Allt har blivit dyrare, knappt någon löneförhöjning, och dessutom mycket mer utgifter med pendling och trevliga (men kostsamma) saker man kan göra nu efter covid.
Jag kommer typ få halvera min sparkvot.
När börsen går ner vill man ju fortsätta investera, helst mer, men eftersom hela ekonomin oftast är i ett sämre läge så är ju oftast möjligheten att spara sämre. Risken ör ju att man investerar mer när börsen är dyr än när den är billig, för då har man inte råd.
Jag vill påstå att du har helt rätt, det kommer bli tufft för många att spara så mycket som de gjort, är ju delvis en anledning till att kurserna går ner. Men det finns ju inte så mycket att göra åt saken, det är ganska vanligt att de flesta inte har möjlighet att utnyttja en svag börs.
Jag tycker också det blir lite snurrigt då dagens unga småsparare har fått lära sig att spara i räntor är typ meningslöst och fallande kurser på aktier motiveras alltid med att det nu blev billigt, jippie!!
Jag, med många andra, har sett våra investerade pengar på börsen att rasa och därmed har vi blivit fattiga. Samtidigt kämpar riksbankerna mot inflationen och köpkraften ute i samhället.
Personligen kan jag inte riktigt förstå att inflationen inte redan går ner efter ett halvår av bedrövlig börs där småspararna redan förlorat massor av investerat kapital.
Eller sitter fortfarande den stora massan av befolkningen på stimulanser och checkar som betalats ut under pandemin och dessa individer investerar ändå aldrig på börsen så de kan fortsätta handla tills det blir 0 på kontot?
Det är en intressant fråga som jag aldrig fått någon klarhet i. Vem är egentligen den kursdrivande aktören på marknaden? Min uppfattning fram till nu har varit att småspararna inte har någon direkt påverkan utan det är helt dominerande av proffs och stora kapitalägare. Är det inte så?
Fastigheter är jättebra äga när inflationen rusar. Det många missat är att bolag som SBB och Balder har inflationssäkrade hyreskontrakt. Deras starka kassaflöden justeras upp . Enligt min mening är det bra köpa billiga fastigheter nu (contrarian) när alla säljer i panik. Över tid kommer de gå upp i värde, särskilt så när inflationen rusar.
Förklaringen är att en stor del av inflationen vi sett hittils har drivits av ökade produktionskostnader, inte av ökad efterfrågan. Så länge som Xi låser in sina löneslavar i garderoben och Putin dampar runt i Ukraina så spelar det inte så stor roll hur mycket kapital gemene svenne har att spendera eftersom utbudet på varor ändå kommer vara kraftigt begränsat. Även om köparna får sina tillgångar radikalt begränsade så kan inte säljarna sälja sina varor för lägre pris än det kostar att ta dem till marknaden.