Hur fungerar lån ett statslån nu när Ryssland inte kan betala sina lån?

Det verkar som Ryssland inte kan betala sina lån längre eftersom du inte får handla i dollar. Men om jag förstår det rätt så beror det inte på att Ryssland inte har pengar, utan för att väst har satt sanktioner på ryska centralbanken så att de inte får lov att genomföra överföringar i dollar.

Jag hänger inte med hur detta fungerar. Hur kan de gå i konkurs för detta? Är det inte väst som har sagt att de inte vill ha några pengar från Ryssland i dollar och sedan säger väst att Ryssland gått i konkurs för att de inte har betalat.

Kan någon som är mer insatt förklara så jag kan förstå :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Låter som när jag försökte få visum en gång (inte till Ryssland dock). De kunde bara bevilja det om jag hade varit i landet under en så lång tid att det krävdes ett visum för att få uppehålla sig där under den nödvändiga tiden.

Jag fick inget visum, och Ryssland går troligen i konkurs på grund av samma osynlig mekanism.

Förstår inte heller. “Vi vill inte ha med er och göra men ni måste fortsätta betala era lån till oss?!”

Ryssarna lär få smaka, men är det någon som trott att de skulle betala sina låneåtaganden mot väst efter alla de massiva sanktioner som införts?

Beror på vad man menar med att en stat går i konkurs. Ett företag går i konkurs om det inte kan betala sina lån + om långivaren då begär företaget i konkurs så att de delar som har värde kan säljas av och delar av skulderna då kan betalas. Denna utförsäljning sker i regel inte hos stater utan det som händer är att staten väljer att inte betala av sina lån, långivarna får då kreditförluster och lånemarknaden tappar förtroendet för staten som då inte kan låna nya pengar vid behov. Detta är vad som händer när man säger att en stat “går i konkurs”.

I Rysslands fall nu vad jag förstår från artikeln kan de inte betala tillbaka sina lån i dollar på obestämd tid. Vad som kan hända blir väl antingen att långivarna tar det som kreditförlust eller att man på något vis kommer överens om att förlänga obligationerna. Hur som helst kommer det vara svårt för Ryssland att utfärda nya eller förnya obligationer i utländsk valuta (och den inhemska valutan verkar för tillfället vara i nära fritt fall, eller iaf 50% ner sedan årsskiftet). Så i någon mån sker iaf kortsiktigt det som händer när en stat “går i konkurs” i första stycket.

3 gillningar

Tycker det är fler fel än rätt i den artikeln? Det är väl inte så att lånen förfaller och ska betalas tillbaka, utan det är bara räntorna på lånen som inte kan överföras till utländska banker? Varför skulle långivarna se det som en kreditförlust bara för att räntan inte överföras i tid på grund av sanktioner?

Sen är det rätt löjligt att kalla det för konkurs. Konkurs innebär ju att man styckar upp tillgångarna i ett företag och delar ut till långivarna, något sådant kan aldrig hända ett land utan det är långivarna som får ta en kreditförlust istället. Och sen aldrig någonsin låna ut pengar till Ryssland igen, eller låna ut till ockerräntor, vilket är den största och rätt allvarliga konsekvensen för Ryssland.

1 gillning

“Konkurs innebär ju att man styckar upp tillgångarna i ett företag och delar ut till långivarna, något sådant kan aldrig hända ett land utan det är långivarna som får ta en kreditförlust istället.”
Du tycker inte det var i princip detta som hände när “Nazityskland” delades upp i fyra zoner efter kriget?

Såg denna artikel från idag och hade exact samma fråga. Tänk er att jag har pengarna och vill och faktiskt betalde hyran men hyresvärden vägrar och skickar tillbaka pengarna, och vräker mig pga obetald hyra.

Intressant nog har RUB faktiskt gått riktigt starkt sen dess.

+38% jämfört med USD i år.

+54% jämfört med SEK i år.

Uppgången kanske får ett stopp nu, när G7 länderna nyligen beslutade att sanktionera ryskt guld, vilket Ryssland exporterar (och i praktiken peggar sin valuta mot).

Kanske ett guldrally också på det imorgon?

Det beror väl på hur man ser det. Det finns andra sorters kapital än pengar som man behöver vara rädd om, något som Ryssland nu börjar se konsekvenserna av.

Hur kommer en konkurs slå mot landet? Bara en teknisk formalitet? Dock försvagar de väl deras egna självbild.

Det största problemet med att gå i konkurs är att investerare från andra länder kommer bli mer skeptiska att investera och låna ut till landet i framtiden.

Sen skiljer sig nog detta fallet en del, det finns ju uppenbara skillnader. Tror att en del kommer dra sig från att investera i Ryssland i framtiden oavsett om det går i konkurs eller ej. Sen blir det ju en påtvingad konkurs, Ryssland hade ju haft möjlighet att betala om de fick. Så hur detta kommer påverka kan vi nog bara gissa…

Påtvingad och påtvingad, det beror väl som sagt på hur man ser det? Om jag går in på en bank och slår ner en annan kund, och banken ber mig att dra och helvete, är det då mitt fel att jag inte kan betala hyran via den banken?

Förtroendet för ett land handlar lika mycket om politisk stabilitet och deras förmåga att genomföra snabba och säkra betalningar. Jämför t.ex. med drogkarteller eller andra kriminella institutioner. Finns massor av pengar att hämta där, men det är få som vill göra affärer med dom.

2 gillningar

De senaste bankskandalerna visar väl att bankerna inte är så nogräknade när det kommer till vem som sitter på det åtrovärda kapitalet.

Du har rätt, jag uttryckte mig fel. Det blir en konkurs som beror på att få vill handla med dem, inte att de inte har några pengar/resurser.

Är inte detta för att Ryssland tvingar andra länder att betala i rubel när de köper till exempel olja och gas, samt tvingar sina egna företag att använda rubel. Eller har något förändrats? Jag har inte kollat på detta på ett tag :slightly_smiling_face:

Att straffa Ryska ekonomin verkar inte riktigt gå så bra som man hade hoppats på…

Biden, G-7 Will Ban Russian Gold Imports

4 gillningar

Tyvärr kommer nog framtida investerare fort glömma detta. De flesta som investerat i Kina idag har nog glömt att Kina bara struntade i sina statsskulder och körde vidare, om jag har rätt för mig så fick enbart brittiska medborgare tillbaka sina pengar som ett krav från Storbritannien i samband med att Hong Kong överlämnades.

Framtiden får utvisa hur det går, men jag är inte fullt så optimistisk som jag har velat vara.

Det förefaller alltmer osannolikt att USD kommer kunna upprätthålla sin status som ledande reservvaluta framöver. Med statsskuld på 137% av BNP, hög inflation, snabbt sjunkande tillväxt, sinande guldreserver, frigörande från USD hos tillväxtländer, och nu dessutom självinförda begränsningar på import av guld ser jag inte hur FED ska lyckas försvara dollarn kommande decennium. Det kommer krävas en chockhöjning av räntan till 20% à la Volcker 1980.

Vi är vana vid att USD fungerat väl som trygg hamn under de senaste stora recessionerna, men jag är väldigt osäker på att detta kommer fortsätta gälla:

Vid tidigare inflationära recessioner (stagflationen 1973, oljechocken 1990) ser vi att USD index snarare föll.

1 gillning

@Zino ja inte otänkbart att USD förlorar sin ledarroll. Om så händer, hur bör svenska småsparare förbereda sig?