På senaste tiden har jag noterat något som verkar gå som en sanning här på forumet, och det är frasen ‘tråkigt sparande som typ LYSA’. (Sök på ‘tråkigt spar’ och det kommer upp en massa träffar!)
Blir så fascinerad, för för mig är det inte tråkigt alls. Jag skulle sätta/sätter HELT andra epitet på det, som t ex:
Supersmidigt
Nimmt
Enkelt
Lättskött
Automatiserat
och skulle nog kunna komma på fler adjektiv om jag tvingades till det. ![]()
Så - varför tråkigt?
Är det för att en outtalad grundtro om de som hänger här ÄR sådana som aktivt vill hålla på och fippla med sitt sparande/investerande? Eller är det bara så att de som skriver ‘Jag hade behövt skapa mig ett mer tråkigt sparande’ själva faktiskt tycker det ÄR tråkigt?
Och då går jag igång igen liksom:
Hur gagnar det?
Jag menar: Alla säger att “förändring är så svårt”, varvid jag brukar ge lite mothugg och säga: Är det? Varför det? MÅSTE det vara det? Eller är det helt enkelt så att JA, det kan kräva lite mer INSATS från din sida eftersom det nya du försöker göra är just nytt och därmed OVANT, och att vi med lite lättja kallar det för SVÅRT? Fast det kanske inte alls är SVÅRT, eller HÅRT som är ett annat vanligt begrepp som används i samma typ av situation.
Det är ju inte SVÅRT att gå och lägga sig en timme tidigare och sluta doom-scrolla på telefonen, t ex, men det kan vara grymt OVANT.
Ofta, ofta, landar mina klienter i att
‘Hm… du har nog rätt, det är ju inte SVÅRT, utan just OVANT.’
och får sen syn på sig själva när de använder motorord som faktiskt ger kraft framåt, kraft att genomföra en förändring tex, ett ord/begrepp som tillför energi och därmed gagnar, snarare än bromsord som gör precis vad de säger.
Så - varför TRÅKIGT är helt enkelt min fråga? Hur gagnar det att använda det ordet här? (Och hoppas att det kommer några som verkligen gagnas av det och därför använder ordet väldigt medvetet, så jag kan få lite tankespjärn!)
). Vidare är det ju en viss del FOMO, om man som många gör läser DI och andra ekonomitidningar, så manas man på att hänga med på racet att göra snabb och tvära beslut - känner jag.