Jag kom nyss hem från 16 dagar i Nepal, så fick jag det sagt
Under vandringen så lyssnade jag på The Black Obelisk av Erich Maria Remarque. Detta är en gammal roman som utspelar sig i Weimarrepubliken under tidigt 1920-tal. Det är en ganska liten historia om en person som driver en gravstensfirma, men det finns en större historia om hyperinflation och hur det är att leva under en tid där värdet på ens pengar minskar på daglig basis.
Jag har inget emot fackböcker om sparande och investeringar, men i min mening kommer de sällan med något nytt.
Har du några tips på skönlitteratur som lärt dig en del om någon aspekt av ekonomi? Vore kul att bygga upp en lista med boktips lagom till semestern
Det är ju lite på gränsen, men Rikaste mannen i Babylon ser jag som en skönlitterär historia. Den är säkert med på din lista redan ändå.
Sedan finns det ju lite episoder här och där i t ex Emil i Lönneberga om tillgång och efterfrågan etc. Jag drar mig till minnes auktionskapitlet och även soppskålen på huvudet. Korta men kärnfulla grejer som nog ger barn lite ökad förståelse.
Snackar vi Astrid Lindgren så har hon ju även beskrivit FIRE vid riktigt ung ålder.
Med en kappsäck full med guldpengar kan man dra sig tillbaka tidigt i livet…