Hej!
Jag funderar på att investera i Avanza Emergening Markets men såg att Ryssland ingår i den fonden. Hur påverkar det? Bör jag istället välja LF tillväxtmarknad indexnära ?
Tacksam för hjälp
Mvh
Min uppfattning är att texten ligger kvar bara. Du kommer inte få något Rysslandsinnehav.
Den följer samma index som LF tillväxt. Det indexen har eller kommer utesluta Ryssland.
Varken Avanza eller LF borde väl haft möjlighet att köpa eller sälja innehav, börsen är ju stängd för utlandet.
Märkligt då att Avanza rapporterar drygt 3% och LF 0% Ryssland?
Om inte LF helt enkelt plockat bort det för syns skull, eftersom det ändå ska bort. Lite warwashing i så fall…
Eller kan det vara att Avanza räknat på senaste stängningskurs på Moskvabörsen, men LF justerat värdet enligt kurser på andra börser där det är korsnoterat? För då lär ju andelen sjunkit en bit, kanske så det hamnar under topp 10.
0,13 % Ryssland på LF vad jag kan tyda på mina fondandelar. Drygt 3% på AEM. Hur mycket det påverkar fonden har jag för lite kunskap att spekulera i. Jag håller mig till LF. Hur gör ni ?
Tack för svar 
Man ska hålla sig till den billigaste 
Som Mattias skrev ovan så kommer bägge innehålla 0% när handeln kommer igång, eftersom indexet de följer har exkluderat Ryssland.
Jag har Avanza EM eftersom den är billigast 
Förutom att det kanske känns rätt så gör det inte direkt någon skillnad ifall vi här på forumet, en rysk oligark eller ett statligt kinesiskt bolag äger andelarna. Men det är som sagt övergående i vilket fall som helst.
Hej Tobias!
Tack för ditt lugnande svar 
Funderar på att byta mina LF tillväxt till Avanza EM eftersom den är billigare. Eller förlorar man på ett byte?
På längre sikt bör du tjäna på ett byte iom den lägre avgiften.
På kort sikt finns det alltid en risk att ha otur med kurserna vid bytet eftersom du ligger utanför marknaden ett litet tag.
Just nu är det ju minst sagt lite svajigt omvärldsläge så kanske kan vara klokt att avvakta lite med byte.
Men om du månadssparar kan du ju börja med att ändra där.
Tack för tipset👍