Nej, antagligen skulle en fullskalig invasion vara lite för dyrt i dagsläget. Man kan också fråga sig vad man skulle med det till ens om man hade haft råd. Men vissa strategiska öar i Östersjön skulle det definitivt finnas en risk för om detta eskalerar tänker jag.
Men det finns vissa strategiska öar som man gärna skulle ställa luftvärn på. Inte för naturresursernas skull. Och det vill ju den “andra sidan” dvs västvärlden också göra. Således ett ganska så “contested” område, om inte annat för att man vill hindra motståndarsidan från att ta det.
Gällande den ursprungliga frågeställningen så håller jag nog med Jbl:
Det är oerhört svårt att överblicka, och det är så många s.k. unknown unknowns för mig att ens försöka fundera på vad som hade hänt med X eller Y. Även om saker (t.ex. aktier, pengar på bankkonto, etc) kanske inte är permanent borta, så kan de definitivt bli svåråtkomliga. Tjänster som BankId och Swish är ju inte direkt kända för att vara driftsäkra ens i normalfallet, och andelen SEK som finns som kontanter är ju inte många procent. Kontanterna i bankomaterna hade kunnat ta slut ganska fort gissar jag. Så räkna med att valutan går ner, och oavsett hade det antagligen varit svårt att växla.
Gällande valutan så hade den med största sannolikhet sjunkit i kurs i förhållande till de stora världsvalutorna. Inte pga sanktioner mot Sverige, utan mer för att kapitalet skulle fly. Det finns ju en överhängande risk för vinstvarningar i många svenska bolag givet att skiten träffar fläkten.
En ansats till rimlig försäkring mot unknown unknowns är att ställa sig frågor som är viktigt för en själv, och vad som krävs för att säkerställa det, till en rimlig kostnad. Och göra det för lite olika scenarion, och vad man nu kommer fram till som förekommer i många scenarion kanske man skulle sätta upp överst på “att fixa”-listan. Så när något du inte trodde eller kunde förutspå hände, så kanske du av ren tur faktiskt hade det som krävdes även för detta scenario - eftersom det var något som ofta behövdes för andra scenarion. Men att förbereda sig för unknown unknowns är per definition svårt.
Se till att ha tillräckligt för att kunna agera helt autonomt utan hjälp från övriga samhället i några veckor, från hemmet (“bug in”). Varken bankomater, el, telefoni, vatten i kranen, eller ICA Maxi. Alternativet till det är väl olika former av evakuering. Vad behöver du för evakuering (“bug out”)? Vart ska du evakuera till? Hur tar du dig dit? Vad behövs för det? Extra dunk drivmedel? Färdigpackad väska med det grundläggande? Att ha lite EUR eller USD liggandes, och kanske lite guld i mindre mängder (läs: inte 1kg-tackor, jobbigt att växla
)