Ryssland investeringar i index fonderna?

Hur ser ni på inlåsningseffekt ang investeringar i Ryssland? Hur långvarigt kan det vara? Vad händer om man vill byta eller sälja fonder tex Tillväxtmarknad index och Global indexfond inkl tillväxtmarknad som inehåller Rysslad? Blir hela innehavet låst? Fortsätter ni köpa in tillväxtmarknad index som vanligt månadsvis eller avvaktar ni istället :thinking: ?

Sparar på som vanligt. Hoppas på en positiv utveckling i bl.a. Ryssland innan det blir dags för mig att ta ut pengarna om typ 30 år.

2 gillningar

Global indexfond, 100%, långsiktigt, billigt och bra! :joy::joy::joy::joy:

5 gillningar

Inte bara billigt och bra. :grin:. Bäst :joy::+1:.

1 gillning

Skulle förstått att det skulle gå åt pepparn med Ryssland när du bytte till LF Global. Du måste ha bra kontakter :joy::+1:

3 gillningar

Förstår din tanke, känner själv att det inte känns lika etiskt försvarbart och börjar tveka på att ”stötta” länderna genom mina innehav i en tillväxtmarknads fond (trots att det enligt forskningen är rätt)…

3 gillningar

Bra fråga jag inte har svar på. Men t.e.x Länsförsäkringar Tillväxtmarknad innehåller som tur är ~2,4% Ryssland. Så det är ingen överdriven omfattning vi pratar om.

1 gillning

Långt i från det. Men inget fel att ha 15-20% tillväxtmarknad index långsiktigt :+1:. Vad då smart :joy:? Jag hade 25% Avanza Sverige men då bestämde jag mig flytta allt till Nordnet förra veckan då sålde jag Avanza Sverige stoppade allt i Globalt igen. Gick inte flytta Avanza Sverige till Nordnet på något sätt :grin:.

Tänker bara om de 2,4% Ryssland kan låsa in hela fonden om man vill byta/sälja fonden? Inte att jag är rädd att så lite Ryssland ska påvärka så mycket portföljen totalt sätt :thinking: