Jättebra och viktig lärdom, och det har pratats om detta i podden tidigare. Man kan formulera det på lite olika sätt, här har man valt kvinnor eftersom det är polariserande och således ger mest klick.
Får man problematisera trots att resultatet är politiskt korrekt?
Kvinnor är bättre investerare om man räknar aktiva investerare. Om man räknar kvinnor som grupp är de jättedåliga investerare gentemot männen som i mycket högre grad ö h t har aktier. Men har kvinnor väl tagit steget att skaffa ett Avanza-konto så är det lägre sannolikhet att de får speljäveln i sig eller nördar ned sig i någon tveksam verksamhet.
Om man är intresserad av frågan kring vilket grupp som “sparar bättre än den andra” i samhället får man nog sträcka sig längre perioder än 12 månader för att få ett givande svar. Med en horisont på 12 månader kan man både finna perioder där det lönat sig att ligga all-in i kryptovalutor samt perioder där det vore bättre att ligga all-in i räntefonder. Just mellan könen finns den en skillnad kring riskbenägenhet och här kan sektorrotationen förra året spela en roll.
Som @Steven är inne på så tror jag nyckeln är just när de väl investerar. Jämför man män och kvinnor och hur man förvaltar sina besparingar så är det inte säkert att rubriken skulle vara densamma.
Min fördom (som jag tror backas av studier) är att kvinnor är mer riskaverta. Därav mindre benägna att ta risken att gå in på börsen alls och väl på börsen mindre benägna att ta större risker. Jämfört män. Något som tydligen lönat sig, vilket väl är i linje med studierna som det brukar hänvisas till här. Synd att inte fler kvinnor investerar. Försökt övertala min fru under flera år men hon är helt ointresserad.
Har för övrigt svårt för den där typen av rubriker. Hur skulle rubriken “män utklassar kvinnor i fotboll” flyga? Tycker det skapar onödig polemik och används på ett sätt som inte är smickrande för någon av grupperna.
1 års jämförelse är en extremt kort period. Avanza har gissningsvis data på +10 år, hade varit roligare att se all data. Kan det vara så att skillnaden män vs kvinnor var extra stor förra året, därav valet med 1 års jämförelse? Jag gissar t.ex. att män i större utsträckning ägt t.ex. TIN Ny Teknik som krossat OMX i många år, medan förra året blev man vinnare om man ägde tråkiga värdebolag (som kvinnor i högre utsträckning verkar äga).
Instämmer 100%. Tråkigt att inte fler kvinnor investerar. Min fru är totalt ointresserad, samt riskavert, och vill hellre ha pengarna på bankkonto.
Det finns så många fler män än kvinnor som investerar. Det är väl anledningen till att världens 11 främsta investerare är män. The World's 11 Greatest Investors
Tyvärr är väl män mer risk benägna. Jag får väl räkna in mig själv där. Har både tjänat mycket och förlorat allt jag ägde en gång. Mycket tufft och dumt. Hade varit bättre att ha index investerat och inte rört dem.
Men nu har jag lärt mig dyrköpta läxor och tror jag investerar mindre riskfyllt nu. Tror att unvika onödig risk är en fördel när man är investerare. Man behöver inte använda optioner, kredit, hävstång, satsa på förhoppningsbolag, gamestop, eller digitala valutor. Det är många män som gör bort sig och drar ned medlet. Jag kan kryssa av optioner, kredit, hävstång, förhoppningsbolag, och gamestop.
Om man vill ha bra medelavkastning är en försiktig strategi bäst. Det är när man är girig som man tar onödiga risker. Får väl hålla med om att de få procenten av kvinnor som investerar kanske gör det bättre än medelmannen. Är det något man skall undvika, så är det att förlora sitt kapital. Det är t.o.m. Buffets devis. 1. Never lose money 2. Remember rule #1. Önskar att jag kunnat lära mig det utan att gå den hårda vägen.
För att inte tala om den superjättestora BILEN som män köper utan att tänka vad samma summa skulle bli som investerad! Eller jättebåten! Eller ”sätt-in-valfri-stor-bensindriven-grej”!
Ja det är verkligen konstigt att inte kvinnor känner sig hemma i ekonomivärlden och forum som detta. Första gången på länge jag gått in nu efter att ha tröttnat på hur grabbig stämning det blivit här och det första som jag möts av är inlägg om att kvinnor egentligen inte alls är så bra på att spara för vi handlar så mycket smink.
Varför fokuserar du på ett enda inlägg i en hel tråd med många helt motsatta inlägg? En överväldigande majoritet av inläggen i tråden är ju uppenbart för att investera mer som kvinnor? Vad det nu ens betyder?
Dessutom ett enda inlägg som uppenbart inte är skrivet seriöst och som fick mothugg direkt i nästa inlägg med minst lika mycket fördomar om ett motsatt förhållande vad gäller mäns konsumtion?
Det var mest skrivet med lite glimt i ögat på skojj ! Nu har jag tagit bort den känsliga innehåll smink . Jag anser att kvinnor har det riktigt bra på den här forum och över lag här i Sverige. Här diskutterar man knappt så mycket mellan man och kvinna. Ser ut som folk läser mellan raderna här och plockar ut varje ur på 100% allvar. Förlåt mig alla kvinnor då jag är 100% mer ödmjuk mot kvinnor än mot män i vardagen . Konstigt att den forum ufftattas som grabbigt och manligt . Då får jag tänka lite extra när tråden handlar om män och kvinnor att den är extra känsligt . Det blir lätt fel även om jag skrev att män är inte så mycket bättre i snitt . 99,9% av trådar på den här forumet handlar om annat än kvinnor och män. Det var jag som länkade Avanzas inlägg för en vecka sedan att kvinnor investerar bättre än män på börsen och tyckte att vi börde vara lika bra och ta efter. Det ser ut som någon har missat det .
Det var även kommentaren om att artikeln enbart skrivits för att vara politiskt korrekt som fick mig att reagera. Jag tycker väl inte heller att varken rubrik eller artikel är särskilt bra men det är ändå trist med kommentarerna om att höhö kvinnor kan egentligen inte spara, de är bara ointresserade och har tur att pengarna då växer. Det får inte mig som kvinna att bli mer instresserad av att dela mitt faktiskts intresse på forumet iaf.
Jag kan säkert ha överreagerat lite eftersom jag som sagt sen tidigare upplevt att forumet är allt mindre till för mig. Majoriteten av trådarna här är fantastiska men det är många inlägg med tydlig misogyn ton.
Mitt svar var verkligen inte allvarligt menat för den delen, tänkte att visade det ganska tydligt men tydligen inte.
För att gå tillbaka till trådstarten. Jag investerar i vår familj, det gör inte maken, majoriteten i Lysa men sedan mitt egna i spridda skurar fonder och aktier. Och sådär toppenbra har det inte gått tycker jag, men så varken sminkar jag mig eller shoppar nämnvärt. Inte maken heller för den delen när jag tänker efter…
Jag tänker att olika människor har olika intressen oavsett kön, och prioriterar sin ekonomi och investeringar efter det? Jag hade varit superglad om maken intresserat sig mer för budget, investeringar, löneutveckling, men han är nöjd så länge det är plus på kontot…
Jag tror du läser lite väl mycket mellan raderna i inläggen, grundpoängen i de flesta inläggen som jag ser det var att de flesta tycker det är tråkigt att fler kvinnor inte investerar.
Jag tycker faktiskt att du överreagerar. Huvudsakligen genom att jag tycker du övertolkar och att du fokuserar på en väldigt liten minoritet inlägg som inte alls är representativa för trådens samtliga inlägg.
Vadå “kommentarerna”. Det var en. Inte plural.
Var står det att kvinnorna bara har tur, det är ju precis det omvända som står? Att p.g.a. “de” är bättre på att sitta still så sabbar de mindre.
Det som jag hade velat höra om från kvinnor i forumet är hur dom investerar.
Jag kör Lysa hållbar 100% aktier, ca 22% av min och makens gemensamma inkomst.
Sedan av mitt egna ”hopp och lek” peng: 12% på fonder, där 6% är Länsförsäkringar Global på Avanza, och resterande 6% på lite dyrare fonder på SAVR.
Sedan kör jag utdelningsaktier ca 25% på Aktieinvest (eftersom jag maxat courtagefritt på Nordnet och Avanza…), ungefär så att det ska bli max 7% på de stora aktieinnehaven när jag fört över från Aktieinvest. Så gör jag… kanske dumt att inte maxa på Lysa istället, men jag tycker att det är kul att läsa på och fundera.
Har tydligen öppnat en ”box of worms” här på forumet. Ja, vi pratar om ett enskilt år här, men denna var knappast den enda studien som visar motsvarande resultat…