Krig och ekonomi, Ukraina

Vad händer med ekonomin och världens börser om Ryssland invaderar Ukraina?

Givetvis rasar börserna, men hur mycket? Vilka faktorer spelar in? Hur högt blir elpriset?

Givetvis har vi inget facit så inget vet säkert. Men det vore intressant att höra era spekulationer.

(För övrigt är det sammanhållning och rättning framåt som gäller. Ser du något skumt? Meddela Försvarsmakten. Ser du svenska trupprörelser? Var tyst, och lägg inte ut något på sociala medier.)

2 gillningar

Ryssland är redan i krig med Ukraina, Donbasskriget 2014-nu. Ca. 15000 soldater har dött, och sedan mars 2021 har Ryssland bara expanderat sin operation. Att Ryssland ”invaderar” Ukraina borde med andra ord redan vara inprisat.

3 gillningar

Håller med. Ukrainas ekonomi är rätt betydelselös på ett internationellt plan, typ en fjärdedel av Sveriges + att de redan har en väpnad konflikt. NATO har i princip redan sagt att de står utanför vid händelse av vidgad ryska ockupation. Trist är det hursomhelst att Putin är så nervös på hemmaplan att han måste kuva grannstaterna för att fortsatt kunna blidka och förtrycka den egna befolkningen.

Edit: Merparten av Ukrainas handel sker säkerligen också med Ryssland, vilket kanske snarare gynnar västekonomier om de istället måste hitta nya handelspartners?

Jag tror inte det till 100%, men säkert till stor del. Jag är en total lekman på området men från vad jag har läst/hört från diverse “experter” i media är den risken ~50%. Vissa menar strax under och vissa strax över.

Ska bli intressant att se hur helgens utveckling mottas imorgon bitti… Stockholmsbörsen har förvisso en uppgång i USA efter fredagens stängning att ta igen.

En svensk tiger, eller?

Jag tror inte att det är storleken på Ukrainas ekonomi som skulle orsaka oro på finansmarknaden, utan snarare det faktum att det skulle pågå ett stort krig i Europa och en förändrad säkerhetspolitisk situation med medföljande osäkerheter kring framtiden.

Det är också en rejäl gradskillnad på Rysslands proxykrig i Donbass och att genomföra en storskalig invasion, som rimligtvis oroar även finansmarknaderna.

Men hur mycket och på vilket sätt…?

Ja, en svensk tiger. Eller håller truten. Fritt val :slightly_smiling_face:

Jag försökte göra lite efterforskning och har inte orkat ta fram graferna, men vad jag kan se så reagerade den amerikanska börsen inte alls när Ryssland gick in i Krim i februari 2014, inte heller när Japan attackerade Pearl Harbor 1941 eller när USA förklarade krig mot Japan dagen efter. Börsen verkar helt enkelt ta krig med ro så länge det inte får några uppenbara konkreta effekter.

Tillägg: Säger inte att krig och oroligheter inte kan sänka börsen dock. Dow Jones föll -20% i maj/juni 1940 när tyskarna tog Paris och ockuperade Frankrike. S&P 500 föll -14% veckan efter 9/11.

3 gillningar

Funderar också på detta just nu. Inte bara på vad som vad som skulle hända på börsen, utan också med räntan och inflationen.

Före oroligheterna som rapporterats det senaste var jag inne på att maxa bolån (ca 3,5 milj, så inte så hiskeligt högt jämfört med andras belåning), investera brett i fonder och sedan amortera aggressivt. Kanske hälften rörligt, hälften bundet.

Men nu funderar jag: Är det rimligt att binda räntan i händelse av upptrappning? Som bekant för många, så är det ju fördelaktigt att ha lån under inflation (vilket krig kan medföra) under förutsättning att ens ränta inte sticker och under förutsättning att man har en stadig inkomst som följer inflationen hyfsat. Därtill vill man ju också kunna lägga in pengar på börsen om den går ner vid en ökad upptrappning.

Så summa sumarum funderar jag väl på om jag ska fokusera på att amortera på bolånet på bekostnad av närvaro på börsen (breda indexfonder), eller om jag ska amortera i den lagstadgade takten och istället investera i breda indexfonder.

Några tankar? Någon som funderat på att förändra sin strategi med anledning av ökade oroligheter vid Europas gränser?

När upptrappningen skett kommer det redan vara för sent att binda räntan.
Säg att “rätt” ränta om det inte sker någon upptrappning är 1%
“Rätt” ränta om det sker en upptrappning är 2%
Marknaden bedömer sannolikheten för upptrappning till en tredjedel och nuvarande ränta blir därför 1,33%
Om du är bättre än de stora marknadsaktörerna på att bedöma sannolikheten för upptrappning och vad det får för konsekvenser på räntan, kan du använda denna förmåga till att bestämma dig, annars är nuvarande räntan bästa uppskattningen för sannolika utfall.

2 gillningar

Tackar artigt :+1:

Några tankar kring att prioritera amortering istället för placering i bred indexfond?

Var det inte så att börsen bottnade i samband med slaget vid midway, och sen ökade i takt med att en seger för de allierade dig allt mer trolig ut? Om jag kommer ihåg min historia rätt så tyder det visst på att värdet påverkas av konflikter…

Ja ungefär så var det från det jag läst. Börsen gick långsamt men stadigt neråt tills kriget vände. Min poäng är väl mer att det inte skedde några plötsliga börsras vid krigsutbrottet, utan börsen gick ner allt eftersom krigsprognosen försämrades. Därför tror jag ett relativt isolerat krig i Ukraina redan är inprisat.

För de som inte vill veta - byt tråd…

För övriga: Är dagens börsdyk mest kopplat till räntor och inflation eller ska vi skylla på Putin också? Jag tillhör de som tror på ränteoron, men nog smärtar det lite med alla röda siffror trots allt. Det blir till att glädjas åt att man köper billigt istället. :smiley:

Märkligt nog så verkar ju inte krig ha så stor kortsiktig påverkan på börser. Jag är mer orolig för hur det påverkar samhället och den lilla risk som finns att detta eskalerar till ett krig som även involverar oss.

Det som skulle kunna påverka börserna en del är om det blir en så tydlig aggression ifrån Ryssland att USA och EU inte tvekar utan gemensamt inför sanktioner på en helt ny nivå, slänger ut Ryssland ifrån Swift och förbjuder väst-företag att handla med Ryssland. Det skulle öka gas och oljepriset drastiskt, vilket kommer förvärra västvärldens problem med galopperande inflation. Ser också en risk att detta kommer att skapa problem att hålla ihop EU, då många EU-länder kommer att drabbas betydligt hårdare än t.ex. USA och Sverige av detta.

Jag tror att Putin undviker att göra något som är så uppenbart aggressivt att väst-världen enas. Samtidigt tycker jag att väst-världen egentligen bör enas snart, för Putin har i årtionden flyttat fram gränsen för vad som är acceptabelt.

1 gillning

Det enda som är lite tröstande ur ett gasperspektiv är att våren står för dörren i Europa. I övrigt håller jag med.

1 gillning

Trist med utökad rysk ockupation och risk för krig. Men ger mig själv en klapp på axeln då världen inte verkar reagera nämnvärt, förutom ryska börsen, om ska tro terminerna :upside_down_face:

Ett intressant klipp från kvällens Ekonomibyrå på SVT som handlade om krig och Ukraina. Spännande citat:

Köp vid ljudet av kanoner och sälj vid ljudet av trumpeter…

7 gillningar

Jag har två kanonkulor hemma. De har aldrig och kommer aldrig göra några ljud…

Kanoner däremot, de låter som f*n…

4 gillningar

Vad menas med ljudet av trumpeter?

Jag tolkade det mer som att köpa när blodet flyter på gatorna pga av börskrasch.