Så nu ska alltså en massa index/följande fonder sälja av sina ryska innehav? På en börs som knappt har öppet?
Lär bli ett skapligt säljtryck.
Så nu ska alltså en massa index/följande fonder sälja av sina ryska innehav? På en börs som knappt har öppet?
Lär bli ett skapligt säljtryck.
I förrgår bestämde sig också SPP att oberoende av MSCI sälja alla ryska innehav.
Blir nog svårt att äga ryska innehav snart.
Det var ganska väntat beslut. Ryska börsen har sjunkit så mycket att nu kan man nästan skänka de kvarvarande andelen 
!
Japp, det lär bli trångt i nödutgången så att säga.
De kunde sälja Kina samtidigt när de är ändå i gång och rensar skräp 

Men vem skänker man till? Putter kompisarna?
Säljer och skänker det till Ukraina
. Rätt ska vara sälja och pengar går till andelsägarna. Sedan får man själv göra vad man vill med det
.
Jag menar att pengarna är småpotatis nu men aktierna motsvarar väl andelar i tillgångar som olje/gaskällor, gruvor, pipeline, fartyg mm som när röken lagt sig lär ha liknande värde som innan. Kanske snart om de hittar mindre nogräknad köpare av varorna.
Alla sanktioner bör väl ha rejäl effekt på ryska bolag, även efter röken lagt sig?
Kommer vi få se negativa priser på ryska aktier när alla ska ut till varje pris?
Om röken lägger sig förmodar jag sanktioner rullas tillbaka.
Men även under tiden så producerar Ryssland idag 12% av världens olja (samt gas, vete och vetefan), och detta kommer inte gå till 0. Men det är en annan fråga.
Problemet här handlar ju dock inte i första hand om de ryska bolagen i sig eller vad dem handlar med för någonting. Problemet är att ryska staten har visat sig vara helt opålitlig. Spelar ju ingen roll hur bra bolagen är eller hur värdefulla varor dom handlar med om staten helt plötsligt kan få för sig att konfiskera alla investeringar. Politiskt förtroende är enkelt att bli av med, men svårt att bygga upp.
Moskvabörsen verkar hålla fortsatt stängt idag. Man kan förmoda att det under veckan förekommit ganska många ’uppmuntrande’ diskussioner med inhemska förvaltare om att stödköpa ryska bolag när den väl öppnar.
Ja, lite spännande med manövrerna.
20% ränta kändes logisk för att mildra bankrun.
Men skattefri guldhandel? Är inte det som att uppmana till att dumpa rubel för guld?
De vill hellre att ryssarna köper guld än amerikanska dollar
…eller euro, förmodar jag
Ryssland ser stabilt ut idag
? Börjar återhämta sig +/- 0.
. Ser bäst ut jämfört med allt annat
.
Du har inte guld nej.
Nu vet jag inte hur guldet gått just idag eller ens igår, men generellt ser det ut som man kan få börja fundera på balansera ur det. Huga.
Mina aktier är guldvärda långsiktigt
. 100% LF Global indexnära.
. Lite smycke i lådan någonstans i hörnet. Det räcker långt. 

Lätt att ha bäst börs mitt i ett krig när ens börs är stängd ![]()