EU sanktioner Krypto

EU ska imorgon sjösätta sitt fjärde sanktionspaket, och ska på något sätt hindra rika ryssar att växla Krypto:

Third, we are making sure that the Russian state and its elites cannot use crypto assets to circumvent the sanctions. We will stop the group close to Putin and the architects of his war from using these assets to grow and transfer their wealth.

Någon som förstår sig på hur detta ska gå till i praktiken? Och kan det slå hårt mot kryptotillgångar i allmänhet?

Man kanske kan göra det svårar genom att införa sanktioner mot exchanges i EU så att de inte kan växla eg Bitcoin mot Euro, men det är omöjligt att totalt förhindra dem från att använda kryptovalutor.

T.ex. så kommer Ryssland kanske ha en hel del gas till över, så krypto mining kan flytta dit så kan de införskaffa krypto via mining (och köpa miners via det välvilliga Kina). Sedan kan de flytta krypto var de än vill, kanske till något land som inte har så strikta regler som EU, och därefter växla till USD eller whatever.

Låter som början på slutet för Kryptotillgångar i västvärlden i mina öron :thinking:

För övrigt så har oligarkerna extrema summor pengar, så om de nu skulle gå all-in på krypto så skulle det kanske vara bullish istället för bearish, speciellt för t.ex. Monero som är mycket mindre likvid än vad Bitcoin är, samtidigt som det är mycket svårare (eller praktiskt omöjligt) att spåra, vilket kan driva upp priset enormt.

Möjligt, vi får väl se imorgon vad dom kokat ihop… och hur marknaden reagerar.

Hade inte förvånat mig om det inte är så genomtänkt och herrarna i EU inte riktigt förstår hur krypto funkar :grin:

Oavsett vilket så borde ju oligarkerna kunna “tvätta” både rubel och krypto via yuan.
Men den största delen av deras kapital nu (eftersom rubeln är i källaren) är väl säkert USD eller EUR i utländska banker och de kommer de inte åt.

2 gillningar

Nae inte en krona, förutom det jag indirekt äger via indexfonderna :wink:

1 gillning

Tvivlar på att något de gör kommer ha speciellt stor påverkan på ryssarnas möjligheter att fippla med krypto. Generellt är det nog att vänta att krypton kommer bli mer och mer reglerade framåt.

Hur menar du “köpa miners” via Kina? Menar du utrustningen för jag trodde krypto och mining var förbjudet i Kina nu?

Utrustningen ja.

1 gillning