Börsen i Ryssland är som bekant stängd, men när den öppnar så befaras ett ordentligt tapp - en del förutspår uppåt 90 procent.
Är det rätt uppfattat att det ännu inte är inprisat i NAV? Och finns det i så fall något gått skäl att inte sälja av allt, och byta mot andra fonder där Ryssland är exkluderade?
För Avanza Emerging Markets exempelvis anges i detta nu att Ryssland står för 3,21 procent. Om marknaden kommer dyka med 90 procent vid öppning, så bör det väl innebära att NAV sjunker med ungefär 3 procent - bara på Ryssland? Eller tänker jag fel?
Finns det några tillväxtmarknadsfonder som exkluderar Ryssland, eller måste man sätta samman något eget? (≈80 procent Asien, 15 procent Sydamerika och 5 procent Afrika, eller nåt)
Ser ingen anledning att hålla Ryssland just nu. I praktiken, om jag säljer av Avanza Emerging Markets, så blir det som att jag säljer ryska aktier till stängningskursen senast marknaden var öppen? Och kostnaden för att täcka detta (förlusten fonden gör av att jag säljer när Ryssland är stängt) faller tillbaka på de som fortfarande äger kursen…?
Finns det någon fond, ETF eller så som investerar i endast Sydamerika eller Afrika?