Hur länge kan ryska börsen hålla stängt?

Nu har ryska börsen varut stängd i ~20 dagar. Detta är eb väldigt lång tid. Finns det någon teoretisk gräns för hur länge Putin kan hålla börsen stängd?
Finns det några konsekvenser för detta utöver det brustna förtroendet från investerare?

Om det är så att Putin kan hålla deras börs stängd oändligt, hur kommer det sig då att stater inte gör detta när en krasch sker? I.e. bostadsbubblan 2008 eller it kraschen på 90-talet. Varför stängde man inte bara börsen tills “allt var bra igen”.

1 gillning

Förra gången börsen stängde i Ryssland öppnade den 75 år senare.

8 gillningar

Den som väntar på något gott…

Det händer ibland att även västerländska stater stänger börsen. Om jag inte minns fel så stängde t.ex. amerikanarna ner börsen i några dagar i samband med 9-11. Men anledningen till att man normalt inte gör det är ju just för det du tar upp: det finns alltid en överhängande risk att det kommer totalkvadda förtroendet hos alla investerare.

Men det säger ju också ganska mycket om hur extremt illa ställt det är i Ryssland just nu. Ryssarna har ju alltså gjort nyttokalkylen att det är bättre att stänga börsen och riskera ödelägga förtroendet för hela den ryska marknaden under väldigt lång tid framöver än det är att öppna börsen. Det implicerar att de själva måste ha satt en väldigt, väldigt tung nedsida på öppningsalternativet.

1 gillning

Jo jag vet att det händer i västerländska länder samt även att fonder och individuella aktier ibland avbryter köp och sälj. Men om det “enbart” är förtroendet som rasar och det inte finns någon annan smäll. Varför inte stänga börserna när det är krasch?

Jag antar att när man stängde börsen under 9-11 så gjorde man det pga att man ansåg att det skulle ha en orimlig påverkan på börsen och att det då var värt att stänga. Det skulle i sådana fall vara samma sak som att stänga under en krasch väl? En orimlig påverkan på börsen. Givetvis finns det en tidsaspekt i att för att stänga för att lindra/motverka en krasch skulle man behöva hålla stängt väldigt länge.

Därför att investerarna inte vill investera på en börs som håller stängt när priserna faller och de vill ur marknaden så fort som möjligt?

Det säger ju sig självt. Att stänga en börs och därmed i praktiken omöjliggöra likvidering av tillgångar är extremt förtroendeskadligt, varför det görst ytterst sällan.

Sen finns det institut som Robinhood som stänger av KÖP-knappen på en specifik aktie (GameStop).

Officiellt för att hjälpa småsparare att inte köpa för dyrt / förlora pengar (eller något liknande).
Inofficiellt var det för att hjälpa blankarpolarna i ett annat institut :speak_no_evil:

Hur in i bomben kan man stänga av köpknappen??? :face_with_symbols_over_mouth:

Not: jag har aldrig haft aktier i GameStop.

3 gillningar

Intressant fråga!
Jag tänker spontant att det inte finns någon vinning att öppna den?
Så därför tänker jag att den inte kommer öppna igen tills evt det finns nytt styre?

När den väl öppnar igen så kommer den väl inte magiskt hamna på en högre nivå eller samma nivå som när den stängde? Utan den kommer väl ändå landa på det pris marknaden tycker den ska ha, och då med hänsyn till vad som hänt med bolagen under tiden börsen varit stängd också såklart. Deras värde förändras väl under denna tid även om de inte kan köpas och säljas i aktier…

Jag tänker att de bara skjuter på problemet. Till slut öppnas den och då kommer alla känslorna på en och samma gång (istället för utspritt över perioden den var stängd) Eller? (har själv ytterst lite kunskap i ämnet men spekulerar bara att det väl bör gå till så…)

1 gillning

Skakigt när Moskvabörsen smygöppnar

3 gillningar