott (större än 10 prisbasbelopp, så du är inte i närheten), genom att skicka brev med upplysningar om äldre år.

2 gillningar

Det värsta som kan hända i ditt fall är att du får betala 40% extra i skattetillägg om de kommer på dig.

1 gillning

Tack för svaren. Såg nu att jag köpte mitt grafikkort 2013 för 2000 kr så om jag drar av det så blir det ju negativ skatt istället. Det kan jag ju framföra i såna fall som anledning till att jag inte deklarerat någon inkomst.

Måste man inte också ha en dator att sätta grafikkortet i och el för att mina mynten?

/Nyfiken

Eftersom man bara får dra av för verkliga merkostnader så är det bara lämpligt att dra av för datorn om det köptes in en dator specifikt för användning i hobbyverksamheten.

Att dra av el är möjligt, men man måste kunna visa på hur mycket merkostnad hobbyverksamheten medfört där så i praktiken bör man haft en elenergimätare specifikt för det. (Jag använde MID-certifierade elmätare med Modbus så jag kunde logga förbrukningen i realtid, var dessutom användbart att kunna se hur energianvändningen över tid så märkte man rätt enkelt ifall nån rigg frångått normalt beteende).

Däremot finns inget större syfte att leta fler saker att dra av i just detta fall, då förluster inom hobbyverksamhet endast kan kvittas mot vinster inom samma hobbyverksamhet närmsta 5 efterföljande år. Så skatteeffekten av det hela för OP är att kostnaderna översteg intäkterna och därmed hade hobbyverksamheten förlust under 2013, dessutom så behöver man inte deklarera hobbyverksamhet som går med förlust så då fanns aldrig nåt behov att deklarera miningen som gjordes 2013.

2 gillningar