Rubeln knyts till guld

Vad tror vi om detta?

Rubel knyts till guld – första landet sedan 1999

Kommer fler länder att följa efter? Kina?

1 gillning

Det vore fantastiskt om fler länder kunde göra detsamma.

Det största problemet med det är att det inte är hållbart. Det finns för lite guld helt enkelt när ekonomin växer.

1 gillning

Kanske inte ett problem för just Ryssland just nu?

Alltså att de accepterar att deras ekonomi inte kommer växa på ett tag och försöker göra det bästa av det.

1 gillning

Om BNP/capita växer innebär det att köpkraft per krona ökar givet att mängden guld inte ökar nämnvärt.

Det var så det var förr i tiden: plötsligt kunde du köpa mer för samma mängd pengar…

Har ryska riksbanken guld nog att backa upp den rubel som existerar ?

1 gillning

Ja alltså nu pratar vi inte om att ett enskilt land gör så en kort tid.

Jag syftar på de långsiktiga effekterna om majoriteten av alla länder hade sina valutor knuta till guld.

Det kallas deflation. Vilket leder till deflationsspiraler och är på många sätt riktigt dåligt långsiktigt.

Jag försökte leta lite på vad som skrivits om det här med varför (lite) inflation är att föredra framför 0% eller (lite) deflation efter argumentet som gavs på RB-intervjun inte riktigt var tillfredsställande :thinking: Tyvärr kom jag inte speciellt långt förutom att jag tittade på lite föredrag från “österrikiska” ekonomer (de är för commodity money som ges ut av marknaden istället för fiat). Generellt sett kan jag förstå att deflationsspiraler som inflationsspiraler (aka hyperinflation) är dåligt. Men jag har fortfarande svårt att se att låg förutsägbar deflation skulle vara speciellt dåligt.

2 gillningar

Vad skulle effekterna bli om fler länder följer efter?

Kanske att valutor som inte backas upp fysiskt (såsom dollarn, euron) blir mindre attraktiva? De är ju bara papper som det kan skapas precis hur många som helst av.

1 gillning

Argumenten i RB-intervjun var trefaldig:

1. Det finns en tröghet i löner (dvs ingen accepterar en nominell sänkning), så inflation behövs för att kunna sänka reala löner på oefterfrågad arbetskraft utan att behöva sänka nominella löner.
  2. Riksbanken behöver positiv marginal för handlingsutrymme att sänka räntan när ekonomin behöver stimuleras (inte helt säker på vad jag tycker om detta, argumentet tycks vara att räntorna kan vara negativa, men inte negativa på vilken nivå som helst utan att skada ekonomin).
  3. Deflation är inte jättebra för ekonomisk tillväxt eftersom folk väljer att skjuta upp konsumtion.
1 gillning

Om man kan köpa lika mycket (eller till och med mer) så tror jag detta är överskattat. Knorras ju ordentligt ändå när det blir reell lönesänkning för de flesta i år.

Har inte varit något problem historiskt när vi har haft deflation. Dessa perioder har till och med varit bland de perioder då vi har haft som mest tillväxt.

Dags för Ryssland och ryska företag att betala sina skulder med fysiskt guld till aktuell kursvi dollar ?

Tror snarare att de vill lägga rabarber på västs guld som betalning för gas och olja.

Ryska centralbanken säljer ju 5000 rubel för ett gram guld.

Tycker vi ska börja betala Ryssland med Monopolpengar knutna till guldet i valvet på Fantasy Island. Ungefär lika seriöst :joy:

4 gillningar

Om det är Fort Knox du syftar på så har guldet där inte inventerats på länge (om det nu finns något kvar) :wink:

Var det inte så att USA släppte kopplingen till guldet när franska centralbanken ville lösa in sitt dollarinnehav i fysikt guld ?

2 gillningar

Är inte hela problemet lån som koncept? P.g.a. den nedre gräns på räntan (som bl.a. beskrevs i riksbanken intervjun) som “ska finnas”?

Eller är det ett fall för TFF?

Nej, menade inte Fort Knox, bara ett skämt att det hade varit lika seriöst med Monopolpengar/Fantast island guld som att knyta Rubeln till Guld.

Hade varit spännande att se vad som händer om ryssar börjar byta rubel mot guld och hur länge reserven räcker för det. Om ens ryssarna får byta rubel mot guld

1 gillning