Moskvabörsen öppnar i morgon... Vad kommer hända?

Enligt medierna kommer Moskvabörsen att öppna i morgon och hålla öppet i några timmar. Vad kommer att hända? Faller allt med 98 procent på en timme och sedan stängs det ner igen? Eller blir det inte alls så dramatiskt som man lätt tänker sig?

OBS! Varning för spekulativt innehåll. Allmänna råd om passivt indexsparande undanbedes i denna tråd :slight_smile:

3 gillningar

Jag tror öppningskurserna kommer vara så låga att man inte ser något märkbart kursfall under öppettiderna. Kanske är öppningskurserna i häradet 1-10% av senaste stängningskurserna dock.

Snarare att det går lite uppåt under dagen, speciellt på eftermiddagen när en del aktörer bottenfiskar.

Sannolikt kommer många väst-aktörer att sälja allting av politiska skäl. Andra kommer att köpa upp tillgångarna till fyndpriser. Det kan handla om lokala oligarker eller kinesiska affärsmän men kanske också även andra.

Mycket i Ryssland handlar om olja och de tillgångarna kan ändå inte falla till noll och ingenting. Efterfrågan på rysk olja kommer ju att finnas kvar även om den just nu säljs till reapris.

Att det varit stängt nu en period har gett aktörer på marknaden möjlighet att räkna på hur olika branscher påverkas och det gör sannolikt att utvecklingen blir något mer städad. Hade börsen öppnats tidigare hade nog dramatiken blivit mer total.

1 gillning

Vad är Rysslands motsvarighet till OMX30?

Hur bestäms öppningskurserna? Utgick från att de skulle vara detsamma som stängningskurserna senast det var öppet.

Nej, de bestäms generellt av ett auktionsliknande förfarande vid öppning:

2 gillningar

Öhh? Vad menar du?

Kommer jag kunna köpa? och hur går man tillväga? :slight_smile:

Första transaktionen?

Jag tror vi kommer se västvärlden på säljsidan och kinesiska investerare på köpsidan. Givet vad som hänt med de dubbelnoterade bolagen så bör det falla cirka 50 %. Nicklas på Avanza har kollat på de dubbelnoterade:

1 gillning

Saxat från Omni:

Moskvabörsen kommer återstarta handel i 33 olika aktier som ingår i indexet Moex på torsdag, framgår av ett pressmeddelande från Rysslands centralbank.

Det kommer finnas ett förbud mot blankning i de aktuella värdepappren och handeln kommer vara öppen under fyra timmar, skriver centralbanken.

Om jag fattar rätt så är aktierna i det här indexet listade i rubel. Då borde väl rubelns minskade värde dämpa kursfallen något?

Hur är uppfattningen, är det egentligen en bra markör mot Ryssland att dumpa innehaven? Jag tänker att det väl kan vara en poäng med stora västliga innehav i bolagen som möjligtvis kan påverka positivt? Men de kanske är så små att det inte är görbart?

Christian100 har redan besvarat frågan på bästa sätt.

Såg något i flödet att utländska aktörer ska inte få sälja. :rofl::man_facepalming:

Världen får titta på när ryska bolag förstatligas :grinning:

Ryska centralbanken har en säck med motsvarande 10 miljarder dollar att stödköpa för.
Handelsstopp vid rörelser över 15% på MOEX eller 20% på enskilda aktier.

1 april öppnas dörren för internationella investerare. (Om det inte är på skoj :wink:)

Öppnade typ -11%

Så vad är analysen?

De uppskattningar jag sett pekade ju mot mer än 90% fall.

1. Skyller vi på att utlänska investerare inte kan sälja?
    Vad kommer i så fall hända 1 april?

2. Vad värderas Rysslandsaktier till bland utlänska investerare just nu? Finns det någon typ av andrahandsmarknad där man kan följa priset bland utlänningar?

:man_shrugging:

Man ska nog inte glömma hur stark den ryska propagandan är, särskilt inte inne i Ryssland. Budskapet att sanktionerna bara kommer att stärka landet har hamrats in rätt hårt och säkert fått genomslag blad de ryska småspararna. De stora inhemska aktörerna (vilka är de? Ryska pensionsfonder? Stora ryska finansbolag?) har sannolikt fått jättetydliga instruktioner att inte skapa panik.

Blir intressant att följa framöver. Rimligen borde allting krascha ordentligt, i alla fall om utländska aktieägare får agera fritt framöver. Har svårt att ta in att det inte skulle gå åt skogen med många ryska företag efter sanktionerna, men har ingen riktig analys på exakt hur de slår.

Verkligen komiskt, så helt i linje med den officiella retoriken i Ryssland. Hur genomskinlig lögnen än är eller hur mycket omvärlden skrattar åt en.

Att hålla börsen stängd är ju ett sätt att skjuta problemet framför sig, men att stödköpa aktier för att undvika ett ras är som att kissa i byxorna för att det blir varmt och skönt. Aktierna köps till överpriser nu och kommer troligtvis vara betydligt mindre värda inom snar framtid. Totalt slöseri med skattemedel.

1 gillning

Det du säger kan säkert stämma, men personligen tror jag inte det är den huvudsakliga effekten vi ser här.
Som marknadsfrälst tror jag det ligger i människans natur att vara kallt rationell och realistisk när det handlar om tillgångar.
Moralisk kan man ha massa intressanta idéer och tycka att moder Ryssland och fader Putin är guds gåva till världen, men när det kommer till pengar och livsstandard så kommer även de mest inbitna fansen förstå att det är en extremt dålig idé att lägga sina livsbesparingar i händerna på den ryska staten.

Se till exempel på köerna för att plocka ut pengar från banken. Detta är knappast nödvändigtvis Putin-kritiska personer, utan helt enkelt vanliga människor som vill behålla sina pengar.

1 gillning