Är det dags att börja köpa för sina kontanter?

Hej.

Verkar som att det lättar upp i Ukraina, Lavrov sa ju att det bara är finjusteringar kvar och herrn som bor i det stora vita huset kanske har fått smaka linjalen av inhemsk industri, så ska alla dessa pengar folk har i byrålådan leta sig tillbaka till börsen nu?

Jag sålde av massa globalfonder och annat USA’skt innan värsta fallet (behöll bara Berkshire Hathaway och Abbvie) och nu funderar jag på vad jag ska gör med dessa pengar som ligger i sparkonto (2.3% obundet).
Det är ca 30% av mina tillgångar.

Hur gör ni?
Jag funderar såhär i någon slags riskordning:

• Amortera av huset
  • Avvaktar ytterligare ras och ligger lågt med sparkonto till hösten?
  • Köpa Lysa 100% ränta alt andra räntefonder enl RT’s lista?
  • Köpa Svenska fonder?
  • Köpa Europeiska fonder/ETF’er ink. försvars-ETF?
  • Köpa DNB global eller motsvarande?

Jag tänker kanske en eller ett par av dessa punkter ska prioriteras, men vilka är frågan. Och jag har säkert saknat massa alternativ oxå.

Tips från er som kan detta bättre?

Köper alltid, säljer aldrig*, spekulerar inte.

*Förrän jag är pensionär.

14 gillningar

Jag hade vänt på listan och i första hand köpt i DNB Global Indeks.

De andra alternativen medför högre risk - särskilt på längre sikt.

Edit ser nu i ett senare inlägg att din sparhorisont är 4 år och nära pension och därmed kanske du ligger rätt i risk och ska lägga det i räntor eller möjligen en mix räntor / globalfond.

2 gillningar

Eftersom du precis sålt av dina globalfonder utgår jag ifrån att du ej avser att spara långsiktigt så då kan du helt skippa punkterna 4-6 på din lista ovanför. Känns spontant märkligt att börja köpa fonder igen, då landar man i någon sorts marknadstajming…

Av de punkter som då återstår på din lista hade jag amorterat av en del men satt det mesta på sparkonto (gärna låst merparten till högre ränta). Räntefonder hade jag skippat helt.

Bortse från krig, kris och konflikter och utgå från dina egna förutsättningar.

Har du 10+ år i sparhorisont?
Vad sparar du till?
Hur långt är du ifrån ditt slutmål?
Hur skulle du hantera ett börsfall på 30-50%? (Kan fortfarande ske.)

Personligen har jag 25+ år i sparhorisont, sparar till pension, behöver fortsätta månadsspara och investera 10% fram till dess och räknar alltid med att börsen kan dippa 50% i närtid. Då de hänt flera gånger historiskt under flera 25 års perioder.

Så jag har fortsatt precis som vanligt under senaste årens turbulens.

Även om det skulle bli fred i europa i år (tror det dröjer längre än så), Trump skulle lugna ner sig och folk skulle återfå lite av det förlorade förtroendet för USA, så kommer det alltid komma nya kriser och svarta svanar.

Jag har insett att ska jag vara på börsen långsiktigt, så får jag bortse från bruset och bara låta det rulla på.

För bruset kommer alltid finnas, speciellt i dagens medieklimat.

3 gillningar

Detta skulle jag aldrig någonsin ha som utgångspunkt för en kapitalplacering.

15 gillningar

Han är väl mer en högst opålitlig reklampelare för rysk propaganda och missinformation?

Eller har jag missat något?

6 gillningar

Bra kommentarer.
Tack

Jag har ca 4 års sparhorisont för jag ska pensionera mig nånstans runt 62.
Blir jag av med jobbet kan det bli tidigare men jag räknar 48 månaders arbete från nu.

Jag är precis på plus sedan årskiftet och hade hoppats på lite uppsida till pensionen, men som tråden handlar om kanske det är för riskabelt på börsen.
Sparkonto, Lysa ränta eller RTs tip på räntefonder?
Jag kan ta 50% fall men då blir det billigare husbil vid pension.

Då skulle jag välja amorteringsalternativet.

4 gillningar

Vita huset är relativt litet faktiskt.

Jag tror inte du missat något nämnvärt.

Lavrov är i mitt tyckte en otroligt duktig diplomat som jobbar för Rysslands intressen. Vad som är sant tror jag inte han bryr sig om alls.

Problemet för mig är att mina, och i mitt tycke Sveriges & hela Europas, intressen ofta är rakt motsatta Rysslands, vilket gör jag tar ett badkar med salt till alla hans uttalanden.

“Tro inte på något förrän Kreml förnekat det” osv :wink:

5 gillningar

Med fyra års horisont är börsen väldigt riskabel, det stora frågan är hur din riskaptit är.

Om det faller 50%, kommer du ändå sova bra? Förändrar det pensionen?

Desto högre riskaptit, desto mer aktier. Det kan gå väldigt bra för att Trump viker ner sig och tullarna försvinner, vi kan stå på randen på en global depression som det tar 10-15 år att återhämta sig från pga USA kollapsar och drar resten med sig ner.

Du kan även fundera på 20-80 / 30-70 / 40-60 / … aktier vs annat, i någon bra ratio för viss risk men utan att riskera allt.

Om vi bortser från “om det går att optimera och tajma”:

1. När ska du använda pengarna (startuttag och uttagsperiod)?
  2. Hur är din privata ekonomi? Tänkte mest på bolånebiten - om du amorterar av nu är det inte givet att du kan få lån senare om det skulle behövas (men det kanske inte heller finns behov av det i din plan).
  3. Räntefondernas avkastning är högst varierande och kan tom ge minusresultat - personligen hade jag placerat pengar jag behövde i närtid på sparkonto.
  4. Om pengarna ska vara i Sverige, Europa eller globalt - vad säger din plan? Å vad tror du själv om framtidsutsikterna för dessa marknader samt valutarisken USD/SEK och USD/Euro?
  5. Då du är nära pension så antar jag att du har en plan för när du behöver pengarna och vilken risk du tänker ta med dem under vilken tidsperiod. Följ den planen.
2 gillningar

Vad är det vissa inte förstår? Det var Putin, Ryssland som invaderade Ukraina och det är Putin som är krigshetsare.

Jag förstår att det finns ryska troll överallt, men att du är så lättlurad. Eller du kanske är ett av trollen? :thinking:

9 gillningar

Hmm, vad exakt är en “blandfond”? Det kan vara lite vadsomhelst eg tänker jag, blandning av vad exakt och hur ser diversifieringen ut?

Jag tror det spelar roll. Även om det krånglar till saker.

Är inte detta att tajma marknaden/-erna? Räntefonder är precis som du skriver “Räntefondernas avkastning är högst varierande och kan tom ge minusresultat”

Att amortera är väl dumt när trådskaparen snart blir pensionär och inte kommer kunna låna mer pengar? Bättre att ha pengarna tillgängliga på ett sparkonto utifall det behövs renoveras eller andra större utgifter som denne inte kommer kunna låna till i framtiden.

2 gillningar

Hur dumt det är beror helt på hur stor hävstång TS vill ha (i % alltså) på sitt sparkapital. Ifall man alltid har pension som kan täcka räntan på bolånet enkelt oavsett vad som händer, är förstås risken mkt låg att ha hävstång på sitt sparkapital.
Men om man nu har hävstång så måste ju kapitalet ha en förväntad avkastning som överstiger låneräntan. Annars finns ingen logik.
Att på äldre dar plötsligt behöva renovera sitt hus för en massa pengar (om man bor kvar i villa då) är dålig planering. Bästa är att isf planera väl för att sälja huset – sluta överkonsumera boende.

Rysslands troll! Kaja kallas är verkligen ingen krigshetsare. Ryssland är aggressorn som mördar barn, kvinnor och terrorbombar en europeisk huvudstad. Be om ursäkt för att sprida sån skräp på ett fint forum. Skäms.

10 gillningar

Hej,
Ja det var ett ogenomtänkt inlägg och jag har tagit bort det då det inte hör hemma på detta forum.
Ursäkta.

1 gillning

Hej,
Jag har en buffert på sparkonto till eventuella framtida husrenoveringar samt byte av panna/värmepump.

Det är kontanter utöver detta som jag inte vet vad jag skall göra med samt de nya som ramlar in i form av utdelningar och lön.

Många spår att SEK kommer stärkas så om man tar hänsyn till valutan, är det då skillnad på en räntefond eller 100% ränta på Lysa?