Jag har funderat en del på vad salongen kan tillföra. Tänker att jag själv skulle kunna ta upp frågor eller skapa diskussioner där jag i första hand önskar svar från kvinnor och utbyta erfarenheter med andra ekonomiintresserade kvinnor. Kanske kunna fly lite från den aningens förlegade kvinnosyn som någon gång ibland poppar upp i forumet (dock medveten om att forumet spretar åt alla möjliga håll och generellt upplever jag tonen som vänlig).
Med det sagt är jag inget fan av könsuppdelning och tror på en miljö där även män är välkomna. Ish om man vill skapa någon form av förändring åt det positiva avseende kvinnosyn. Så för mig får salongen gärna vara öppen för alla tänkbara könstillhörigheter.
Spontant tänker jag:
Varken dold för en egen grupp av kvinnor eller låst så endast kvinnor kan skriva men alla kan läsa.
Istället tycker jag det är en god idé att det är kvinnor som startar trådar och skriver i trådar, men lite input här och där. Som ngn som skickade en hälsning till förlovnings-rings-frågan med ett svar från sin fru. Snyggt gjort liksom.
Men tänker också att det visar sig lite grann hur det yttrar sig framöver - vi kanske kan ha det som egen kategori med intentionen att det är ett fikarum för kvinnliga röster, mestadels. Och se vad som händer? Funkar det inte kan vi ju styra om det?!
Jag tänker också att trådarna har fokus mot kvinnor, men att såklart är alla välkomna att läsa och kommentera. Märker vi att något behöver styras om, så bör det gå att ordna.
Tänker också att män som har en frågeställning till tjejer som rör ekonomi eller andra relevanta ämnen, så är också de frågorna välkomna.
Så tycker jag, men sektionen kommer troligen behöva lägga sig till rätta över tid, så vi hittar en bra nivå. Utan att någon känner sig utesluten.
Tycker inte heller det känns nödvändigt att blockera någon grupp från att skriva här, tvärtom. Det är bara bra att sprida kunskap, mellan alla sorters grupper. Vi ska ju bli rika tillsammans Däremot kan det vara lättare att hitta rätt målgrupp för vissa frågeställningar i just den här kategorin, för jag får för mig att det är liknande könsfördelning här på forumet som i ekonomistudierna på universitetet…
Tänker till exempel på frågor kring pensionsförlust pga ojämnt fördelad föräldraledighet/deltidsarbete pga barn/ensamförälderskap, förhindra/upplevd lönediskriminering, karriärsfällor för kvinnor/ickemän/mammor och annat som sällan nämns i forumet, av den enkla anledningen att det inte är relevant för en stor andel av användarna och då lätt drunknar bland andra trådar.
Så ja, jag anser mig vara en “tjej” med självrespekt som skulle finna nytta i ett sånt forum, även om namnet “salongen” är lite… udda ;p
För mig spelar det ingen roll, så länge jag slipper lyfta gång efter en annan att forskningen visar att vi inte alls lever så jämställt som männen i forumet hela tiden vill poängtera och lyfta.
Tack för att du med två rader summerar varför kategorin behövs!
Jo, tjejer med självrespekt skriver redan där.
För att det mer än en gång på detta forum dyker upp kommentarer kring kvinnliga TS inlägg och frågeställningar som bemöts med en nedsättande och förminskande ton.
Jag tror själv inte många tänker på det, speciellt inte när de själva inte drabbas av det. Men de flesta kvinnor stöter på förminskande och nertryckande kommentarer både till vardags och i detta forum. Det är något vi stöter på hela livet, trots att vi har samma IQ, EQ och förmågor som män.
Sen så har jag och många andra varit noga med att förtydliga att trådarna riktade mot kvinnors funderingar är öppna för män, men att de ska fokusera på just frågeställningar ur ett kvinnligt perspektiv.
Är det så hemskt med ett fikarum för tjejer? Vad tror du kommer hända?
När jag läser här kollar jag främst i listan med senaste ämnen och klickar på det som låter intressant; de gånger som jag kommer in i en kategori är det för att jag har klickat fel. Om det fanns en del av forumet där det var förväntat att jag inte deltar så hade jag föredragit att de ämnena var gömda såvida jag inte aktivt hade valt att se de.
Jag är en man men undrar lite över namnet. Tjejer och pojkar. Kvinnor och män. Känner att det är lite förminskande att använda ordet tjejer istället för kvinnor. Sedan det här med salong… vi är alla överallt. Har svårt se att kvinnor bara hänger i en salong… . Tänker att någon i så fall hojtar till och ber om namnbyte.
Ser det också, att även män bemöts illa, båda är lika illa.
Ingen förtjänar att få snorkiga svar och kommentarer. Jag försöker uppmärksamma när det förekommer i trådar här i forumet, oftast räcker det med en rad som uppmärksammar tonen.
Jag tror som sagt få människor, oavsett könstillhörighet medvetet skriver nedsättande kommentarer. Ofta kommer det som skrivs från en känsla, ibland blir det jättebra och ibland blir det mindre bra.
Alla vill bli bemötta och sedda med respekt, oavsett kön eller andra kategoriserande attribut.
Alla gör vi fel ibland, jag kanske mer än ändra, då jag hellre säger ifrån än låter saker som jag tycker är fel passera. Jag förstår att vissa inte alltid håller med, men jag kan ta det. Skriven text är svårt. Ofta missas nyanser och ofta läser vi in saker mellan raderna, som kanske inte finns där.
Men bara att en kvinnotråd väcker så mycket känslor, är ett bevis på att den behövs. Både för män och för kvinnor!
Sen är valet att ”gömma” kategorin för män helt uteslutet om ni frågar mig. Snacka om att skapa konflikter. Forumet ska vara öppet för alla! (Så länge man sköter sig!)
Forumet har en funktion för att dölja delar som man personligen kan vara utan. Den bör funka utmärkt även i framtiden.
Jag kan erkänna att jag inte är så förtjust i en “tjej-avdelning”. Jag undrar vad vi (kvinnor) hade tänkt om det plötsligt kom upp ett önskemål om en “pojk-avdelning”?
Jag kan tycka att ni som inte tycker detta är en bra idé helt enkelt låter bli att kommentera här, och låt de som gillar idén med denna kategorin att ha den för sig själva,
Hur svårt kan det vara?
Jag uppfattade det inte alls som att Salongen skulle handla om segregering eller diskriminering, utan snarare att det var fråga om gränssättning från Melwas sida. Det är förstås oerhört provocerande när kvinnor sätter gränser, men jag håller med henne om att det hade varit skönt att kunna ställa frågor och föra diskussioner utan att behöva utstå nedsättande och förminskande kommentarer och mansplaining. Kvinnor och män rör sig inte på lika villkor i det offentliga rummet, tyvärr. Att börja debattera namnet tycker jag inte för diskussionen vidare.
Jag tror att det hade varit bäst om det fanns en kategori för kvinnor som är dold för övriga forumanvändare, precis som det finns en för Patreon. Hur forum-medlemmar ska ges tillgång till den är en teknisk fråga som jag inte kan besvara. Men om poängen med kategorin är att vi ska få tala ostört, så funkar det inte att alla kan läsa. Det är ju uppenbart att blotta tanken är provocerande, och vi har knappt hunnit skriva nåt än.
Om forumets kvinnliga medlemmar inte känner något behov av kategorin kommer den snabbt falla i träda. Men om det finns ett behov skulle den kunna bli en tillgång som hela forumet på sikt kan få glädje av, genom att fler medlemmar börja delta aktivt.
Varför ska frågor ur ”kvinnors synvinkel” måsta ha en egen avdelning? Som heter ”Salongen” och har en rosa fyrkant istället för en blå. Wtf. Dessa frågor hör väl hemma på resten av forumet, lika mycket som alla andra?
Håller med, men det här känns som en del av problemet, inte lösningen. Varför ska kvinnor måsta flytta på sig? Det vore rimligare att starta en ”salong” där de män som har behov av att förminska och mansplaina kan sitta och mansplaina tillsammans. Salongen kan döpas till ”Expertkommittén” och där kan de förklara avancerade saker för varandra, som vad en aktie är för något. Eller varför inte dela med sig av djupa specialkunskaper som de skaffat sig genom att läsa en artikel på DN. Då är vi av med dem.