Förlorat stort - Behöver mentalt stöd av erfarna på börsen

Jo men det pessimistiska mönstret jag känner för Rysslands marknad är väl ändå rätt naturligt efter att jag förlorat 98% av värdet (om det nu blir så) så är jag psykologiskt ärrad. Kanske menar du att jag försöker tolka marknaden, med mina känslor, ja det är nog så tyvärr.

Just nu är nog hela jag en känslostorm efter vad som hänt mig personligen här, så jag måste nog helt enkelt försöka finna frid först i att det som skett har skett. Och sedan se framåt, och det är väl där jag sökte stöd av er faktiskt, för stöd att försöka bli optimistisk igen.

Ja, alla dina åsikter om kommande kursrörelser är baserade på dina känslor. Självklart kan det gå att tolka marknaden och bättre kvalificerad gissning om framtiden än någon annan. Men jag kan nästan med 100% säkerhet säga att om den gissningen är baserad på känsla, då kommer den leda dig till större och större förluster.

Javisst, så hur ska du hantera att det är din känsla? Hur relaterar din känsla till hur situationen är?

I denna tråden skrev du nyligen följande:

Vilket med din beslutsprocess (känslor) resulterar i följande slutsats för dig:

Är det en bra beslutsprocess (känslor) du har för att komma fram till objektiva slutsatser? Om inte, är den slutsatsen en bra slutsats?

3 gillningar

Bra synpunkter, tackar. Men hur tar man bort känslor ur investeringsbeslut, går det ens att frikoppla helt, är inte alla subjektiva i sina beslut?

En enkel process skulle t.ex. kunna vara att köra på rena index-fonder både globalt, och i Sverige, och etablerade demokratiska västländer som USA, Tyskland mm. Om jag känner mig tryggare med det för framtiden är det givetvis emotionellt, men är det verkligen fel att agera emotionellt på det sättet?

Antagligen inte möjligt att frikoppla helt, men du har ju valet att försöka minimera påverkan av dina känslor eller låta dem styra. Återigen, hur bygger du upp en beslutsprocess som du är känslomässigt trygg som också har möjligheten att lyckas?

Nej, det anser jag inte vara en process. När jag läser det där ser jag en process och en slutsats.

Slutsatsen:

Med den implicita processen

Som egentligen skulle kunna skrivas som:

En enkel slutsats skulle t.ex. kunna vara att välja bort Ryssland och andra mer riskabla marknader för att de känns dåliga.

Med andra ord, du applicerar din känsla igen för att försöka slå (globalt) index genom att välja bort det som du är övertygad kommer gå sämre än index.

3 gillningar

Det är sant, det blir nog tyvärr alltid en del känslor som styr vad man väljer, eller väljer bort. T.ex. många inkl mig har ju aldrig vågat investera i kryptovalutor, pga volatiliteten och risken.

Jag tycker dock ändå att man kan välja bort vissa sådana investeringar, även fast det är baserat på känslor, om det i slutändan får mig att känna mig tryggare. Det här blir ju mer filosofiskt nu kanske iofs? :stuck_out_tongue:

Det jag främst är rädd för för min egen del, är nog mest att göra det största misstaget. Vilket inte var när jag förlorade allt för 21 år sen, och inte nu med Ryssland. Utan att vara helt utanför marknaden i 21 år. Om jag inte vågar köra på igen så kommer jag ju garanterat vara utan avkastning. Så det var nog faktiskt huvudanledningen till min tråd, att få mig att hoppa upp på hästen igen, och köra vidare. :slight_smile:

Mycket klokt har redan sagts, men en sak jag tänker på när jag läser lite vad du skriver i tråden är att det blir lätt att hamna i ekonomiska beslut där man går från 0 till 100 och tar risker man egentligen inte är bekväm med om man känner en så stor stress över att “komma ikapp” som du beskriver. Det är naturligt, framförallt när man ser “alla andra” som har vissa saker. För både ditt välmåendes skull och för att ha sinnesro att investera långsiktigt hållbart för just dig tänker jag dock att det kan vara värt att försöka rikta uppmärksamhet mot de saker som faktiskt är goda i din ekonomi (och kanske i livet i stort?). Inte bara sådant att vara tacksam för kanske, utan sånt som faktiskt är just din förtjänst. Har man mycket negativa tankar om hur dåligt man tänkt ekonomiskt eller hur “efter” man är och borde gjort bättre blir det lätt att bli stressad. Vad finns det du kan och gör i din ekonomi som är kloka beslut? Du beskriver att du har en stor sparförmåga även vid låga utgifter, vad är det du gör där som fungerar för dig?

Alla fattar vi bra beslut och dåliga beslut i livet. Jag kan nämna otroligt dumma ekonomiska- och livsbeslut i livet som håller mig vaken i vargtimman ibland, där jag varit naiv, godtrogen och lättmanipulerad och satt mig i en dålig sits. Men jag har också gjort goda val, och framförallt riktat om mig från den riktiga botten till att välja om. det är aldrig för sent att fatta nya beslut som blir bättre än de man fattat förut!

3 gillningar

Vill du ha ett rakt, genuint, ganska hårt råd?

Jag vet inte ärligt talat inte om jag vill svara så hårt, men jag tror det kan hjälpa dig i längden. Lösningen för dig tror jag egentligen inte går att ta fram på en kväll över ett forum. Känslor påverkar alla människor mycket och om du får mitt tuffare råd kommer det antagligen vara jobbigt att läsa.

4 gillningar

Ja det är klart du kan ge ett rakt svar (så länge det inte blir personangrepp är det lugnt för mig haha). Jag är ödmjuk i min okunskap, och inser att mina känslor nu påverkar mig alldeles för mycket för att fatta rationella beslut. Men, jag valde ändå att skapa denna tråd för att jag vet att det är många erfarna människor här som kan bidra med lite perspektiv så jag slipper gräva ned mig! :stuck_out_tongue:

Okej, håll i dig då.

Jag ser ännu inte att du tagit till dig (känslomässigt) det jag har skrivit. Istället så försvarar du din investeringsprocess (känsla), i text för mig men jag skulle gissa snarare inför dig själv.

Notera att jag inte på något sätt förväntar mig av någon människa ska kunna göra det. Alltså jag förväntar mig inte att du ska reagera på något annat sätt, även om du var starkaste person i världen. Utan det jag försöker är påpeka det jag ser som uppenbart som extern observatör så du kan tänka på det framöver och kanske i framtiden må bättre.

Så jag bryter ner ditt senaste relevanta inlägg i vad jag som yttre observatör läser in och antar:

Okej, hur var det nu igen med känsla? Var det en bra beslutprocess eller inte? Samt framförallt, varför i … skulle man investera i krypto även om det hade känts jättebra?

Problemet jag läser är att du indirekt anser att det hade varit bra att investera i krypto, men du vågade inte. Jag skulle rent ut säga att det hade varit urkorkat att investera i krypto för 10 år sen. Ingen som helst rimlig och relativt objektiv beslutsprocess hade för 10 år sen kommit fram till att krypto hade varit en bra investering då.

Du måste sluta utvärdera investeringsbeslut på resultatet. Det gäller även investeringsbeslut folk tog för 10 år sen i t.ex. krypto.

Här läser jag hur du rationaliserar din känsla som en bra beslutsprocess. Jag tror du behöver sörja din tidigare beslutsprocess och begrava den.

Vilket är det största misstaget egentligen? Är det att inte lära av sina tidigare misstag och fortsätta med samma beslutsprocess? Eller ska du försöka lära av dina tidigare misstag och utveckla en stabil och trygg beslutsprocess?

13 gillningar

Det är sant som du säger, känslorna är helt enkelt för kraftiga just nu. Jag behöver nog först smälta allt, innan jag beslutar något vidare.

3 gillningar

Tack Therese, du satte verkligen fingret på något jag inser mer och mer. Jag måste finna glädjen i det jag har, för att få ro igen. Inte ens kopplat till pengar och investeringar, utan faktiskt allt annat i livet som går bra. Tack för att du valde det perspektivet, jag tror det var vad min själ behövde mest just nu! :slight_smile:

2 gillningar

Usch, vilken jobbig situation. Det har förvisso inget med dig att göra men en affärsbekant till min respektive förlorade 1/3 av sitt företag i veckan. Den del som var lokaliserad i Ryssland. Konfiskerat av Ryska staten. Helt sanslöst.

Stort TACK för att du är en del av detta forum och delar med dig av din kunskap och klokskap och att du tar dig tiden! Det är ett privilegium att få läsa dina inlägg :blush:.

9 gillningar

Jag kan bidra med hur jag själv resonerar kring investeringar/ekonomi säger inte att jag gör rätt eller fel men kanske det väcker en tanke🙂

Lägg 5% av tiden på dina kostnader/sparande.
Lägg 95% av tiden på att få nya pengar.

Varje månad så lägger du ett par timmar på att gå igenom dina utgifter och tex logga in på lysa. Avanza och savr.

Resten av tiden i månaden lägger du på att jobba fram nya pengar.

Då menar jag att om du sparar i tex lysa via autogiro så sköts detta automatiskt.
Det tar bort det känslomäsiga och gör sparande tråkigt. Men du får en produkt som presterar något bättre än genomsnittet pga låga avgifter.

Fördelen är att du lägger nästan ingen tid alls på investeringar eller att läsa om dom. Tror att många lägger 1-2h om dagen på att hålla sig “uppdaterade” eller läsa om investeringar.

Den tiden jobbar du över varje dag istället!
Det är ett bättre sätt att komma förbi andra om du känner dig efter.

Och som företagare är en av dina svåraste saker att lära sig ta betalt. Och inte vara för snäll med timmar osv.

Kan du ta betalt som företagare och jobbar 1-2h mer än dina konkurenter så kommer det att gå bättre för dig än dom.

Trägen vinner ös på!

8 gillningar

Ja du, vet inte vad jag kan säga mer än tack för ni orkar läsa mitt pladder. :slight_smile:

Jag är dålig på att ta komplingar kan jag ofta känna (appropå känslor vs omvärld), lite som TS behöver koppla bort sina känslor för investeringar behöver jag släppa på garden ibland.

8 gillningar

Såg längre ned i tråden att du nu kommer att välja “tråkiga indexfonder” vilket är ett bra första steg när du väljer att gå in i fonder igen. Då undviker du det mesta av det du varit med om. Men ta först en mental paus, få lite stöttning och använd pausen till att läsa och lära dig ännu mer om fonder, aktier och placeringar för det lärandet slutar aldrig för någon av oss. Mer kunskap leder till bättre beslut och ökat självförtroende.

Sen vill jag även poängtera vikten av omvärldsbevakning, tex har jag själv aldrig haft vare sig rysslandfonder eller kinafonder pga av att de är diktaturer och kan i ett penndrag förändra sin marknad över en natt, dvs ens investeringar är inte tryggade av de lagar och skyddssystem som vi är vana vid i här i väst. Tex det vi just nu ser i invasionen av Ukraina. Förutom att diktaturer är oberäkneliga så kan jag personligen heller inte av etiska skäl investera i dem.

Minns inte vem här på forumet som rekommenderade boken “You are born rich” av Bob Proctor, var det Bolme? Hur som helst förändrade Bob Proctor’s budskap helt och i grunden mitt tänkande om rikedom och hur man tjänar pengar och rekommenderas starkt liksom hans andra böcker. Jag lyssnar på dem varje dag sen dess.

Tills sist: den enda gången man misslyckas är när man ger upp, dvs slicka dina sår ett tag men sen upp på hästen igen. Misstag är för att man ska lära sig till nästa gång :slight_smile:

5 gillningar

Ligg still i Kina. Det är på väg att vända och kommer dominera den globala ekonomin de kommande decennierna. Så du har faktiskt investerat rätt här.

Jag tror du är långt ifrån ensam om att förlora i Ryssland, det är bara det att de flesta inte berättar om det.

1 gillning

Kanske det kan underlätta att månadsspara? Du slipper gå in med en större summa pengar och allt sköts istället automatiskt och du behöver inte “se” summorna?

Jag tror likt Therese ovan att det blir svårt att göra kloka investeringar om syftet är att komma ikapp. Det är absolut inte samma sak men får mig att tänka på spel (om pengar) och nån som ökar risken för att vinna tillbaka bortspelade pengar.

Spara strukturerat (exempelvis x kr i månaden) och tråkigt (global indexfond och ev. räntefond) och nöj dig med att du nu iaf investerar lika bra eller dåligt som de flesta.

Vill du undvika tråkiga överraskningar kanske det är en mer defensiv portfölj med relativt hög andel räntefonder som du bör kika på, även om den i långa loppet inte borde prestera bättre än en global indexfond,

Lycka till hursomhelst! :slight_smile:

3 gillningar