Ras på 98 procent väntar när Moskvabörsen öppnar

När Moskvabörsen öppnar igen efter den rekordlånga stängningen väntar ett ras i storleksordningen 98 procent. Det spår kapitalförvaltningschefen Jonas Thulin, som tycker att svenska småsparare ska ”räkna med att få tillbaka noll” från sina frysta Rysslandsfonder.
”Ryssland kommer att vara lika hett att investera i som Nordkorea”, säger han.
Över 100.000 svenskar äger andelar i Rysslandsfonder.

Hur är detta möjligt? Innebär detta att majoriteten av de ryska bolagen kommer gå i konkurs?
Skulle detta kunna ske Stockholmsbörsen i något värsta scenario?
Belyser verkligen vikten av att vara globalt diversifierad.

Mvh, Johan

1 gillning

Bolagen går väl inte i konkurs just pga kursraset, däremot kan ju ägare och nyckelpersoner ha mycket aktier i bolagen som man tappar värdet av på ett personligt plan.

Däremot kan bolagen gå i konkurs pga sanktionerna, rubelns fall etc.

4 gillningar

Börsen är en andrahandsmarknad. Företagen behöver inte vara konkursfärdiga, det räcker att fler vill sälja än som vill köpa. Just nu är det många stora investerare som helt enkelt inte vill investera i Ryssland. Alldeles oavsett vad företagen egentligen är värda. Därför finns det knappt någon köpare av aktierna. Den som vill sälja nu konkurrerar med alla andra säljare om de få köpare som finns, och den som får sälja är den som är beredd att gå ner mest i pris. Utbud och efterfrågan.

På längre sikt kan det ställa till problem för företagen ifall de inte kan få tag på kapital. Om det inte finns starka ägare som skjuter till kapital så får företaget ett betydligt svagare buffertutrymme och investeringsutrymme. Dessutom minskar incitamenten att starta nya företag i Ryssland.

1 gillning

Är det nu man ska köpa? Såvida man inte prioriterar en “hållbar” portfölj.

Svårt att veta om landet kommer bli en ny Nordkorea (med permanenta sanktioner), eller om Putin blir lönnmördad och det blir en frodande demokrati (med sanktioner som slutar om nåt år) :thinking:

2 gillningar

Det är mycket säkrare hålla sig till en bred tillväxtmarknad indexfond då man får automatisk 3% Ryssland :+1:. Då får det bli hur det bli långsiktigt :+1:

1 gillning

Den har väl redan gått ned med typ 50% på ett år? Ytterligare 98% skulle vissa kalla för REA och köpläge men vettefan asså.

Det är främst via premiepensionerna som folk äger Rysslandsfonder då dom är billigare där.
Blir mindre i pension helt enkelt

Fler och fler företag drabbas, inte bara ryska utan även från andra länder. Nu är det en extrem badwill att fortsätta verksamheten så länge kriget pågår. Donken nu senast.

McDonalds stänger sina restauranger i Ryssland och pausar sina verksamheter i landet, skriver företaget i ett pressmeddelande.

“Vi förstår vilken påverkan det här kommer ha på våra ryska kollegor och partners. Därför är vi beredda att stödja pallens tre ben i Ukraina och Ryssland. Det inkluderar att löner för alla anställda i Ryssland fortsätter” skriver McDonalds i pressmeddelandet.

Företaget skriver att man sysselsätter 62 000 människor i Ryssland.

1 gillning

Innan invasionen så ägdes 1/3 av Moskvabörsen av utländska investerare.
Om handeln återupptas med 90-98% rabatt så lär ryska investerare köpa allt de kommer åt och då få 1/3 av börsen typ gratis.

En annan risk är att alla utlandsägda aktier beslagtas av staten …

1 gillning

Vi lever i ett globaliserat samhälle där alla är beroende av alla. Sanktionerna påvärkar alla globalt. Alla får vi betala det som vanligt. Det brukar bli så. Tack vara stormakter som startar alltid krig någonstans i världen :thinking: .

Tyvärr tror jag inte på att vi kommer uppleva någon demokrati i Ryssland på länge :thinking:

Ryssland uppfyller inte längre villkoren för att vara en tillväxtmarknad och MSCI har tillkännagivit att Ryssland därför ska tas bort ur indexen.

Och även om Ryssland vore kvar borde man väl få 2 % av 3 % = 0,6 promille Ryssland vid nästa indexuppdatering.

3 gillningar

Ok det glömde jag bort. Då är det ännu bättre :grin:

Troligtvis inte, tyvärr. Men jag ser ändå en öppning att sanktionerna försvinner om några år, och att dagens 98% ras är en överreaktion.

Jag föredrar en hållbar portfölj, så Ryssland är inget för min lekhink. Annars hade jag nog varit sugen att köpa på mig lite när marknaden öppnar.

2 gillningar

Nja…
Har ditt bolags aktier inget värde, har du ej tillgång till lån och en rad andra tjänster som man oftast behöver för att bedriva en verksamhet.

Den taktiken blankare i USA använder, Korta aktien(Sälja) Så kursen blir så låg att bolaget inte längre kan bedrivas. Sedan får du ta ut all sin kortning i ren vinst.

Hur ska du köpa? Vilket institut som du har tillgång till, har möjlighet att sälja till dig?

Såg någon artikel i finansmedia om att Kina kommer att köpa upp tillgångarna som väst dumpar… :flushed:

2 gillningar

Hade jag också gjort om jag var Kina. Äga en tredjedel av alla publika bolag i Ryssland för en spottstyver är inte fy skam för ett land som Kina. Det är ju inte så att de kommer skämmas över det.

Syskon köp eller hur? De är väl bröder Kina + Ryssland. :hugs:

Förra året hörde jag talas om någon slags Great wealth transfer. Kan det vara det? :joy:

Man börjar övertagandet nu.
Kanske även leder till att affärshemligheter, mjuk- & hårdvarudesign etc.etc. stjäls till andra bolag (min gissning).

1 gillning