Bonus för dig i forumet: FikaTillsammans med fondförvaltaren Eric Strand ikväll kl. 20.30 om marknadsläget, inflation, guld och silver

Tänker du dig att du ska köpa från din egen portföljnivås utveckling dvs köpa när din egen portfölj gått ner -20 ,-30 osv.
Eller exempelvis följa Omxspi:s nivåer?

1 gillning

Nej, jag kör med DJ world som index. Finns på Avanza så lättillgängligt och globalt :slight_smile:

Att lyssna på Eric strand är waste of time and energy.
Oh shit, svor jag i kyrkan nu?

Nä men ärligt talat så är min personliga åsikt att Erics personliga åsikt är väl pessimistisk och bidrar inte till något i mitt liv.

Någon mer som känner som jag?

Slutsats: nästa gång jag ser ett avsnitt med Eric så hoppar jag över detta och kör ett repris avsnitt av “just keep buying”, och fortsätter att tanka på i LF global/avanza global.

3 gillningar

Själv är jag av motsatt åsikt. Har haft ett par samtal med Eric från pandemin och framåt vilket har skapat fantastiska förutsättningar för mig. Jag vet inte hur jag nog skall kunna tacka honom.

2 gillningar

Först, uppskattar din starka kommentar! Vi behöver såna så att detta forum inte blir för ”indoktrinerat”.

Skulle inte säga att lyssna på honom är helt o hållet waste of time. Man kan lära sig väldigt mycket från Eric, särskilt när det gäller den stora makroekonomiska bilden.

Men håller med dig på det viset att 1) medelsvensson behöver inte bry sig mycket om de saker han pratar om 2) hans insikter är för dom som har mycket pengar OCH bör hålla dom pengarna (dvs använda riskparitetsmetoder).

Alltså, hans inlärning är mest för rika pensionärer.

Annars, Eric är en kul karaktär som är väldigt duktig i hans eget område.

1 gillning

Då har du fått möjlighet att köpa 1 gång hittills iaf😊

1 gillning

Kan man även säga att man kan dra nytta av hans insikter när man är framme vid att börja leva på kapitalet?
Dock utan att vara stormrik pensionär :joy:

1 gillning

Jag lyfte i en annan tråd det problematiska med att han lyfts upp så mycket som en guru. Dessutom är motiveringen till hans status ofta att han gissade rätt om covidkraschen, men går man tillbaka och lyssnar på det avsnittet så stämmer inte det. Han säger inte att den skulle vara över på börsen till midsommar utan han gör en helt felaktig prognos över pandemin och att den ska vara över till midsommar. Så hans ekonomiska prognos verkar ha grundat sig på en felaktig bild av hur covid skulle utvecklas.
Sen tycker jag också att han är underhållande och verkar insatt i sina ämnen. Det hjälper mig inte i mitt investerande dock.

4 gillningar

Jag uppskattar avsnitten med Eric och det främst av två anledningar.

1. Han ger mig en annan infallsvinkel på ekonomi. Hans perspektiv breddar min syn på hur ekonomiska begrepp och händelser hänger samman och påverkar varandra.
  2. Han återkommer ofta till att inte låta jakten på rikedom ta över från att leva här och nu. Att se en balans i hela livet och inte bara i en balanserad ekonomi.

Påverkar det mig i hur jag investerar? Ja, faktiskt. Inte så att jag köper Silverbullet för hela slanten, utan snarare att jag investerar för att leva mer istället för att leva så att jag kan investera mer.

3 gillningar

Hej Mikael!

Jag blir nyfiken, vad har jag missat?

På vilket sätt har Eric skapat fantastiska förutsättningar för dina investeringar?

Kanske inte fel på Eric utan på mig :upside_down_face:

Jag trodde redan på silvercaset och hade Pacific Precious på den tiden han förvaltade den. När han startade Silver Bullet så var jag på rätt snart. Eftersom jag redan hade förtroende för honom vågade jag satsa stort när coronadippen kom. Vidare gick jag in så fort Precious Green gick att köpa på Avanza. Det blev också en fin affär. Jag hade aldrig vågat satsa så mycket på samma kort om jag inte redan sett hans track record och följt honom sedan Pacific Precious. Gillar det han gör och tror på det han säger. :+1::ok_hand:

Instämmer, köpläge på Silver Bullet nu :+1:t2:

Jag tänker precis tvärt om :slight_smile:

Eric är absolut en avvikande röst jämfört med övriga media som mest verkar vilja driva klicks (på nyhetssajter och handel på banker).

Det är precis sådant jag uppskattar - att ta in olika röster för att få en så varierad bild som möjligt. Sen är det upp till mig att bestämma om/hur det påverkar mina investeringar.

Det är väl därför jag lyssnar på poddar från mainstream (Placera, DI) till passiv inriktning (RT) till aktiv förvaltning (Financial Sense) till extremer (Wealthion).

Allt för att undvika group think, och där tycker jag att Eric har en viktigt roll :slight_smile:

2 gillningar

Framförallt så skapade han ju faktiskt produkter som inte fanns i Sverige (rätta mig om jag har fel). I den meningen är han en entreprenör. Han har gjort livet lättare för oss som vill ha en exponering åt ädelmetallhållet men inte har kunskap / tid att sätta samman en väldiversifierad portfölj av enskilda aktier.

Tror man inte på ädelmetaller och i synnerhet grönt och silver, ja då förstår jag givetvis att hans produkter och tankar kanske inte slår an en sträng.

2 gillningar

Jag säljer faktiskt en del just nu.

Eric säger att man ska fylla på när det gått ner.
Inte gått ner tillräckligt med andra ord eller?:grinning:

Skulle vilja hört svaret i slutet med Erics syn på en allokering mellan globalfond och auag.

Nja, jag låg lite väl mycket mot ädelmetaller så för snart ett år sedan började jag allokera om mot utdelningsaktier. Jag följer planen bara. Nästa månad har jag nått mitt mål (planen var december) så då skall jag börja ett nytt projekt. När jag är klar kommer jag att ha omkring 50/50 mellan Silver Bullet och WisdomTree Physical Gold när det gäller exponeringen mot ädelmetaller. Sen har jag en del i PreciousGreen och den har jag tagit lite av då och då men snart lutar det åt att köpa igen om det går ner lite till.

Det kommer alltid finnas upp och nedgångar…jag minns när jag studerade och min mor klagade på räntorna som låg runt 15%.

Personlingen så passade jag på att städa om min portfölj och sålde av det som jag inte såg mig behålla på lång sikt.

Fick en hjärntumör 2019 och utbetalning pga “diagnosen” och köpte selektivt det mesta gick bra men ens långtidsperspektiv förändrades.Vad behöver jag en massa pengar på pensionspar till när jag har en bra tjänstepension redan?

Så vi tog ett gemensamt beslut och cashade ut det som gick sämst i portföljen och räntorna och tog en resa med familjen i somras för att skapa minnen…och det kommer vi aldrig att glömma. Fina saker är kul att ha men glädjen blir oftast temporär

6 gillningar

Nu kan jag inte citera eller hitta källa här men Eric tror jag tidigare har nämnt att istället för en Allväders-/RT-portfölj så tror han(givet dagens marknadsklimat) att caset för en 50/50-allokering mellan aktier/ädelmetaller är gott. Hur stor del silver det ska vara minns jag inte.
Om jag nu inte drömt allt detta…:see_no_evil:

1 gillning