Boktips om matvanor!

Jag vill tipsa om en svensk bok som heter Matexperimentet-Kan en familj äta för tusen kronor i veckan? skriven av umebon och läraren Åsa Axelsson som kom ut med boken Jag lämnar ekorrhjulet för några år sedan. Triggad av en kollega och granne som klagade över att maten sommaren 2025 var för dyr, engagerade hon sin familj (make + 2 tonåringar) i ett veckolångt, väl förberett och forskningsbaserat experiment att äta både billigt, hälsosamt och klimatvänligt. På ett underhållande sätt problematiserar hon detta med mat ur olika synvinklar och landar i att ha The Planetary Health Diet - EAT som bas. Klart läsvärt! Även hennes första bok var läsvärd, det jag minns av den nu många år senare är att hennes slutsats var att det är dyrt att jobba, åtminstone heltid!

4 gillningar

tack för tipsen! Jag är ett stort fan av hennes första bok. Kanske den bok om privatekonomi som fångat mig mest, tillsammans med Jacob Lund Fiskers Early Retirement Extreme. Den senare är praktisk, och inte skriven med samma humor eller finess som Åsas :slight_smile: