Tack, jag tror det är det bästa för mig, tråkiga index-fonder i “säkra” länder…och månadsspara så mycket jag kan. Det svåra är ju att nu tänka positivt efter att jag bränt mig så katastrofalt på börsen båda gånger jag varit med (2000 och nu idag).
En tanke som slagit mig är att typ satsa på företagande, starta AB (driver redan idag enskild firma som iaf går runt med en svensson-inkomst). Visst kan man förlora på företagande också, men det känns som att om det rullar på bra så har jag mer att tjäna på att investera i mitt eget företag. Försöker tänka optimistiskt här, på hur jag kan ta mig upp igen, och få en bättre situation i framtiden. Jag är 41 år och hyr fortfarande bostad, min pension (både allmän och tjänstepension) ligger i sista procenten…så ja, jag ligger efter. Det var nog det som stressade mig att gå “all in” på börsen i somras tyvärr, och ta sådana stora risker. =/
Det är i motgång man lite visar vem man är. Jag tror de flesta med 20 års investeringserfarenhet har varit där minst en gång. @janbolmeson har varit där minst en gång vad jag vet. Du har mer erfarenhet än så Tänk på Warren Buffet citatet:
When a person with money meets a person with experience, the one with experience ends up with the money and the one with money leaves with experience .
Du har erfarenheten nu. Dessutom, du plockade ju upp dig efter IT kraschen så jag är 100% på att du gör det igen. Sen tror jag att man hanterar det som en form av sorg, det går i vågor men blir bättre efter varje gång. Så var inte för hård mot dig själv för det har ju bara gått några dagar. Det får ta sin lilla tid. Använd ilskan att göra rätt, och jobba på det som du säger breda indexfonder. 10% tillväxtmarknad är lämpligt så undvik det inte helt.
Sen tror jag du är rätt på det med att inte bli för risk averse igen. Problemet var ju att du körde “noll” risk sen IT bubblan och sedan fick typ panik när “alla andra” körde om och börsen gick bra. Problemet är båda två - för risk averse och sedan för hög risk - som jag ser det.
Att investera är lite som att köra bil på motorväg. Farligt att köra för fort för då riskerar man krascha - men också farligt att köra för långsamt, eller stå stilla, för då blir man påkörd bakifrån. Man måste följa rytmen typ.
Ber om ursäkt för min okunskap, men hur har du investerat i Ryssland? Har du fått kvitto på att dina investeringar har gått ned 98%, eller får du veta först när Moskvabörsen öppnar?
Tack Erik, det är precis det jag försöker intala mig. Att jag inte förlorat allt, utan “endast” 1/3 av mina tillgångar som var i Ryssland (jag räknar nu kallt med att alla dessa pengar är borta btw). Sen har jag ju dessvärre under denna tid även tappat 10-15% på mina tillgångar i Kina, och ca 20% på mina tillgångar i Sverige/Väst. Så det finns just nu tyvärr inga plåster på såren för min portfölj. Men givetvis har jag möjligheter, om jag bara kommer upp på hästen igen, att komma igen och faktiskt börja tjäna pengar på börsen i framtiden.
En sak är klar, jag har lärt mig 2 extremt hårda läxor efter 2000-krashen, och nu denna.
Du behöver inte alls be om ursäkt. Det är ju definitivt jag som lider av okunskap här, vilket mina dyra misstag visat. Nej, det är sant, jag har inte något kvitto på -98% på mina innehav i Ryssland eftersom Ryssland-fonderna jag investerat inte uppdaterat sina kurser sedan 25 Februari och är helt låsta för köp och sälj.
Jag har även fått information att de kan tvingar tvångsnedläggas, och jag har ingen aning vad det innebär, men just nu är allt annat total konkurs endast som lite plåster på såren ifall jag får behålla något.
Jag har helt enkelt bara gått på Moskvabörsens värde enligt Nordnets graf som jag visade på bilden. Varför skulle de visa en graf om det inte är korrekt data?
Sedan om Rysslands börsnivå kommer reflekteras fullt ut i mina Ryssland-fonder vet jag ju inte ännu. Men om det ens är i närheten av -90% så är det ju nästan som att ha förlorat allt i vilket fall som helst tyvärr.
Nej jag vet inte, men jag om jag har en renodlad Rysslandfond, borde den inte följa Moskvabörsen? Som ju visar -98% enligt Nordnet? Jag hoppas givetvis att jag har helt fel, och att jag endast förlorat 50% eller dylikt, vore sjukt skönt om jag skulle ha en chans att fonderna i Ryssland återhämtar sig på ett par år. =)
Kan bara som alla andra andra tipsa om att diversifiera bättre (tänk så globalt som möjligt) och att alla pengar som behövs inom 3 år samt buffert ska ligga på vanliga, tråkiga sparkonton.
Det är sant, men om något gått ned 98% krävs ju tyvärr 5000% uppgång för att komma tillbaka till ursprungsläget. Det är lite deprimerande när man tänker på matematiken!
Har du dyra Ryska aktiva fonder lika så dyr aktiv Kina fond? I så fall hade jag sålt det så fort som möjligt och investerat i indexfonder istället. Men du ska inte ha bråttom sälja något. Svårt att förlåra mer än vad du har gjort hittils.
Jag äger fortfarande aktier, men har plockat hem vinster, samt kommer välja bort vissa bolag som jag tidigare ägt. Världen ser annorlunda ut nu än när jag utstakade min förra strategi.
Jag kommer öka i vissa befintliga innehav när tillfälle ges.
Min personliga övertygelse och med det som händer runt om oss nu är jag ytterst tveksam till att ligga fullinvesterad.
Med det sagt tror jag att det kommer köptillfällen längre fram.
Jag gillar din optimism haha. Jag antar att det är tekniskt möjligt, även om jag är även beredd på att fonderna jag har tvångsnedläggs (som jag fått varningar av från Nordnet kan ske), och att jag förlorar praktiskt taget allt.
Från finanskrisen.
Jag hade Ryssland då, men även mycket annat.
Men den återhämtade sig senare, gick upp 10-12 gånger från botten.
Hade även bolag som gick i konkurs under IT krisen.
Har två bolag som går -50 och -40 procent senaste två veckorna. Ena är jag (var jag) väldigt tung i.
Jag lär mig nya läxor kontinuerligt. Frågan är när jag ska börja agera efter läxorna …
Det är ändå en tröst att se att det hänt förr, och att det återhämtat sig. Just denna gång har jag dock hört från Nordnet själva att fonderna kan tvingas tvångsnedläggas. Just nu är de endast handelsstoppade, men att tvångsnedlägga fonder…Det är ändå en skillnad från då väl?