Det går att köpa och sälja t ex Avanza Emerging Markets som vanligt. Men hur är Rysslands-delen hanterad? Gör man sig av med den delen eller låter det vara tills det är öppet för handel igen?
Svårt att veta vad som händer när jag köper eller säljer fondandelar men jag kanske missar något uppenbart.
Vad som verkligen händer har jag inte koll på, men Placera skriver om ett tänkbart utfall.
Jag tänker att så länge andelen Ryssland är liten så spelar det mindre roll. Fonden har 3,21% exponering mot Ryssland enligt Avanza. Då tänker jag att det är den risken man tar vad gäller direkt risk via innehavet, Rysslandkriget i Ukraina kan förstås även slå på de andra innehaven. Troligen försöker förvaltaren avyttra allt med Ryssland men det kan ju ta ett tag då börsen är stängd där och ingen vet hur länge och vad som händer när den öppnar igen.
Hade. Om börsen inte fungerar vet man inte längre vad innehavet är värt.
Så är det men om man hade 3,21% innan raset och börsstängningen är det väl inte speciellt troligt att man har mer än så idag? Teoretiskt möjligt är det men givet vad vi vet om ryssland vs andra marknader, anser du att detta är troligt? Tänker att det intressanta är värdet av fonden med resp. utan värdet av Rysslanddelen och konservativt att vi räknar med noll för Rysslanddelen.
Egentligen är det ointressant vad någon tror att innehavet är värt, även om min personliga tro är att innehavet i någon mening är värt betydligt mindre. Problemet är att ingen vet exakt hur stort värdet är, och det handlar om hur man ska hantera de som vill fortsätta vara kvar i fonden och de som vill köpa och sälja.
Som jag förstår det vill man därför dela upp fonderna i en del med de ohanterbara ryska aktierna och resten i en annan del. Då kan man fortsätta handeln i tillväxtmarknadsfonden och hantera den ryska fonden separat om börsen blir aktiv igen någon gång i framtiden.
Själv sålde jag senast i torsdags DNB Global emerging markets index på Nordnet. Det gick att sälja fint i alla fall. Om jag vill ha tillvm kommer jag ta in Swedbank Robur Access Asien i portföljen. Fungerar lika fint
. Jag hade bara 600kr i EM
. Köpte lite för 11 dagar sedan
Eftersom det finns flera fonder med en liten andel Ryssland som fortfarande handlas så verkar det ju fungera ändå. Problemet är väl med fonder som har en väldigt stor andel, som dessa (sämsta PPM-fonderna i år).
Det ger ju en arbitragemöjlighet!
Köp Avanza EM markets och blanka allt innehåll förutom Rysslandsdelen! Gratis ryska aktier!
Sen när/om de har någon form av värde i framtiden så är det ju gratis pengar…
Förutom räntan då ![]()
Då får vi köpa EM snart igen
!
Jaha ja Herr LF index nära
. Andra toner nu
.
Vi behöver inte betyda jag
. Tonen är ganska lugn och samlad. LF Global indexnära håller på flyttas från Avanza till Nordnet. Det går inte göra någon ändring där just nu. Det är bara månadssparandet som går in i LF Global indexnära hos Nordnet
. Utan Ryssland och Kina klarar man sig ändå skapligt på börsen långsiktigt. Det kommer bli en del köp i Nordnet indexfond Sverige,byte från LF Global indexnära under årets gång som det ser ut just nu.
. Om jag vågar avvika i från Global index 
? Allt för att sänka årsavg från dagens 0.22%. 
Låter klokt Jacke, en kombination av dom båda är perfekt. Billigt och underhållsfritt sparande. 
Aktiespararna rekommenderar 10-15 olika aktier inom olika branscher, istället så kan man köpa 70-90 olika bolag i flera olika branscher helt gratis med Nordnets fond 
I Småspararguidens bok så rekommenderar dom Nordnets fond om man vill avvika från globalindex just för att den är gratis. 
Du flyttar runt dina fonder konstant mellan olika ISKer så det aldrig går att göra ändringar — det är det som är din investerings-strategi och metod för att sitta still i båten, eller hur?
Skulle kanske kunna jämföras med att hoppa från en båt till en annan på ett stormigt hav.
Någon gång trampar man fel och blir jätteblöt. 
Jag hann precis stoppa min köporder på AEM.
Lade ny order på gamla hederliga
LF tillväxtmarknader indexnära istället. Trots lite högre avgift så slipper jag Ryssland och dom eventuella problem som kan uppkomma. Det känns bra både själsligt och moraliskt.
Det äringen skillnad. Även Avanza EM exkluderar Ryssland. De följer samma index som LF Tillväxtm index 
AEM har ca 3% Ryssland. LF tillväxt visar inte några % i Ryssland. Nu är jag en nybörjare på det här så jag har säkert missat något.
Tack för upplysningarna
Aldrig att man får sova gott (jäkla ryssar) 
Ja, de följer samma index och de listor du tittar på är ännu inte uppdaterade på samma sätt.
Båda äger antagligen aktier i Ryssland, dock värderas de till noll just nu. Men de har inte kunnst sälja.
Ryssland plockas bort ur indexet så när fonderna kan sälja lär de sälja alla de innehaven.