Pensionsförsäkring låst på grund av Rysslandsfond

Hej! Jag har en pensionsförsäkring som jag skulle vilja flytta från SPP till Avanza. Problemet är att hela pensionsförsäkringen är låst på grund av att en liten del av investeringen placerats i en Rysslandsfond (East Capital Rysslandsfond). Jag har erbjudit mig att likvidera hela innehavet i Rysslandsfonden men det är blankt nej, hela pensionsförsäkringen är låst.

Att det inte går att komma åt pengarna i Rysslandsfonden förstår jag, men hela innehavet? Det känns som att de håller mina pengar som gisslan det enda jag får höra är att det inte går.

Vilken laglig rätt har de att låsa hela innehavet bara på grund av att en liten del är investerat i en Rysslandfond? Nu är jag inte pensionär riktigt än men vad händer om kriget fortsätter? Brinner hela försäkringen inne?

9 gillningar

Nu är verkligheten som det är med Ryssland och alla sanktioner som lagts på landet, vilka medfört att fonderna fått restriktioner på handel och flytt. Tänker att om du kommit till vägs ände med ärendet hos SPP finns kanske möjligheten att kontakta Finansinspektionen och be dem om vägledning? De kan förvisso inte tvinga SPP att genomföra flytt men kanske kan det lösa upp knutar? Annars antar jag att det blir till att vänta ut tills det åter är möjligt att handla med fonden, men det är ju väldigt osäkert i dagsläget när det kan tänkas bli…

1 gillning

Det är tyvärr ett känt och hyfsat stort problem utan lösning i nuläget. Om ryska marknaden är låst över längre tid skulle jag tro att riksdagen tvingas intervenera med ny lagstiftning. Men det kan ju ta tid.

3 gillningar