Vaddå 'tråkigt sparande'?

På senaste tiden har jag noterat något som verkar gå som en sanning här på forumet, och det är frasen ‘tråkigt sparande som typ LYSA’. (Sök på ‘tråkigt spar’ och det kommer upp en massa träffar!)

Blir så fascinerad, för för mig är det inte tråkigt alls. Jag skulle sätta/sätter HELT andra epitet på det, som t ex:
Supersmidigt
Nimmt
Enkelt
Lättskött
Automatiserat
och skulle nog kunna komma på fler adjektiv om jag tvingades till det. :wink:

Så - varför tråkigt?

Är det för att en outtalad grundtro om de som hänger här ÄR sådana som aktivt vill hålla på och fippla med sitt sparande/investerande? Eller är det bara så att de som skriver ‘Jag hade behövt skapa mig ett mer tråkigt sparande’ själva faktiskt tycker det ÄR tråkigt?

Och då går jag igång igen liksom:
Hur gagnar det?

Jag menar: Alla säger att “förändring är så svårt”, varvid jag brukar ge lite mothugg och säga: Är det? Varför det? MÅSTE det vara det? Eller är det helt enkelt så att JA, det kan kräva lite mer INSATS från din sida eftersom det nya du försöker göra är just nytt och därmed OVANT, och att vi med lite lättja kallar det för SVÅRT? Fast det kanske inte alls är SVÅRT, eller HÅRT som är ett annat vanligt begrepp som används i samma typ av situation.

Det är ju inte SVÅRT att gå och lägga sig en timme tidigare och sluta doom-scrolla på telefonen, t ex, men det kan vara grymt OVANT.

Ofta, ofta, landar mina klienter i att

‘Hm… du har nog rätt, det är ju inte SVÅRT, utan just OVANT.’

och får sen syn på sig själva när de använder motorord som faktiskt ger kraft framåt, kraft att genomföra en förändring tex, ett ord/begrepp som tillför energi och därmed gagnar, snarare än bromsord som gör precis vad de säger.

Så - varför TRÅKIGT är helt enkelt min fråga? Hur gagnar det att använda det ordet här? (Och hoppas att det kommer några som verkligen gagnas av det och därför använder ordet väldigt medvetet, så jag kan få lite tankespjärn!)

13 gillningar

Ja de tror jag gäller generellt om man ser till finans och investerande.

Att inte ens försöka slå index. Att inte själv påverka utfallet.

Detta forumet är snarare en grön oas alternativt fyllt av astråkiga nördar beroende på vem man frågar.

5 gillningar

Ja, så sant som du skriver. Jag kan för min del känna att det är stor del mental bokföring och att man tror man gör investeringarna bättre själv. Har själv sparande både på Avanza, Lysa och storbank. Vill inte riktigt släppa känslan över att titta på Avanza och se hur det går för ens enskilda innehav och fonder. När det går uppåt är det alltid trevligt och man tycker man har varit duktig och träffat rätt - lite belöningskänsla. Man upplever det lite mer transparent och klart på så vis. I Lysa bakas allting ihop och man ser inte riktigt detaljerna på samma sätt, man ska bara tänka att egentligen är det ju nästa samma upplägg. Men, efter senaste tidens turbulens kan man summera med att Lysa är ju för min del ett bättre alternativ (svårt att erkänna bara :grinning:). Vidare är det ju en viss del FOMO, om man som många gör läser DI och andra ekonomitidningar, så manas man på att hänga med på racet att göra snabb och tvära beslut - känner jag.

2 gillningar

Gissar att man både tycker att det ÄR tråkigare än att fatta aktiva beslut men att man också använder ordet “tråkigt” som ett in group ord som betyder “säkrare”, “stabilare” eller liknande. Det avses alltså inte som något nedsättande eller nedvärderande av sparande på t.ex. Lysa utan som kontrast till att följa, och eventuell fippla med, enskilda innehav. Tror “tråkig” här också menar att avspegla en självinsikt om att man ibland fattar aktiva beslut som är sämre än att inte göra något alls.

3 gillningar

Det är väl helt rätt tänkt av dej. Det bästa sparandet är ju det som blir av.
Alla är inte intresserade av att hela tiden vara aktiv med sitt sparande och det är ju helt upp till var och en.

2 gillningar

Håller med om att marknadsföra sig som tråkig eller tråkigt sparande egentligen känns kontraproduktivt och onödigt.

Men samtidigt kan jag bara hålla med ex Lysa om att det är svintråkigt. :sweat_smile:

Som intresserad hade jag gärna pillat massor i mitt sparande och gjorde det tidigare. Men jag har valt att maximera för riskjusterad avkastning istället för vad som är roligast och faktiskt välja något jag inte kan pilla på. Så tråkigt sparande passar samtidigt bra på min syn på lysa och liknande.

3 gillningar

Sen kan man ju göra som Sampo och istället för att försöka ändra på ordet vända det till att betyda något positivt: Boring Is Still Good | Sampo.com

2 gillningar

Jag skulle nog säga att man kallar indexsparande ”tråkigt” för att det är så kontraintuitivt för oss människor att total passivitet lönar sig.

I nästan alla andra discipliner så som jobb, träning och kost förväntas vi vara aktiva, alerta och definitivt inte passiva för maximal framgång. Men inom just sparandets förlovade värld har vi ju den knepiga situationen att man måste bejaka det tråkiga för att lyckas.

Är man en aktiv sparare följer man kanske orderdjup, nyheter och makro i realtid och blir helt överrumplad av dopaminkickar. Kanske ”roligare” för många, varför många har lekhinken vid sidan av.

Jag kallar också mitt passiva sparande för ”tråkigt” men från ett positivt perspektiv. Det är helt fantastiskt vilken stark empiri det finns bakom indexsparande som gör att man kan sova gott med det kapitalet om natten!

Hade det varit så att indexfonder inte fanns hade jag ifrågasatt mina aktiva val på daglig basis och aldrig fått någon ro. Så pass mycket känner jag mig själv :slight_smile:

8 gillningar

Edit: Oj, nu blev det ett svar till @MagnusP. Det var alltså tänkt som ett generellt inlägg till diskussionen. Inte ett enskilt svar.

Jag har förståelse för de som anser att Lysa, indexfonder och andra färdigpaketerade produkter är tråkiga. Jag tillhör nämligen den skaran själv.

Det finns de av oss som vill att livet ska vara färdigpaketerat. Man köper färdiga matlådor för att det är enkelt. Man nöjer sig med en medioker, i vissa fall tråkig smak, för att man har andra intressen i livet än att stå att laga mat. Det skulle kräva research, ansträngning, scrollande i telefonen och kommer med risken att misslyckas. Vetenskapen pekar dessutom på att det är få som slutar upp som Michelinkockar. Varför ens försöka…

Man åker på en skogstur och går på en led. Det är samma trafikerade led som vanligt. Det kräver ingen planering. Det är lätt, smidigt och det är svårt att inte nå målet så länge man inte vänder på klacken och går tillbaks när det blir jobbigt. Man ser ungefär det man förväntas se. Inte mer, inte minde. Poängen av skogsturen kanske inte är att njuta av den utan att enbart komma i mål.

Vad är det för fel med det här? För en del, ingenting. För andra, mig inklusive, är det här för fyrkantigt.

Jag vill kliva av den där leden. Det har talas om smultronställen som jag aldrig kommer att se om jag enbart håller mig till leden. Kanske finner jag en genväg och kommer fram snabbare till målet. Kanske går jag istället vilse. För mig är det dock vandringen dit som är själva poängen, inte nödvändigtvis att nå målet. Jag tycker om att gå min egen väg.

För att släppa metaforerna för en stund. Det var något speciellt när jag upptäckte aktiemarknaden för många år sedan. Känslan när ens sparpengar rörde sig upp och ned med indexterminer under finanskrisens volatila period. När man för första gången tolkade ett pressmeddelande bättre än marknaden. Hur man långsamt började förstå hur kapitalismen verkligen fungerade. Hur man lärde sig hur den globala ekonomin är uppbyggt som ett evolutionärt ekosystem där även de minsta störningarna kan påverka hela världen.

Att gå sin egen väg innebär att man behöver göra egen research. Det trivs jag med. Ofta finner jag de där genvägarna och når målet snabbare. Sedan om det är tur eller skicklighet är en annan fråga.

För mig skulle en Lysa-lösning vara ungefär lika spännande som att se färgen torka på en målarduk. Det må hända att processen att se målarfärg torka är supersmidig och lätt men ack så tråkigt. :wink:

5 gillningar

Att åka berg-och-dal-bana är kul och spännande! Att åka buss är tråkigt.

Ändå tar jag inte berg-och-dal-banan till jobbet.

Bra med tråkiga saker ibland.

9 gillningar

Indexfonder, fondrobotar och AP7-såfa har alla det gemensamt att de ger en god avkastning över tid utan att spararen behöver ägna någon tid åt efterforskning.

Jag tycker tvärt om att det ligger något vackert i att långsiktigt passivt sparande lönar sig för det stora flertalet.

RT och Småsparguiden är finansiella oaser på internet.

6 gillningar

Jag tror det kommer från att Jan brukar (brukade?) definiera indexsparande som “tråkigt” i podden, jag känner mig färgad av hans sätt att uttrycka sig i alla fall. :slight_smile:

2 gillningar

Är inte “tråkig” bara motpolen till kvällstidningarnas rubriker om “börsfest” och “satsa nu och bli rik”? Jag tänker att de senare sakerna lockar de som drömmer om att flexa en Rolex eller en Tesla, men de som skiter i vilka pengar som finns kvar om tio år. :slight_smile:

2 gillningar

Jag har alltid tänkt att det ligger i den svenska folksjälen att ha en liten negativ vinkel. “Inte ska väl jag?” “Ingen som ska med för att spela tennis?” snarare än att det faktiskt är tråkigt. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag tror det är antonym till just ordet spännande man letar efter.

Motsatsen till spännande kan ju vara säkert eller lugnt, men även tråkigt.

Spännande är för övrigt ett väldigt positivt laddat ord. Riskabelt är en synonym, vilket intressant nog klingar negativt trots att åtminstone jag får positiva associationer till basordet risk. Antar att detta enbart har att göra med investeringar, ingen utanför börsen tycker väl att risk låter positivt.

3 gillningar

För en som gillar att spekulera och försöka slå marknaden (jag argumenterar inte för att det är en bra strategi, jag argumenterar för att det är en rolig strategi) så är motsatsen tråååååkig. Man får ju inte ens gå in och titta, nästan!

4 gillningar

Håller med. Jag gillar att ha något att göra. Besluta, utvärdera, agera, ofta.

En del säger att investera ska vara som att titta på färg som torkar. Då kan det kvitta för mig, blir uttråkad redan av tanken på detta. Men alla är ju olika.

Det är ju kanske inte direkt tråkigt att trampa runt i färgen innan den torkat, göra fotspår och färgklafs överallt, men det är ju inte så praktiskt heller.

image

Bifogad: Pedagogisk bild på ett par aktiva investerare.

9 gillningar

Automatisk månadssparande i Evolution tickar alla dina boxar. Spännande företag som ger ett roligt sparande.

Så jag tycker att “tråkigt sparande” är en jättebra term. För det finns väl ingen människa som tycker att H&M, Telia, storbanker etc är roliga företag. Det enda jag tänker när jag hör dessa företag är “snark”. Och dessa är några av de största innehaven i ett brett sparande.

2 gillningar

Roliga investeringar ger spänning och känsla av att ha lyckats med något. Det går snabbt upp och lika snabbt ner.

Tråkiga investeringar puttrar på ganska förutsebart med flackare toppar och dalar. Det finns inte mycket underhållning att hämta från detta.

Gissa vad som för de allra flesta är mest lönsamt i längden…

4 gillningar