Ryssland har börjat använda bitcoin för att runda sanktioner. Det ska bli intressant att se om EU och USA kommer att tillåta detta eller agera.
Ryssland kan köpa bitcoin för att runda sanktioner, men då måste de också sälja rubeln som i december har upplevt några dagar av hyperinflation.
Rysslands centralbank förbjöd därmed all försäljning av rubel under slutet av 2024.
De har också köpt rubel för att försöka stabilisera värdet på rubeln. Men att köpa bitcoin skulle motverka detta.
Dilemmat för ryska staten är alltså att samma valutareserv inte kan både runda sanktioner samtidigt som den kan stödköpa rubeln. Valutareserven har blivt så skral att den har slagits samman med pensionsfonderna, men den konsumeras fortfarande i rask takt. Deras euro, dollar och pund är nu slut, kvar finns guld och kinesisk renminbi.
Att en stat öppet talar om att överge sin egna valuta för att öka importen ska alltså främst tolkas som posörsnack, där de försöker antyda att sanktionerna inte har någon verkan. Men de har en verkan, annars skulle de ju inte kräva att alla sanktioner genast hävs.
De måste väl inte sälja sin egen valuta för att ta betalt i bitcoin?
Ingen behöver någon annans tillåtelse för att använda bitcoin. Att motarbeta bitcoin resulterar bara i att fördelarna med bitcoin blir ännu mer uppenbara.
I artikeln står inget om att Ryssland tar betalt i bitcoin. Det står att de mine-ar bitcoin, förmodligen för att betala med vid import för att kunna runda sanktionerna som förhindrar dem från att köpa västerländsk teknik.
Detta mine-ande kostar resurser som någon i Ryssland måste köpa på något sätt – en ökad kostnad för Ryssland.
För att runda sanktioner?
Nej tack. Jag säljer mina bitcoins.
Om du säljer dina bitcoin så bidrar du till att någon kan köpa bitcoin. Du tillför alltså likviditet till bitcoinmarknaden, vilket gör det ännu lättare för t ex ryska spioner att köpa bitcoin.
Bitcoin är opolitiskt och neutralt. Och att äga bitcoin utan att förstå en av dess viktigaste fördelar låter som fomo, vilket inte är bra. Så sälj! Men av ditt resonemang att döma så tror jag inte du äger några bitcoin, möjligtvis certifikat.