Förlorat stort - Behöver mentalt stöd av erfarna på börsen

Jag skulle gärna behöva stöd av er erfarna på börsen nu, för jag har förlorat så mycket pengar att jag känner för att ge upp allt och aldrig mer hålla på med investeringar =/

Min ekonomiska historik: Jag förlorade allt jag ägde i IT-krashen 2000 (ung och dum som jag vara satsade jag allt på framtidsfabriken och allt vad det hette på den tiden), och blev så bränd att jag inte gick in på börsen igen på över 20 år.

Under dessa 20 år har jag harvat mig fram med misslyckade företag, och ströjobb. Ekonomiskt har jag varit underklass som tusan, men ändå eftersom jag levt snålt har jag sparat så mycket jag kan, men på tråkiga sparkonton.

Under 2021 blev jag till slut så trött på inflationen och att halka efter, så under våren/sommaren gick jag in med allt mitt sparkapital från banken till börsen. Men jag försökte först läsa på för att göra det smart. USA och Europa verkade övervärderat, så jag satte nästan allt på 2 undervärderade marknader: Kina och Ryssland.

Ni har säkert koll på att Kina har gått dåligt sista året, men det sjuka är ju nu att Rysslands börs har tappat 98% av värdet, vilket såvitt jag vet är det största raset på någon börs någonsin. Jag förlorade dvs. över 1/3-del av allt mitt kapital på en vecka bara sådär…poff…tack Putin din j*vla idiot! (hoppas det är ok att jag visar min ilska).

Ja, jag vet redan att jag var dum, jag har definitivt lärt mig en läxa. Så snälla inga pekfingrar tack, ge mig istället lite mental support, hur jag ska orka jobba mig upp igen från nästan ruinerat alla mina livsbesparingar.

Hur ska jag tänka positivt om framtiden med mina investeringar nu?

16 gillningar

Det är bara att beklaga. Det måste kännas tungt. Tyvärr finns det nog många som nu kommer att få se sina pengar gå upp i rök.
Många köper nu i dippen och tror på återhämtning likt Corona.
Det här är något helt annat och vi har inte sett vart det tar vägen än.
Själv har jag sålt av 75% av allt, för någon vecka sedan och ligger likvid.

3 gillningar

Väldigt tråkigt att höra!
Återigen - vikten av att sprida ut sina investeringar och inte tro att man ska vara smartare än marknaden genom att investera i vad man tror är undervärderade marknader (finns en god anledning till att de är/var undervärderade!). Hög risk = Hög chans till både vinst och förlust.

Hoppas att detta blir ännu ett (avskräckande) exempel åt andra som funderar på liknande investeringsstrategier.

Jag hoppas också att det löser sig för dig oavsett!

Hur du ska tänka inför framtiden? Jag skulle försökt fortsätta jobba och spara bredare. Vet ej ärligt talat hur du bör göra med dina Rysslands- och Kinainvesteringar.

6 gillningar

Jättetråkigt det som hänt. Men det är bara att försöka lära sig av misstagen och försöka på nytt igen :muscle:

• Kasta inte in alla sparpengar på börsen, kanske bättre att spara en buffert utanför börsen, och kanske bättre att kasta in börspengarna pö om pö i några månader.
  • Kina och Ryssland är bara två länder. Kanske bättre att investera i hela världen (via t.ex. Lysa eller Opti). Försök t.o.m. att investera som RikaTillsammans rekommenderar istället för att göra egna gissningar https://rikatillsammans.se/basta-satten-att-investera-2022/
  • Försök månadsspara oavsett hur marknaden går.

Vet inte hur långt du har kvar tills pension, men du hinner säkert bygga upp ett stort kapital igen :muscle:

8 gillningar

Tack, jag har ju definitivt lärt mig 2 hårda läxor nu i livet. Först när jag förlorade i stort sätt allt jag ägde 2000, och nu när jag trodde jag skulle hitta “billigare” marknader och gick in så hårt där. Jag gick ju också från 0 till 100 på en gång i somras. Dvs, från alla pengar på sparkonto, till vartenda öre på börsen. För jag kände helt enkelt “fuck it”, jag ligger så jädra långt efter ekonomiskt att jag kände att jag var tvungen att ligga med på börsen fullt ut för att hänga med. Det visade ju sig vara helt fel läge (lyckades pricka in precis när toppen var på börsen), och idiotiskt riktat (Ryssland visade ju sig nu vara i stort sätt som Framtidsfabriken 2000…konkurs poff pengarna borta). =/

Jag vill ju få pengarna att växa i framtiden, men det känns som ni förstår sjukt motigt att ens fortsätta investera nu, efter att jag bränt mig så hårt 2 gånger, och totalt endast bara förlorat massa pengar på börsen. :frowning:

2 gillningar

Beklagar den otur du också trots allt drabbats av, även om investeringarna som du själv antyder innebar en ganska hög risk. Jag skulle försöka fokusera på att den näst största tillfredsställelsen till att lyckas är att lyckas bättre än sist, dvs att ha lärt sig något, och lyckas sätta den lärdomen i praktik. Precis som Johann skriver kan du då investera i globala indexfonder, och denna gång gå in med lite i taget (för att skydda dig själv mentalt). Därtill kan du också sprida investeringarna över både fonder och t.ex. en viss andel råvaror som guld och silver, och/eller räntepapper.

Det tycks finnas ett visst mönster i dina två investeringsrundor i att du gått in hårt på investeringar med ganska hög risk, med en förhoppning om avkastning över snittet (annars skulle du ju inte tagit risken, om du förväntade dig avkastning som en indexfond). Detta behöver du själv inse, och förstå att när du lockas av högre avkastning än snittet så dras du också in i en hög risk som inte är mentalt gynnsam för dig. Lockelsen av överavkastning blir din framtida varningssignal, och då bör du tänka: sprid riskerna genom index och olika investeringsformer. Gör du detta kommer du till slut känna dig MYCKET nöjd med dig själv att du lyckats undvika lockelsen i överavkastning.

Till sist: som människor är vi generellt sett lockade av att ta risker för att överavkasta. Gränsen gentemot spel och dobbel är en gråskala, och när vi lockas in i detta måste vi vara snälla mot oss själva och våga förlåta, erkänna vår mänsklighet, och börja om. Det tror jag du har goda chanser att göra! (och med det inte sagt att ditt investeringsval var ett rent spel – du hade också en fundamental argumentation varför du valde just dessa investeringar, men som sagt gränsen är flytande …) :slight_smile:

9 gillningar

Jag skulle bara vilja flika in till dig, om det kan lindra.

Många av oss som har varit exponerade på börsen under 20-30 år har säkert gjort stora misstag själv under resan. Har själv också gjort liknande som din situation, brände mig under IT-kraschen och sålde av en hel del fina bolag för jag tröttnade på det. Hoppas därefter in efter ett par år via aktiva fonder på storbank. Mitt intresse har kommit och gått och jag kan säga efter jag har hittat hit i forumet och börjat lyssna på rikatillsammans-podden har jag lärt mig bra/gedigen kunskap. Man blir aldrig dock aldrig fullärd - viktigt att veta.

Kanske inte lindrar din situation men tänk att du är inte ensam (fast ibland kan det kännas på det viset). När det gäller tips framåt finns det säkert många kloka i detta forum som kan det bättre än jag.

9 gillningar

Tack, väldigt bra formulerat. Ja, en stor läxa jag lärt mig är att jag tenderar att köra dels ketchup-effekten…dvs. 0 till 100. Allt in på en gång. Det andra är att jag försökt hitta bättre marknader än normal tillväxt. Den här gången var det också lite att jag kände mig “stressad” av att komma ikapp. Dålig ursäkt kanske, men det var lite så jag kände iaf.

Definitivt kommer jag undvika båda dessa fällor i framtiden, det är tråkiga globala indexfonder som gäller från och med nu.

Men, det jag främst söker nu är moraliskt stöd för att ens ha “orken” att fortsätta investera. Efter att ha bränt mig så hårt båda gångerna, trots att jag vet att det vore rationellt att bara gå upp på hästen igen efter att ha ramlat av, så känns det sjukt motigt.

3 gillningar

Tack, ja det lindrar faktiskt lite att höra att det inte bara är jag som ensam varit obotligt dum och korkad i mina investeringar, och att andra också har gjort dyra misstag. Jag måste bara se till att jag nu inte fortsätter mönstret, och faktiskt börjar tjäna pengar på börsen, istället för att bli ruinerad.

1 gillning

Jag tror du behöver fundera på hur du utvärderar investeringsbeslut i framtiden.

Alltså hur kommer framtida Mikael_B titta på vad nutida Mikael_B hittar på?

Tänk på vad framtida Mikael_B kommer tycka om nutida Mikael_B.

Helt enkelt tror jag för att komma vidare är att du behöver känna tryggheten i dina beslut där oavsett hur resultatet blir så kommer du känslomässigt uppleva att du gjorde rätt.

Just nu så kommer resultatet åt dig känslomässigt, vilket gör att du förbannar dig över dina tidigare beslut. Trots att de kanske var rätt med tanke på hur din kunskapsnivå såg ut då. Dåtida Mikael_B tog besluten på någon kunskapsnivå. Kanske lite för lättvindigt, men ändå med en viss kunskapsnivå.

Målet här blir då att sluta förbanna dig över tidigare beslut och fokusera på beslutsprocessen istället för resultatet. Hur ska du förbättra din beslutsprocess?

Flytta fokus till hur beslutet tas och på vilka grunder från resultatet.

5 gillningar

Jag håller med dig här, jag tror en del ligger i att jag inte ville ha “tråkigt” index-avkastning. Utan faktiskt slå globala index med råge, och därmed försökte hitta guldkornen i världens marknader. I somras läste jag mycket om hur Ryssland gick urstarkt pga att deras export är “tillgångar”, och inflationen har gjort att tillgångar som metaller, olja mm rusat i värde. Avanza, DI mm. skrev artiklar om hur bra Ryssland gick, och eftersom jag själv höll med dem så blev det “confirmation bias”.

Jag tror jag måste inse att jag är inte smartare en genomsnittet när det gäller investeringar, och därför måste jag “nöja mig” med breda indexfonder i framtiden. Beslutet blir då att hålla mig till “mitten”, våga vara tråkig.

Det jag är rädd för är ju främst att jag slutar investera helt igen, som jag gjorde i över 20 år efter att jag förlorade all under IT-krashen. Så det handlar nog inte heller bara om hur jag investerar, utan att jag fortsätter överhuvudtaget. =/

Läs boken richest man in babylon🙂

3 gillningar

Hur ser din strategi ut? Rättare sagt: Hur såg din strategi ut för ett halvår sedan?
Jag menar, hade strategin en klausul som behandlade hur du skulle agera i fall av krig i Europa?

Hur avgör du när det är dags att gå in igen? Handlar det om en viss tidpunkt, eller ska börsen först sjunka eller stiga till ett visst tal?

Jag är uppriktigt intresserad av att veta. Min tanke är att om man avviker från en strategi när man får motgångar så var det en mycket dålig strategi dömd att inte hålla.

2 gillningar

Jag tänker att du śkulle kunna dela upp ditt sparande i tre potter:

1. Sparkonto för pengar du behöver inom tre år.
  2. Indexfond/fondrobot för stabila investeringar.
  3. Egna investeringar.

När det gäller egna investeringar tänker jag att du behöver hitta ett område där du har en edge. Kanske kan du mycket om datorspel? Då kanske aktier i speltillverkare är din grej. Eller gillar du att sköta fastigheter? Köp och hyr ut. Eller whatever floats your boat.

1 gillning

Känner med dig. Varit där själv. Det är bara att göra som Per Elofsson sa “Det är bara bryta ihop och komma igen”. Lära av misstagen. Det är absolut att du straffats stenhårt för ditt högrisk val av Ryssland. Förbannad otur rent ut sagt. Men man får se även det som en lärdom. Var glad att du “bara” gjort detta två gånger. Har kompisar som repeterat det fler gånger men det har ändå löst sig genom att ta lärdom :slight_smile:

Själv förlorande jag “allt” i IT bubblan. Sen förlorade jag urmycket på att hålla på med TA analys (inte pengarna i sig men otroligt dålig avkastning). Vis av de erfarenheterna så lyckades jag krångla mig förbi Finanskrisen utan total katastrof. Corona smällen gick helt OK. Så man lär sig. Förhoppningsvis klarar jag även denna krisen :slight_smile:

På kortare sikt tror jag det bara är att behålla Ryssland för på lite sikt (1-5 år) så kan det studsa upp igen, så du kanske kan få tillbaka pengarna. Idiotin kan inte fortsätta för evigt. Om 98% är borta i nuläget så hade jag chansat på att Ryssland kom tillbaka än att sälja av, vilket du kanske ändå inte kan göra i nuläget.

Mina tips

1. 4 hinkars principen. Dela upp sparande på olika tidshorisont. Sätt först av pengar för buffert. Avsnittet (länk nedan) hjälper dig att dimensioner den delen. Sen behöver du inte göra alla 4 hinkarna, utan sätt av för buffert och sedan resten i ett eller två sparande. Ett sparande om du vill samla allt i en hög med viss aktieandel/risk. Två hinkar om du vill ha en med medelrisk (50-60% aktieandel) och en högrisk (80-100% aktieandel). Beroende på tidshorisont så är tumregeln cirka 10% aktieandel per spar år kvar.

2. Månadsspara, månadsspara, månadsspara in i din(a) investeringshink(ar). Det är ett perfekt sätt att bygga upp kapitalet. Du köper varje månad så man snittar in sig upp och ner. Jag vet, tråkigt, men så ska det vara.

3. Portföljen med fonder lägger du upp enligt RT modellportföljer - länk nedan. Alternativt sätter du det på Lysa.se för att du inte ska ge dig på fler utsvävningar i högrisk a la Kina / Ryssland. På Lysa sätter man bara % aktier och % räntor - så är det klart. Globalt sparande. Kan vara ett lämpligt med din historik.

4. Förhoppningsvis har du inte gjort samma grej på pensionerna. Oavsett så rekommenderar jag artikeln längst ner för hur du ska tänka när det gäller pensionerna.

Det är bara att face reality, vara så tacksam man kan vara att man fått lärdomen, och plocka upp det som är kvar och förbättra dag för dag. Dessutom, hälsan är det viktigaste :slight_smile:

Önskar dig verkligen ett stort lycka till :+1:

8 gillningar

Tack, faktum är att det är precis den där pepp-talk attityden jag behöver just nu…bryt ihop och kom igen. Jag har redan brutit upp 1 vecka (klumpen i magen har varit sjukt jobbig). Nu är det bara för mig att jobba på det där “kom igen”-steget.

Jag tänker inte skylla ifrån mig, men jag hade faktiskt inte i min vildaste fantasi tro att en börs någonstans i världen kunde gå ned 98%. Om man inte är matematiker kan man missa hur extremt mycket det är. En krash på 50% (stor börskrash), kräver ju 100% plus för att komma tillbaka till samma nivå. Men Ryssland behöver gå upp 5000% för att komma tillbaka efter 98% nedgång. Jag räknade lite snabbt, och med 7% genomsnittsavkastning skulle det ta mellan 50-60 år att få igen pengarna.

Det jag tror kommer hända är att mina Rysslandfonder kommer tvångsnedläggas (typ konkurs) så jag kommer inte ens kunna ha kvar innehaven, så pengarna är liksom bara helt poff borta nu.

Nu framöver kommer jag förmodligen att gå åt andra hållet, dvs. bli extremt risk-avers. Inga enskilda aktier, endast stora breda index-fonder, endast säkra västländer som inte kan totalt kollapsa på börsen som Ryssland nyss gjort på en vecka.

Tack för lyckönskningen och peppen, jag behöver verkligen det för att orka ta mig upp på hästen igen!

6 gillningar

Oj vad tråkigt :thinking::thinking:. Det måste kännas jätte jobbigt. Själv hade jag inte sålt Ryssland och Kina. Låta det vara i fred och hoppas på det bästa. Det som har hänt kan du inte ändra på,men du kan tänka annorlunda den här gången. Fixa automatisk månadssparande på tex Nordnet och kör tex 70% LF Global indexnära. 30% Nordnet indexfond Sverige/Plus Allabolag Sverige index långsiktigt. Men du MÅSTE göra klart med dig själv att du får inte gör mer sådana misstag igen. Det har du inte råd med. Snälla tänk positivt och minska dina onödiga utgifter så mycket det går och spara i breda billiga indexfonder vad än det händer kortsiktigt på börsen. :hugs::+1:

1 gillning

Vad är din källa på detta? Har försökt Googla, men hittar inget bra. Hittade någon tveksam länk som sa 80% ned.
98% låter väldigt mycket, och det är ju väldigt stor skillnad på t ex 90% och 98%.
Jag är alltså inte ute efter att låta kritisk mot vad du säger, utan jag har genuint letat efter just sådant underlag.

Blir givetvis svårt för Ryssland att återhämta sig på många, många år. Inte bara på grund av att de får det svårt med värdeskapande, utan även tillitsproblem i relationen till andra länder. Även om Ryssland drar sig tillbaka imorgon så kommer ingen vilja riskera några större kapital på ett så oberäkneligt land.

Sedan måste du tänka på att du förlorat ca 30% av totalvärdet, inte 98% av värdet. Det är trots allt inte jättemycket. Det är lätt att fastna i de delar som gått dåligt, men i sammanhanget tur att du i alla fall hade Kina. Och att Kina inte ställt upp på Rysslands sida, med mera.

1 gillning

Det fick du ju också, ingen tråkig index avkastning :wink:

Ne, nu skojar jag ju såklart.

Men jag tror faktiskt du har några guldkorn i form av tankar du kan ta vidare här. För att komma vidare och inte påverkas av vad som händer i framtiden om du investerar igen. Att bara kasta sig på hästen livrädd och inte ha tryggheten i sin egen process tror jag är väldigt riskabelt. Inte det minsta ekonomiskt, utan känslomässigt.

Javisst, om vi tänker vidare på detta. Är det positivt för börskurser att en ekonomi går urstarkt? Är det givet att det är en bra investering att ha pengarna i de företag som har gått urstarkt?

Jag tror du behöver bryta ner beslutsprocessen. Skapa trygghet den vägen. Inte något som är beroende av resultatet i framtiden.

Jag tror inte det räcker. För jag ser inte det utfallet du fick som bevis för att du är sämre än genomsnittet.

Alltså resultatet är till stor del helt oberoende av kvalitén på beslutet att satsa där du gjorde.

Innan du är trygg med det, så kommer det vara en konstant rädsla att det kommer gå dåligt.

2 gillningar

Jag vill undvika att ge personlig rådgivning, och därför kommer jag inte göra det.

Men generellt så skulle jag nog avråda de flesta från att äga aktier i Kina. Vem vet vilken vecka Xi får fnatt och invaderar Taiwan, och sen händer samma sak i Kina som i Ryssland idag. Globalt index ska utgöra minimum 50% för alla.

Till det känslomässiga, du har förlorat 30% av ditt kapital. Inte hela världen, om du skulle flytta om pengarna och ha en bra indexfond så räcker det ju med ett bra år så är allt tillbaka där det var innan.

Själv kör jag på lysa, det brukar funka för de flesta. I övrigt har jag utdelningsaktier i Sverige och USA. Brukar också funka för de flesta.

4 gillningar