Spreaden på USD/RUB just nu 83/141 - lär bli historisk öppning imorgon

H-e! Har ni sett spreaden på USD/RUB, precis nu 22:49?

På Revolut är den 83/141! :flushed:

Vi kommer nog se en historisk FX-öppning imorgon…

1 gillning

Hemsk situation för gemene ryss, men det ska medges att jag kommer följa detta med stor fascination.

3 gillningar

Fy f-n. :flushed:

Det är många känslor som passerat mig de senaste dagarna. Allt från att jag varit arg på mig själv att jag inte gjort mer för Pavel och hans familj. Till att ha varit skadeglad när saker inte gått Rysslands väg men nu är det mer och mer sorg. Det är så sjukt många som drabbas av det här som på någon nivå inte alls har valt eller förtjänat det. :cry:

15 gillningar

Tydligen även rapporter om att utlänningar på hotell har fått betala i förskott ikväll för hela vistelser. Även rapporter om att vissa kredit/betalkort slutat fungera i St. Petersburg.

Inrikesflyget i Irland lär kollapsa i veckan om irländarna drar tillbaka sin leasingavtal på flygplanen.

Norska oljefunden dumpar sina ryska placeringar enligt FT. Norska regeringens pressmeddelande.

5 gillningar

Ska de slänga ut Ryssland i från Tillväxtmarknad indexfonder och globala indexfonder inkl tillväxtm? :thinking:

FYI: 30% av allt Vete produceras i Ryssland + Ukraina.
Köp: Om Certifikatet | Avanza

När öppnar FX-marknaden? 00:00 CET (om 30 minuter)?

Ryska centralbanken vill annulera alla försäljningsordrar från klockan 04.00GMT måndag.

Avanza har ju redan spärrat köp…

https://twitter.com/Investeraren/status/1497956393013370881

Då blir det intressant att se hur det blir med handeln med fonder som innehåller Ryssland. Hur ska fondandelarna kunna värderas korrekt, så att vare sig de som vill handla med fonden eller stanna kvar drabbas orättvist? Blir det ett Spiltan 2 på steroider?

Inte omöjligt. Brace for impact så att säga.

Vet inte om där finns möjlighet att splitta alla fonder i en del med Rysslandsaktier och en del utan.
Delen med ryska aktier blir låst och man kan köpa / sälja den andra delen.

Jag har 580kr barnsparande i Dnb Global emerging markets index. Vi få se om det går lägga en sälj order på Nordnet :thinking:. Ska se om köpet gick igenom i veckan :thinking:

Jag kommer bli så sjukt imponerad av arkitekterna bakom sanktionerna om de sänker den ryska ekonomin totalt utan att orsaka några större skador på världsekonomin. Just nu ser det lugnt ut i Asien. Vi får se när Europa, särskilt DAX, öppnar.

1 gillning

Jag gissar på brant fall vid öppning, men att vi hämtar upp fallet under dagen. Om det inte kommer några negativa nyheter som att Kiev faller eller att Putin menar allvar med sina hot om massförstörelsevapen förstås.

Ryska centralbanken höjer styrräntan med 20 procent, rapporterar Reuters. Svettigt för ryska bolånetagare om de har rörlig ränta.

Edit: Di.se rapporterar mer korrekt än SVT Nyheter:

Den ryska centralbanken höjde på måndagen styrräntan till 20,0 procent från tidigare 9,50 procent.

Att dumpa sina placeringar verkar inte vara så bra ide. Första hälften kanske de får någon spottstyver för, resten kommer de ge bort i princip gratis.

Om pengar inte spelar någon roll och man vill göra ett statement att man inte vill ha något med ryska intressen att göra, så är det kanske en bra ide.

Men vem plockar upp aktierna? Oligarker? Hedgefonder? Ryska staten? Att trycka upp mer Rubel och plocka upp dem gratis får kanske motsatt effekt mot vad norska oljefonden ville. De ger i princip bort ägandet, kanske till ryska staten.

3 gillningar

Håller med om detta. :thinking:

Sperbank stänger för uttag i 10 dagar, obekräftat än.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1498203395366469632?s=21

I tillägg till räntehöjningen så verkar finansministeriet skramla reserver genom att tvinga ryska exportbolag att sälja 80% av sina internationella valutor. Antar att bolag som Gazprom sitter på en hel del, så de lär väl få ihop lite täckning. Men kan väl knappast vara så populärt.

2 gillningar

Här går det undan.

2 gillningar