Funderar också på detta just nu. Inte bara på vad som vad som skulle hända på börsen, utan också med räntan och inflationen.
Före oroligheterna som rapporterats det senaste var jag inne på att maxa bolån (ca 3,5 milj, så inte så hiskeligt högt jämfört med andras belåning), investera brett i fonder och sedan amortera aggressivt. Kanske hälften rörligt, hälften bundet.
Men nu funderar jag: Är det rimligt att binda räntan i händelse av upptrappning? Som bekant för många, så är det ju fördelaktigt att ha lån under inflation (vilket krig kan medföra) under förutsättning att ens ränta inte sticker och under förutsättning att man har en stadig inkomst som följer inflationen hyfsat. Därtill vill man ju också kunna lägga in pengar på börsen om den går ner vid en ökad upptrappning.
Så summa sumarum funderar jag väl på om jag ska fokusera på att amortera på bolånet på bekostnad av närvaro på börsen (breda indexfonder), eller om jag ska amortera i den lagstadgade takten och istället investera i breda indexfonder.
Några tankar? Någon som funderat på att förändra sin strategi med anledning av ökade oroligheter vid Europas gränser?