Idag har Swedbank gjort en inlösen av mina fonder. Inte hela innehavet men en stor del. Antar att dom försöker göra en ny inlösen framöver av resterande belopp. Jag är positivt överraskad då dom hela tiden gett information om att värdet är nära noll. Minskat värde med ca: 60%, men jag är ändå nöjd att få placera om pengarna. Men varför så dålig information? Har inte hört något sedan innan årsskiftet att förvaltningen har övergått till fondernas förvaringsinstitut Swedbank AB.
Värdet på innehavet har hela tiden uppdaterats med jämna mellanrum och stadigt ökat. Men varför gör dom en inlösen just nu? Eftersom värdet är som högst just nu? Har dom kunnat göra detta tidigare eller vad är det som gör att dom får lös pengar nu? Vet att pensionssparare fick igen en del pengar under 2023. Någon som vet hur mycket dessa fick igen i procent?
Hur ser börsen ut i Ryssland i dagsläget? Vet att den öppnades upp men då var det bara dom 30 största bolagen. Är allt som vanligt nu? Moex har ju gått väldigt bra senaste året.
Hej Erik, nu äger jag förvisso inte och har inte heller ägt, Rysslandsfonder, men kanske man kan se det som ett ypperligt tillfälle at komma ur dem med något i behåll? Jag skulle definitivt inte vänta heller om valet var mitt.
Om det är östeuropafonder lär du ju kunna få ut en del, eftersom marknaderna utanför Ryssland gått bra på senaste tiden.
Men för rena Rysslandsfonder har du väl inte kunnat få ut något alls nästan? Ryska börsen är ju stängd för handel utanför Ryssland, så fondens tillgångar (aktier) går väl inte ens att sälja? Är bara eventuella likvida medel i fonden som de kan dela ut till fondandelsägarna antar jag?
Östeuropafonden blev uppdelad i två. Där en del bara är Ryssland och den andra Östeuropa ex Ryssland. Delen som är Ryssland går inte att sälja precis som Rysslandsfond Robur. Den andra delen (Östeuropa) som blev en ny fond har gått som tåget. 30% upp sedan starten i April -23.
Jag hade Rysslandsfonder för drygt 80” och Swedbank har löst in 32”. Det ligger även kvar en del andelar som lär säljas av senare. Det måste anses som väldigt bra med tanke på vad dom sagt att värdet ska vara nära noll?!
Den nya Östeuropafonden har gått så bra så den har ätit upp nästan hela tappet som den ryska delen stod för.
Jag har ägt Rysslandsfonder till och från i många år men har såklart lärt mig en läxa av det här. Man lär sig av sina misstag
Hur har Swedbank lyckats sälja 32/80 av tillgångarna värdemässigt? Aktierna i Rysslandsfonden går väl som sagt inte att sälja, eftersom ryska börsen är stängd för handel utanför Ryssland?
Just därför jag skrivit här för jag ville ha mer info. Jag har bara fått en bekräftelse från Swedbank där dom har löst in stora delar av fonderna. Som sagt, positivt överraskad. Någon fler här måste ju haft rysslandsfonder i Swedbank?
Vet att dom som hade andra rysslandsfonder (Bla Carnegie) i premiepensionen fick tillbaka mycket mindre.
Har du möjlighet att skriva till Swedbank och fråga? Känns som det enda säkra sättet att få reda på hur de gått tillväga. Tror andra på forumet också skulle vilja veta, så om du får svar från Swedbank får du gärna posta det här.
Står dock inte när man får pengarna. På Avanza har ingen info kommit. Skulle vara skönt att slippa se raden med “Swedbank Robur Rysslandsfond A” snart på ISK:t…