Vad tror ni att det beror på?
Har kvinnor lägre riskbenägenhet och är det att föredra? Eller kan det bero på att kvinnor sparar mindre totalt?
Såklart inga konkreta svar på sånna här typer av frågor, men kul att höra vad ni i forumet tror!
Kör på med spekulationer!
Finns redan en tråd på ämnet, kika gärna där, även om den spårade ut lite.
https://rikatillsammans.se/forum/t/kvinnor-utklassar-man-pa-borsen/32268?u=melwa
Jag tror det beror på skevt urval. Färre kvinnor investerar, så de som gör det har ett relativt sett större intresse eller ett annat mål med sitt sparande.
Samma grupp av manliga sparare finns också och jag tror de har samma utfall. Den manliga gruppens högrisksparare som förlorar allt på börsen gång efter gång har garanterat en motsvarande personlighetstyp hos kvinnor, men de befinner sig inte på börsen.
Därför blir jämförelsen haltande är man ställer grupperna mot varandra.
Män har högre varians i utfallet på sina livsval generellt. På börsen är det svårt att slå index men det stoppar få killar från att försöka, jag tror kvinnor som grupp är mer ödmjuka inför att dom inte alltid vet bättre än marknaden
Kön borde ju inte ha särskilt stor påverkan i sammanhanget. Är det väldigt stor skillnad? Om inte så kan det ju handla om statistiska utmaningar?
Skillnaden verkar vara 0,13% per år enligt finansinspektionen: Baserat på 8000 kvinnor utvalda för sitt investeringsbeteende och 23000 män mellan 2018 och 2022. Det är ingen jätteskillnad och ingen jättestor tidsperiod. Dessutom är inte urvalet obundet.
De tar själva upp en massa orsaker som kan ligga bakom. Att kvinnor håller i aktierna lite längre och tar lägre marknadsrisk, men att män har högre diversifiering m.m.
Sedan undrar man ju om den lägre avkastningen på gruppnivå innebär ett högre risktagande på individnivå som leder till att ett fåtal män blir rikare än alla andra män och kvinnor över tid. Det är få kvinnor som skrapat ihop sin egen förmögenhet på listan över världens rikaste.
Det beror på att kvinnor är bättre än oss män på börsen helt enkelt. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning men är man lika överlägsna som Michael Jordans Bulls eller Verstappens Redbull så talar det sitt eget tydliga språk.
Egentligen tycker jag inte om att generalisera, finns garanterat många män som är pålästa med klara investeringsstrategier som presterar väldigt bra. I mitt umgänge kan jag dock uppleva att det finns många män som är “taxi-investerare”. Mao personer som fått ett solklart tips från en “kompis” aka taxichauffören om att en viss aktie garanterat kommer rusa flera 100%.Så går de in med en stor del av sitt sparande i denna enda aktie, som sedan rasar som ett korthus, antingen för att tillväxten redan skett eller för att det där bergsäkra tipset saknade substans från första början.
Jag har heller aldrig fått frågan “Så, du verkar insatt, vilken aktie ska jag köpa som dubblar mitt kapital inom två år” av en kvinna, men fler gånger än jag kan minnas från män. De kvinnor jag känner kan jag dela in i två kategorier:
- Investerar inte alls eller sparar i storbanks-fonder. Tycker det är för hög risk och svårt att lära sig (tråkigt!).
- Pålästa och investerar väldiversifierat efter förutbestämda strategier.
Kvinnor (generellt) kanske är mer som sköldpaddan i fabeln om haren och sköldpaddan.
Hade varit intressant att se hur mycket courtage män betalar per år vs. kvinnor. Jag har en teori om att män generellt petar mer i sin portfölj än många kvinnor.
Skulle tippa på att män i högre grad försöker hitta aktieraketer, vilket kanske inte tilltalar kvinnor på samma sätt, som väljer en säkrare och bättre väg.
Något får mig att tänka på bilkörning och unga män.
Hade varit intressant att veta hur könsfördelningen ser ut vad gäller krypto just saying.
Jag tror vi behöver börja med att bemöta påståendet om att kvinnor har högre avkastning på börsen än män. Kommer det här ifrån samma Aftonbladet-artikel som den andra tråden så kikade man ju endast på en utvald 12 månaders period.
Tror helt klart att män är mer riskbenägna än kvinnor generellt, inte bara i investeringar utan i livet i stort vilket i så fall borde innebära både uppsidan och nersidan är större för män att “lyckas” i rent ekonomiska/yrkesmässiga termer.
Jag tror att det börjar redan i beslutet om att vara på börsen eller ej. Känner betydligt mer män än kvinnor med aktieportföljer, trots att alla jag känner har möjligheten att investera, även om det är små summor.
Jag tror att det finns en korrelation mellan att fler män placerar sig i toppen inom rikedom och riskbenägenhet. Säkert inte hela sanningen, det finns ju oändligt med skrift om att kvinnor inte har samma förutsättningar som män att inta höga positioner (bl.a. att man gärna rekryterar någon som är som man själv och att vita män också rekryterar andra vita män)-men åt andra hållet att kvinnor inte heller tar för sig på samma sätt. Ett sido-spår, men jag vet faktiskt inte vad jag tycker om kvotering av kvinnor. Jag vill bli anställd för att jag är bra på det jag gör, inte på grund av kön, men om tesen ovan stämmer är det svårare att ta för sig som kvinna eller invandrare.
Själv har jag landat i att det bästa jag kan göra som kvinna är att visa för min dotter att det går. Jag vägrar att gå in i en offerroll för att jag är kvinna även om debatten säger att vi har sämre förutsättningar. Jag löneförhandlar tufft, jag tar risker och byter jobb, dels för att växa men någonstans också för att få en högre lön. Jag tar kalkylerad risk i mina investeringar. Tror inte att man kan få till en förändring genom att klaga. Man måste själv vara den förändring man vill se i världen. Jag hoppas kunna visa min dotter att ingenting är omöjligt om hon bara är beredd att kämpa för det.
Låter rimligt, men samtidigt vill jag ju också framföra att det är det samma för män. Det du beskriver, behöver ju också män göra. Sämre förutsättningar för vad exakt? Hör väldigt ofta diskussioner om män vs kvinnor och jag förstår verkligen inte varför, ärligt talat. Allt (nästan) är upp till dig själv, oavsett va du har för kön.
Anledningen till att jag citerar dig, är inte för att peka ut dig, utan för att du gav mig ett väldigt fint svar på förra frågan jag ställde
Vad är det du vill bevisa, att det går som kvinna?
Komplex fråga. Jag menar bara att jag hör många som säger att det inte går att nå “toppen” inom flera klassiska dimensioner för att mäta framgång för att de inte har samma förutsättningar. Och det kanske stämmer att alla har olika förutsättningar, inte bara på grund kön utan på vilket land du kommer ifrån, vilken samhällsklass du är född in i, fysiska handikap, vilken läggning etc. Min poäng var bara att om man från början väljer att sätta sig i en offerposition så har man ju redan gett upp och vad är man då för förebild?
OM det nu är svårare för en kvinna att nå toppen på en karriärstege eller att få samma lön som en man så menar jag bara att jag kommer göra allt i min makt för att visa min dotter att så inte är fallet. Sedan måste hon ju själv välja om hon tycker det är värt slitet och eventuella uppoffringar för att göra samma resa själv. Det kanske inte ens är ett mål att eftersträva att ha 200.000 i månadslön givet andra saker man måste försaka för att nå dit (oavsett kön ska tilläggas).
Jag antar att det jag vill bevisa för mig själv och min dotter är nog just det, att låt inte andras sanningar eller allmän statistik limitera din känsla för vad du kan göra och inte och därmed hindra dig från att leva ditt bästa liv.
Kände att det spårade ur lite nu, haha, inte min mening. Det handlade ju om kvinnlig vs manlig avkastning
Absolut, jag håller med dig, men jag vet inte varför man skulle göra det bara för att man är kvinna. Jag har svårt att förstå det konstanta pratet om män vs kvinnor, men så är jag heller inte kvinna.
Jag är mer av uppfattningen att det beror på individer, egenskaper, personlighet och kunskaper, snarare än diskriminering så sätt.
Tack för svaret och åter till topic
Det här ämnet känns inte så långt ifrån spelande och spelberoende vilket jag (utan att vara helt säker) tror är ett större problem hos män.
En möjlig förklaring kan vara att män och kvinnor tar risker på olika områden.
Det sägs ofta att män tar högre risker generellt sett men det räcker med att läsa på div olika ekonomiforum (inte så mycket här dock!) så inser man att många kvinnor verkar ta alldeles för stora risker i sina relationer, framför allt genom att försätta sig i ekonomiska beroendeställningar som är fullständigt uppåt väggarna. Lite samma typ av magiskt tänkande som vissa kan ha tex runt gambling eller börsen när man bara vill gå på känsla och inte göra en mer klarsynt och genomtänkt riskbedömning.
Min erfarenhet är att kvinnor (i allmänhet) tar det mycket sämre än män att förlora pengar, och kvinnor vet detta väl, så kvinnor satsar på “så säkert som möjligt”.
Kanske är det bara att se myntet från andra sidan?
När man i undersökningar frågar män och kvinnor om deras upplevda kunskap och självförtroende inom ekonomi och investeringar så skattar män sig oftast högre än kvinnor gör.
Förmodligen trots att de flesta av dem egentligen inte alls kan mer än kvinnor i snitt.
Männens brist på kunskap i kombination med ogrundat högt självförtroende leder dem förmodligen till sämre investeringsbeslut.
Det är min gissning. I många fall kan självförtroende vara positivt men kanske inte just i det här sammanhanget. Det kan få dem att i större utsträckning styck-köpa förhoppningsaktier och krypto som löper större risk för att gå åt helvete.
Jag håller med dig till 100%. Tycker fler borde tänka såhär. Framförallt i uppfostran, precis som du säger, visa möjligheter istället för hinder. Oavsett var man kommer ifrån.