Förlorat stort - Behöver mentalt stöd av erfarna på börsen

De som gått ner nu i närtid är aktier och inte fonder.
Fonderna har klarat sig relativt ok i snitt, dock blir det en del i kronor.

Den som gått ner runt 40% har gått ner i X00’000 kronors klassen. Den som gått ner -50% är en mindre post och inte så signifikant jämfört med den första.

Ja, stor skillnad. Men vi vet inte vad som ska hända.
Sluta oroa dig till den dan.

När eller om dagen kommer så behöver du inte oroa dig för du har redan hunnit acceptera situationen :sweat_smile:

1 gillning

Det tror inte jag heller.

Poängen var att ingen vet vad som händer de kommande ens 5 dagarna.

Att gräma sig över att livet kommer gå under, innan det faktiskt hänt hjälper inte.

Därför jag tjatar om beslutsprocessen. Det gäller att vara bekväm med vad som händer (ekonomiskt) när man saknar kontroll. Det går inte att vara bekväm med det om man inte är trygg med sin beslutsprocess.

5 gillningar

Ovissheten är minst lika jobbig dock haha. Men jag försöker att inte tänka på det hela, en del i “sorgearbetet” var att starta denna tråd, och få lite moraliskt stöd.

1 gillning

Tänker även utöver det som skrivits. Försök koppla bort stressen av att ligga efter, nu vet jag inget om dig (ålder, sparande mm.) men bara av att du investerar på börsen så ligger du förmodligen redan före stora delar av sverigesbefolkning. ( t.ex klarar inte 1 av 5 en oförutsägbar utgift på 12 000kr).
Investeringar är långsiktigt. Du kanske har mindre pengar nu än vad du hade för en månad sen, men att skita i allt och lämna börsen kommer inte hjälpa dig att få tillbaka pengarna.

2 gillningar

Tack, det är precis det jag behöver höra. Det är nog så, man jämför sig mig med andra, och inser inte hur bra man egentligen har det. Men för att få lite klarhet, jag är 40 år, hyr fortfarande bostad, och ligger i sista procenten av pensionsprognosen enligt minpension.se. Det var anledningen till att kände jag mig stressad att komma ikapp, så att jag någon gång kan köpa bostad, öka på min pension mm. Men som du säger, bara det att jag börjat investera på börsen (även om jag förlorat mycket nu) har ju iaf öppnat möjligheten att komma ikapp medelsvenson.

Därom är vi eniga. Det är det svåraste. Att hitta balans mellan det kortsiktiga och det långsiktiga. Och att leva känslomässigt med den balansen.

Tack för ditt inlägg och uppenhet. Väldigt intressant läsning från alla som bidragit.

Jag kan förstå och relatera lite. Har inte förlorat stort på börsen, men gjort några missar med dåliga fonder och förlorat 5 siffriga belopp, men i helheten är det en droppe i havet.

Kände också att jag legat efter eftersom jag lagt pengar på hög istället för att Investera. Är också 40 och kom på ca 5 år sedan att det är nog viktigt att investera och började experimentera med fonder.

I nuläget känner jag att jag hamnat rätt. Jag investerar 30+% av lön enligt plan varje månad, plus extraspar från högen, in i indexfonder. Skiter i om det går upp eller ner. Går det ner och stannar där, då får det göra det. Tänker att det är samma för alla. Så gick det idag, ser liknade ut för hel vecka.

Skulle inte göra något förhastat med din Rysslandfond. Eftersom Rysslandbörsen är stängd, och inga banker kan göra transaktioner pga sanktioner är värderingar omöjligt. Håll kvar den och hoppas på åtminstone en liten återhämtning. Börja sedan spara på Lysa. Månadsspar och glöm bort. Du kommer inte att göra sämre än genomsnitt (vilket du tyvärr lyckats med med de fonder du har) och du kommer heller inte att göra bättre. Följer strömmen, helt perfekt.

Är det en indexfond du har i Ryssland? Varför skulle den tvångsläggas ner?

2 gillningar

Så är det, och jag tror nästan alla här ligger nere för i år. Det gör iaf jag och alla jag känner. Men detta återhämtar sig inom tid. Sådana här fall sker då och då.

1 gillning

Jag är helt övertygad om att västbörserna kommer återhämta sig inom kort (kanske redan inom 1 år). Men att Rysslandbörsen skulle återhämta sig inom överskådlig framtid ser jag tyvärr väldigt pessimistiskt på. Tror det kan ta ett decennium. Alla i väst som kan har sålt, och det kommer tyvärr ta tid att få tillit för att investera i Ryssland med större belopp igen. Det krävs nog en helt ny ledning för Ryssland innan det sker.

Problemet för mig personligen är ju dock att jag förlorade allt i IT-krashen, vart borta från börsen i 21 år för att jag brände mid så mentalt, och när jag väl kommer tillbaka så börjar jag direkt med nitlott. Därmed har jag hittills aldrig ens tjänat pengar på börsen, utan bara förlorat. Det är den mentala biten av detta jag nu försöker skaka bort. Men jag är väldigt tacksam för all pepp och stöd jag fått i denna tråd, tack!

Det är det här jag inte förstår, hur kan Rysslandbörsen vara stängd, med Nordnet ändå visa uppdaterade kurser för Moskvabörsen? Bilden här är copy paste direkt från Nordnet, och visar ju typ 97% minus, vilket för mig är helt osannolika siffror. Om det stämmer är väl detta största börsraset på en hel börs någonstans i världen, någonsin i historien, eller?

Titta på dessa

1 gillning

Hur ser din process ut som kommer fram till detta?

Hur ska du göra för att känslomässigt kunna hantera både en potentiell ny nitlott eller en vinstlott?

Hur ska du kunna ta en ny lott som har större sannolikhet för vinst än förlust?

1 gillning

Tack, jag förmodar att sanningens ögonblick blir när Nordnet till slut faktiskt uppdaterar fond-kurserna (som varit frysta sedan 25 Februari). Givetvis hoppas jag att Moskva-börsens kurs som Nordnet visar är sjukt fel ute.

Process vet jag inte, för ingen har ju några svar. Min känsla däremot är att tillit tar tid att bygga upp, men kan raseras extremt fort. Vilket ny skett. Stora fonder (t.ex. Norska oljefonden) har sålt av precis allt i Ryssland. Och jag tror att folk kommer känna mycket större “risk” i ett gå in med stora belopp framöver, även efter kriget är över. Riskaptiten för Ryssland kommer helt enkelt vara lägre än innan kriget, ett bra tag framöver tror jag. Hur lång tid tar det innan allt det tidigare kapitalet kommer söka sig tillbaka till Ryssland. Jag vet inte, ingen vet. Men det är nog inte bara jag som kommer vara väldigt misstänksam mot den marknaden ett bra tag framöver.

Jag har lyssnat på proffsen sedan ett antal år och endast investerat i sådan som jag förstår. Den strategin har jag tjänat pengar på.
Problemet med Ryssland kina osv är ju risken med statliga regleringar, krig och korruption mm.

3 gillningar

Det är nog det viktigaste jag tar med mig härifrån. Första gången jag brände mig för 21 år sedan när jag förlorade allt i IT-bubblan, ja då lärde jag mig den läxan. Vilket var: “köp aldrig luftslott”. Tyvärr blev jag så bränd ändå att jag inte gick in på börsen igen för 2021 i somras.

Denna gång har jag lärt mig en ny läxa. Att köpa på marknader där det finns risk för som du säger: regleringar (Kina gjorde de största regleringarna på 40 år nyligen), krig (ja Ryssland gillar tydligen krig), och korruption (typ alla diktatorländer). Så jag kommer undvika alla dessa områden framöver.

Det är ändå positivt, att jag nu vet vad jag ska undvika i framtiden.

Efter att ha läst ditt svar så ser jag en extremt tydlig beslutsprocess.

Samma beslutsprocess som har satt dig in den känslomässigt oerhört jobbiga situation du är i nu.

En som jag med hela mitt hjärta och hjärna vill avråda dig det absolut kraftigaste från att (fortsätta) använda.

Rent ekonomiskt baserat på vad du har skrivit så låter din nuvarande ekonomiska situation inte alls speciellt farlig. Med gott om tid till pension.

Kan du gissa vad det är för beslutsprocess jag ser?

3 gillningar

Absolut, jag är inte alls fattig, och lever ändå ett gott liv. Så jag gissar att du ser jag är för “ivrig” möjligen…att komma ikapp?

Ja snälla, berätta vad är det du vill avråda mig ifrån? Jag vill verkligen lära mig att bli bättre på investeringar…så att jag kan undvika fällor som jag gått i, och istället skapa trygg tillväxt för framtiden.

Nepp. Det är inte beslutprocessen jag ser.

Ta det lugnt, vi kommer dit.

Gissa en gång till, du ska få några hintar i form av citat från dig i denna tråden:

Ser du ett mönster?