Hallå! En snabb fråga, vi sitter och klurar på ifall vi ska binda bolåneräntan några år. Det finns ju diverse prognoser som gissar att bolåneräntornas ”normalläge” framöver kommer ligga på 3% eller lite under det kanske.
Är det någon som vet ifall det är rabatterat och klart när man pratar om den siffran? Eller är det listräntan man pratar om och att man i så fall ska räkna med att snitträntan framöver snarare kommer ligga på 2-25% om vi höftar en rabatt på 0.75-1%? Det är inte viktigt vilken siffran är exakt nu alltså, utan snarare hur man tänker kring rabatter i dessa prognoser.
Fick erbjudande från Nordea om 3.1% på 3 år, så även fast det inte är magiskt lågt så är det definitivt nåt att fundera på för att slippa ekonomisk oro.
Det man blir förvånad över är att banken så sent som i juli hade en 3-årig snittränta på 3.82% - så ibland känns det som de längre bundna räntorna är mer eller mindre ett chansskott från bankernas experter. Man tycker ju att skillnaden på en 3-årig ränta mellan juli och november borde va nära ingen alls…
Varför bara binda på tre år? Fem och sju år har ju ännu lägre ränta. Jag hörde nämnas senast igår (podd av EFN) att RB-ränta + en procentenhet som den normala boräntan man kan utgå ifrån. Ju lägre ränta under förväntad normalränta man kan få borde ju locka mer, särskilt om du kan låsa in den på fler år.
Jag har just nu möjlighet att låsa in 5 år på 3,01% hos SBAB, och haft möjligheten i någon månad nu. Avvaktar ändå lite för att se om inte decembersänkningen kan göra något ytterligare. Dock signaleras det från olika håll att de längre löptiderna redan kan ha bottnat. Vi har ju fortfarande en inverterad ränta och det är ju inte normalt.
Så i takt med att tremånadersräntan sjunker vore det inte konstigt om de längre räntorna steg något.
Ja, varför inte. Tror inte man på Nordea kommer mycket lägre med längre bindningstid dock. För mig blir det lite en fråga istället hur länge man vill vara bunden till en specifik bank egentligen. Men det hade varit otroligt skönt att inte behöva bry sig om vad som händer runtom i världen rent ekonomiskt.
Precis detta. Om man prickar mitten av intervallet för att ha en utgånspunkt så har vi en långsiktig RB-ränta på 2,25%. Lägg till en procentenhet och bolåneräntan kommer vara 3,25% över tid (eller tills de reviderar sin prognos igen nästa möte )
Jag vet inte, jag har 3.61% effektiv ränta nu efter senaste sänkningarna. Nästa sänkning är i februari. Har ganska dåligt förhandlingsläge mot bankerna också, så 3.1% rörligt i nuläget är ganska osannolikt för mig tror jag. Med det i bakhuvudet så känns 3.1% bättre, men jag fattar att det inte är någon drömränta såklart…
Hur små marginaler har du i ekonomin? Det är nog mer så du behöver se det. För att tjäna pengar lär du nog inte göra på det.
Riksbanken lär sänka i december och sedan i januari igen. Så i februari lär du ha 0.50 mindre i ränta än vad du har nu. Då är du redan nere på den räntan du binder dig på i 3 år
Man räknar med att under första halvåret 2025 kommer styrräntan vara 2 procent. Alltså kommer det gå att få en rörlig runt 2.75-3.0 procent för de allra flesta.
Inga stora marginaler, men vi har ju lyckats ta oss igenom de här åren med hus och hälsa i behåll. Det låter ju som att räntorna gissningsvis kommer komma ner kanske 0.5-1% till vilket kommer göra att vi här hemma landar på någonstans runt 2.5% i bästa fall. Och det är kanske framåt sommaren. Hoppet upp till dryga 3% från och med idag är ju inte enormt med andra ord. Klart det är någon tusenlapp efter ränteavdrag och så, men i snitt över hela perioden så trodde jag nog det skulle vara mycket större skillnad mellan rörligt och fast om man spekulerar i framtiden (det är ju individuellt såklart).
Fick först tanken på detta när jag tänkte på vad som kan hända med USA och världen efter Trump svärs in i januari. Känns som variablerna för hur världen kan bli är all over the place
Ja om nåt ska hända så är det väl att räntorna kommer gå ännu mer ner med Trump. Han älskar ju låga räntor och förespråkar det länge. Som fastighetsmagnat så vill han ha låga räntor. Så det kommer nog vara målet.
Problemet med prognoser är att de inte alltid faller ut precis så. Vi skulle ju ha nollränta till 2024 enligt prognoser 2021…
Dessutom så förlorar man pengar varje månad man har en rörlig ränta som är högre än den ränta man kunde bundit till. Pengar idag är värda mer än pengar i framtiden. Med inflation och löneökningar minskar dessutom din skuldbörda medan din inkomst ökar relativt lånesumman. Då är det bättre att spara pengar idag än att kanske göra det i framtiden. Även om den rörliga räntan skulle tangera den bundna räntan i framtiden så behöver den ju gå under och stanna där ett tag innan den kompenserat för den besparing du gjort.
Jag säger inte att det ena eller andra är det bättre valet för andra, men frågan är lite mer komplex än vad den utmålas som här.
Kan vi veta med säkerhet att vi inte kommer se nollräntor eller t o m negativa styrräntor igen? Binder man nu på 2-3 år så kan man gå miste om eventuella besparingar om räntan blir noll igen. Dags och ta fram kristallkulan?
Det var detta som va min magkänsla som gjorde att jag började kika på att binda nu när det var lite skillnad mellan bundet och min nuvarande rörliga. Då betalar man kanske inte så mycket för den trygghet man får. Gissningslek är det!
Nu vet jag inget om som belåningsgrad, lånebelopp och typ av bostad men 3,1 på 3-år låter högt.
Kollade t.ex med ikanobanken och 2-åringen ligger där på 2,84%. Landshypotek om man bor i bostadsrätt och ansöker nu så ligger 2-åringen på 2,85%
Men 3-månaders hos landshypotek ligger nu på 3,20% med samma förutsättningar. Då bör den vara nere på ca 2,70 inom kort och gissningsvis nere under 2,50% någon gång under 2025.
Det väl just det att har man bra belåningsgrad och är en attraktiv kund med höga lån och låg risk så går det att komma ner. Men vi ligger säkert på 87-88% belåningsgrad pga att vi inte bott så länge i huset och värdet har gått ner sen vi flyttade in. Så vi har inte så bra förhandlingsläge då vi knappt kan hota med att byta bank…
Så dom siffrorna tror jag jag kan se i stjärnorna efter.
Gissningslek är det för alla parter, därför kostar det normalt sett några kronor mer än rörligt - och det kan ju uttryckas som premien du betalar för att ”sova gott” och veta vad din ränta över en viss tidshorisont.