Rysslandsfond/Östeuropafond

Hej Alla!

Jag är en vanlig löntagare som pensionsparat i rysslandsfonden robur och östeuropafonden robur sedan 2000. Jag är mest nyfiken på om jag kommer att få igen några pengar där? Jag kan tidigast ta ut pengarna 2036. -83% just nu, men låg rätt bra + när lill k-ken bestämde sig att gå in i Ukraina.

Med dom andra fonderna jag har ligger jag ju varje fall plus.
Min pappa satt och köpte och sålde aktier, idiotförklarade mig när jag köpte ryssland. Han gick bort 2015, men då låg jag över 200%+

Vad tror ni? Är en väldigt hypotetisk fråga…Jag kan inte göra nått bara vänta till ryssland slutat kriga, och hoppas det rusar om 13år. För jag har väl fortfarande kvar mina andelar?

Trevlig helg.
Härje

Jag har “pengar” i några liknande fonder. De visar nu noll.

Jag skulle inte ha några större förhoppningar om att få ut pengar från fonder i Ryssland. Inte några som helst förhoppningar.

Det är ganska uppenbart att den ryska staten tagit över (de allra flesta) företag i landet. Det kommer inte finnas något som helst värde kvar i företagen. Det värde som finns kvar överför man till den ryska staten på något sätt.

1 gillning

Swedbank Robur kommer upphöra med förvaltningen och överlåta Rysslandsfond och Östeuropafond till förvaringsinstitutet som är Swedbank AB (publ). Förvaringsinstitutet kommer därefter när det är möjligt att lägga ned fonderna eller överlåta förvaltningen av fonderna till ett annat fondbolag.

Källa:
https://swedbankrobur.se/share/roburse/news/swedbank-robur/forvaltningen-av-swedbank-robur-rysslandsfond-och-swedbank-robur-osteuropafond-upphor.html

2 gillningar

Jag har bytt bank, så har inte Swedbank längre. Jag har dock ett visst värde kvar som det ser ut nu.

image

Du ser ut att kunna sälja dina Rysslandsfonder. Jag säger varken bu eller bä om man ska göra det, men om jag hade haft den möjligheten så skulle jag vara lycklig.

1 gillning

Varför?

De har tappat typ 95% i värde (enligt den hypotetiska värdering som fondbolagen gjort pga stängd börs i Ryssland), så man får ju ändå nästan inte ut något vid försäljning.

Bättre att sitta kvar och hoppas på att konflikten med Ryssland någon gång löser sig och börsen där öppnar igen. Då kommer ju Rysslandsfonderna gå upp typ 1000%. Även om det tar tid.

2 gillningar

Som jag skrev, så säger jag varken bu eller bä. Du får själv avgöra värdet av dina fonder.

1 gillning

Jag kan inte sälja, provar jag är dom säljstoppade. All handel borta, och har ju en liknande fördelning på ISK. Jag kan inte göra nått mer än hoppas

Men du säger ju bu eller bä, eftersom du antyder att du hade sålt om du haft möjligheten?

Nej, jag säger inte någonting. Jag vet inte hur framtiden ser ut.

1 gillning

Jag förstår ditt sentiment, och ärligt talat uttrycker du dig allt för vänligt här. Att förlora pengar är aldrig kul så klart men jag tror du kan försöka finna tröst i att det är dina pengar han kraschat och inte din verklighet.

Vänd ilskan till stöd för Ukraina, det behöver dom.

Är ingen ilska, mer uppgivenhet. Ukraina har mitt fulla stöd. Har en fd kollega från Ukraina, som jag förvisso inte gillade stilen på, men han fick saker gjorda.

Jag skulle gissa, och då menar jag gissa, att det kommer att finnas olika teoretiska öppningar att driva rättsfall i Ryssland för att återfå olika tillgångar. Däremot tror jag det är ytterst tveksamt om vi kommer till något läge där det blir möjligt att driva sådana rättegångar. Jag tror också att ”optionerna” att göra det kan ha sålts till ”mer äventyrliga aktörer”.

Den sannolika utvecklingen är att Ryssland kommer att bli ”ett nytt Nordkorea” och att nivån av förtryck och avskärmning från omvärlden kommer att öka. Någon ”väg tillbaka” till en normal ordning är inte sannolik på kort sikt. Det kommer rimligen något annat men det kommer av allt att döma att dröja.

Jag tror att det ekonomiska förtrycket i Ryssland mycket väl kan komma att öka. Jag kan se framför mig en ordning där diasporan pekas ut som förrädare och där man skapar lagar som gör det möjligt att i systematisk form konfiskera deras egendom. Iom att hela bostadsbeståndet överfördes till de tidigare hyresgästerna vid Sovjets fall har många tidigare boende i större städer fast egendom för miljonbelopp. Att beslagta detta vore inte direkt svårt.

Har du dina fonder i ISK? I så fall bör du väl kunna flytta innehavet till ett ISK på Swedbank och där då eventuellt sälja.

Men skulle inte ta gift på att de faktiskt går att sälja. Att sälj-knappen är aktiv…visst, men felmeddelandet kan ju komma efter att man klickat.

Har bytt bank innan Putte började dumma sig. Har Länets nu, och kan inte sälja/byta/köpa vilket jag förstår. Bara hoppas att det ordnar sig i Ryssland innan jag blir pensionär.